Her izlediğimde yeni bir şeyler keşfetmek, yönetmenin yarattığı yeni  evrenin içinde kaybolup gitmek ve kendimden bir parça bulmak, bir filme beni tutkuyla bağlayan şeyler. Yönetmenliğin yanı sıra, aynı zamanda resim ve kolaj da yapmamdan ileri gelen, renk ve sanat yönetimi takıntım var. 10 filmlik liste de fazla düşünmeden böylece ortaya çıkmış oldu.

Kıvılcım Akay

Giulietta degli spiriti (1965)

Yönetmen: Federico Fellini

Federico Fellini benim için bir sinema dehası. Bir çok filmini ayrı ayrı sevsem de, Giulietta degli spiriti hayal dünyamın en uç köşelerine girebilen bir yapıt. Dekorların, kostümlerin, teatral mizansenlerin oldukça abartılı olduğu, ancak asla yersiz olmadığı bir yapıda. Dünyanın sıradanlığı ve renksizliği ne zaman üstüme üstüme gelse, Giulietta degli spiriti aklıma gelen ilk film olur.

Fahrenheit 451 (1966)

Yönetmen: François Truffaut

Distopya filmlerinin zirvesinde Fahrenheit 451 hiç değişmedi benim için. Truffaut’un Ray Bradbury’nin aynı isimli kitabından uyarlayarak yarattığı bu çok uzak fakat fazla yakın dünya, korkutucu olduğu kadar umut verici. Özellikle final sahnesi, bana bir filmden bugüne dek aldığım en güçlü katharsisi yaşatmıştır. Aynı şekilde Bernard Herrmann’ın final sahnesi için bestelediği The Book People isimli bestesi de en az film kadar güçlüdür.

Angst essen Seele auf (1973)

Yönetmen: Reiner Werner Fassbinder

Türkçe adıyla Korku Ruhu Kemirir, Fassbinder’in diğer tüm filmlerinden ayrı bir yerde duruyor. Okul döneminde üzerine uzun çalışmalar yaptığım Fassbinder, hiçbir yönetmene benzemeyen, tuhaf ama çekici dünyasıyla her izlediğimde aklımda yeni biçimler yaratıyor. Bu filmde  sınıflar ve kimlikler üzerinden aşkı tuhaf biçimde önümüze koyuyor.

Brazil (1985)

Yönetmen: Terry Gilliam

Brazil’i henüz 2-3 yıl önce izledim ve tek kelimeyle büyülendim. Sadece sinema değil, gerçek bir mühendislik harikası. Tıpkı esinlendiği  George Orwell’in 1984 kitabında olduğu gibi, başıma kovalarca buz dökülmüşcesine bir hissiyat yaşattı.

Muhsin Bey (1987)

Yönetmen: Yavuz Turgul

Muhsin Bey, bu dünyada zarif ve nahif kalmış son neslin, son temsilcisi adeta. Sadece bir devrin kapanışını değil, bir ülkenin dönüşümünü böylesine incelikli ve güçlü bir sinematografiyle aktarabilen nadir filmlerdendir benim için.

The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover (1989)

Yönetmen: Peter Greenaway

Sanat yönetmeninin en az yönetmeni kadar anılması gereken filmdir. Çünkü her karesindeki ince işçilik senaryoyu olduğundan daha yüksek bir noktaya çıkarıyor. Haydutluğun karşısında örgütlenenlerin, er ya da geç intikamının çok acı olacağını en estetik yolla anlatan filmdir.

La haine (1995)

Yönetmen: Mathieu Kassovitz

“… önemli olan düşüş değil, yