Dünyanın ilk e-spor filmi olarak anılan, Kerem Bürsin’den Doğaç Yıldız’a, Orkun Işıtmak’tan Afra Saraçoğlu’na birçok ismi bir araya getirerek hem eğlenceli hem de trajik bir hikâyenin içerisinde e-sporun geleceğin sporlarından biri olduğunu vurgulayan İyi Oyun filminin yönetmeni Umut Aral ile filmin yapım sürecinden oyuncu kadrosunun nasıl bir araya geldiğine ve kendisinin de bir gamer oluşuna uzanan bir söyleşi gerçekleştirdik.

Söyleşi: Ecem Şen

Ecem Şen: İyi Oyun’un ortaya çıkış süreci ya da projenin sizinle kesişmesi nasıl gelişti?

Umut Aral: İyi Oyun, yapımcımız Doruk Acar’ın e-spor dünyası üzerine bir film yapma fikri ile ortaya çıktı. Daha sonra bana bu fikir ile gelindiğinde çok heyecanlandım, hem dünyada bir ilk olmasına hem de gençlere yönelik bir iş olacak olması projeye dahil olmamı sağladı. 

Ecem Şen: Film, aslında dünyanın ilk e-spor filmi olarak lanse edilse de bu konuyla ilgili çokça tartışma dönüyor. League of Legends lisansının alınması üzerinden gelişen bir ilk olma durumundan mı bahsediyoruz aslında? 

Umut Aral: Dönen tartışmaları ben de görüyor ve şaşırıyorum aslında. Sadece bilgisayar oyunlarıyla alakalı olduğu için Tron ve Mortal Kombat’ı ilk e-spor film olarak ananları bir kenara koyarsak, ağırlık Rise of a E-sports Hero ve Free to Play’in ilk e-spor filmleri olduğunu iddia ediyor. Ancak bu ikisi de belgesel. Çok da iyi belgeseller bu arada. Filme hazırlanırken defalarca izledim. YouTube Red’de yayınlanan Good Game ise bir web-serisi. Bir tek bu konuyla ilgili film formatında Kanada yapımı olan eHero isimli bir yapım var. Lakin film vizyon gördü mü yoksa bir TV filmi mi bu bilgiye bir türlü ulaşamadık. O filmde de oynanan oyun, film için uydurulmuş. Yani boks ile ilgili bir film yapıyorsunuz ancak boksun lisansını alamadığınız için başka bir spor uyduruyorsunuz gibi… Dolayısıyla gerçek hayatta turnuvaları yapılan herkesin bildiği bir oyunun merkezinde olduğu, e-sporun ve e-sporcunun hikâyesini anlatan ilk film olma ünvanını İyi Oyun taşıyor. 

Ecem Şen: Sizin de bahsettiğiniz gibi, Dan Harmon’ın da yapımcıları arasında bulunduğu Good Game adında 6 bölümlük bir dizinin, adından karakter yaratımına birçok benzerlik içerdiğini söyleyebileceğimiz İyi Oyun’da iki koçun fiziksel özellikleri dahi benzerken dizide, formatın daha çok komedi sularında yüzdüğünü görüyoruz. İyi Oyun’da ise yaşanan trajediler ya da disiplinin estirdiği soğuk rüzgarlar komediyle neredeyse başabaş ilerliyor. Bir komedi filmine çok elverişli olan hikâyenin içerisinde özellikle ana karaktere bu tür ağır motivasyonların da yüklenmesi bir yönetmen olarak anlatınızda komedi ve dramın dozunun ayarlanmasındaki tercihlerinizi nasıl etkiledi? 

Umut Aral: Good Game’i sonuna kadar izleyemedim. Bana e-sporu ciddiye alan, geleceğin sporu gibi gören bir yapım gibi gelmedi. Paraya ihtiyacı olan iki uyanığın kolay para kazanabilecekleri iddiasıyla e-spor dünyasına girişlerini ve başlarına gelen komik olayları anlatan bir yapım Good Game. Owen Wilson ve Vince Vaughn’un oynadığı The Internship’in e-spor versiyonu bir nevi. O yüzden karakterleri derinlemesine inceleme fırsatım olmadı dizide. Benzerlik varsa da tamamiyle tesadüfi diyebiliriz. Ben kendime daha çok klasikleşmiş spor filmlerini referans aldım. Rocky, Remember the Titans, Goal, Creed, Karate Kid, Any Given Sunday gibi… Tüm bu filmler merkezlerindeki karakterlerin draması üzerinden ilerleyen hikâyelere sahip tıpkı İyi Oyun’daki gibi. İyi Oyun’daki komedi, karakterlerden değil daha ziyade durumlardan ortaya çıkıyor. 5 birbirine benzemez oyuncunun ve spora farklı, uçuk bir bakış açısı olan koçlarının düştüğü durumlar elbette yüzümüzü güldürecek cinsten. Üstelik bu bir gençlik filmi, o yüzden komedi unsurlarının olması normal diye düşünüyorum.

Ecem Şen: Sizin bilgisayar oyunlarıyla ilgili bir geçmişiniz ya da süregelen bir alışkanlığınız var mı? İyi Oyun’un hazırlık aşamasında farklı bir açıdan yaklaşarak da oynama hâlini deneyimleme ihtiyacı hissettiniz mi? 

Umut Aral: Sıkı bir gamer’ım, piyasaya yeni çıkan bütün oyunları alıp oynarım. Hatta uzun süredir İyi Oyun’la uğraştığım ve yeni çıkan Spiderman ve Red Dead Redemption II’yi henüz oynayamadığım için üzülüyorum. League of Legends’la film öncesi ciddi bir mesaim olduğunu söyleyemem ama online olarak buluştuğum ve takım savaşları oynadığım bir arkadaş grubum var. Projenin başlamasıyla birlikte hem LOL oynamaya hem de müsabakaları hem canlı hem de videolardan izlemeye başladım. Bu konuda belgeseller izledim, makaleler okudum.

“Benim için bu konuda bir ilk olacak olması, öncü bir proje olması önemliydi.”

Ecem Şen: İyi Oyun, ilk uzun metrajlı filminiz. Ancak kısa filmden belgesele, oyunculuktan reklama ve hatta diziye yönelen bir kariyer gelişiminiz var. İyi Oyun’un ilk uzun metrajlı filminiz olmasına karar verdiğiniz noktada motivasyonlarınız nelerdi, İyi Oyun’u hangi açılardan kendine yakın buldunuz?

Umut Aral: Benim için bu konuda bir ilk olacak olması, öncü bir proje olması önemliydi, ancak onun dışında beni heyecanlandıran bir diğer husus da bunun umut veren bir gençlik filmi olmasıydı. Yeni jenerasyon kendilerini anlatmakta giderek zorlanıyor, farklı ilgileri, becerileri var ancak bunları hayata geçirmek konusunda zaman zaman ebeveyn baskısıyla karşı karşıya kalıyorlar. İyi Oyun’u yapma sebeplerimden biri de buydu. Bu filmi izleyenler yalnız olmadıklarını görsünler, kendileri ile aynı dertlerde, aynı hayallere sahip başka gençler olduğunu da görsünler. Fikirlerini anlatmakta güçlük çektikleri ailelerine e-spor’un ne olduğunu gösterme fırsatı yakalasınlar. Aynı zamanda İyi Oyun bir ‘game-changer’ – oyun değiştirici diye de algılanabilir. Spor filmleri ya da farklı fikirleri olan senarist ve yönetmenlere de bir umut ışığı doğurabilir. Benim de böyle bir projem var diye harekete geçirebilir onları. Benim projeye dahil olma sebeplerim işte bunlardı.

“İyi bir yönetmen olmak istiyorsanız hayatınızın bir döneminde mutlaka ama mutlaka oyunculuk yapmanız lazım.”

Ecem Şen: Oyuncu kadrosunda, tanıdık isimlerden internet fenomenlerine farklı bir dağılımın sağlandığını söyleyebiliriz. Bu isimlere nasıl karar verildi? Oyuncuların League of Legends ya da e-spor bilgisi olmasını önemsediniz mi?

Umut Aral: Elbette önemsedim, Mert Yazıcıoğlu hâlihazırda MOBA türüne hakimdi, Orkun Işıtmak da LOL geçmişine sahipti. Yiğit Kirazcı’nın Quake dereceleri var, Dora Özsoy malum Türkiye’de LOL konusunda mutlak bilgiye sahip nadir kişilerden. Bu kültüre yakınlık, rolleri canlandırma konusunda onlara ve bana yardımcı oldu. Oyuna o kadar aşina olmayan oyuncularımızı da set öncesinde kamplara aldık, koçlar eşliğinde oyunlar oynattık. Sete geldiğimizde hepsi konuyla ilgili gerekli araştırmayı yapmış, genel jargona ve jestlere hakimlerdi. 

Ecem Şen: Oyunculuk ile ilgilendiğiniz bir dönemin de olması üzerinden sormak gerekirse, oyuncu yönetiminde bu durumun avantajları ya da belki de dezavantajları neler olabilir?

Umut Aral: Ben üniversitelerde verdiğim atölyelerde de hep söylerim. İyi bir yönetmen olmak istiyorsanız hayatınızın bir döneminde mutlaka ama mutlaka oyunculuk yapmanız lazım. Oyuncuların komut alırken neler hissettiğini anlamak, onların bir rolü çıkartırken hangi aşamalardan geçtiğini bilmek önemli. Benim için iyi oyunculuk bir filmin olmazsa olmazı. Çünkü kötü bir oyunculuk, reji, görüntü yönetimi, senaryo vs. ne kadar iyi olursa olsun filmden sizi derhal uzaklaştırabiliyor. Ben İyi Oyun’da, iyi bir oyunculuk çizgisi tutturduğumuzu düşünüyorum.

Ecem Şen: Sizce İyi Oyun, e-spor ile ilgilenen izleyiciye ne vadediyor? Yanı sıra, bu konuda herhangi bir bilgisi, deneyimi olmayan bir izleyicinin filmden çıktığında ne hissetmesini hedeflediniz?

Umut Aral: E-spor ile ilgilenenler İyi Oyun’dan oldukça keyif alacaklardır diye düşünüyorum. Hatta şimdiden bazı konularda tartışma yaratacağını öngördüğümüz noktalar konuşulmaya başlandı bile. Galio niye ban’lanmıyor diye soruyor bazıları. Halbuki spikerler bundan bahsediyor filmde. Kozmos, 5 Benzemez’i küçük görüyor ve seçim yaparken kendi zayıf gördükleri noktaya doğru sürüklemeye çalışıyor onları. Bu konuda da başarılı oluyorlar. Ya da yine sıkça tartışılan bir tank, AD carry mevzusu var. Bunu da bilerek tartışılsın diye filme koyduk. O sahnede takımın yaptığı stratejik bir hata gözüken nokta aslında çok insani bir fedakarlık.

Bu mevzular konuyla ilgisi olmayanlara uzak gibi görünse de aslında filmin hepimizin çok yakın hissedebileceği bir hikâyesi var. Ailesine ve hasta kız kardeşine bakabilmek için eve para getirmek isteyen içe kapalı Cenk’in ve onun içine dahil olmaya çalıştığı 5 Benzemez takımının hikâyesini izliyoruz. Aslında çok iyi bildiğimiz bir hikâye ancak bilmediğimiz bir evrendeyiz. E-spor ve e-sporcuların dünyasında. Dolayısıyla konuyla uzaktan yakından alakası olmayanlara iyi zaman geçirebilecekleri bir iki saat vadediyor İyi Oyun.

“Size bir yaratıcı olarak harika bir oyun alanı yaratıyorlar.”

Ecem Şen: İyi Oyun ve Hakan: Muhafız ile de kısa bir süre içerisinde sık sık adınızı duymaya başladık. Bunların birbirini tetikleyen, destekleyen projeler olduğunu söyleyebilir miyiz ve Can Evrenol’un ardından Gönenç Uyanık ile birlikte diziye dahil olma süreciniz nasıl gelişti?

Umut Aral: Elbette. İkisi de Türkiye’de ilk defa gerçekleştirilen projeler. Ben Hakan: Muhafız’ın Netflix tarafından yapılacağı haberini ilk duyduğumda uyarlanan kitabı alıp okudum ve detaylı bir sunum hazırladım. Amacım Netflix’e ulaşıp bu projeyle ilgili fikirlerimi sunmaktı. Nasıl ulaşacağımı düşünürken onlar beni aradı. Ertesi gün detaylı bir sunumla karşılarına çıkınca çok şaşırdılar tabii ki. Daha sonra yaptığımız detaylı görüşmeleri takiben projeye dahil oldum. Yönetmenler grubu olarak oldukça uyumlu çalıştığımızı düşünüyorum. Birbirimizin setlerini sıkça takip ettik, kimi zaman ortak kararlar aldık, projenin daha iyi olması için elimizden geleni yaptık. Benim adıma çok öğretici bir süreç oldu, Netflix bu konuda dünyadaki en derin know-how’a sahip şirketlerden biri. Size bir yaratıcı olarak harika bir oyun alanı yaratıyorlar. Onlarla çalışmak gerçekten çok keyifliydi. Türkiye’de çalışabileceğim en iyi ekipti (İyi Oyun ekibi de elbette). Ben bu projenin de bir ‘game-changer’ / oyun değiştirici olacağına inanıyorum. Bu projeyle birlikte fantastik fikirleri olan senaristler, yönetmenler işlerini yapma fırsatları bulacaklar.

Ecem Şen: Gelecek projeleriniz nelerdir?

Umut Aral: Yine bir ilk peşindeyim. Şimdilik saklı kalsın.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi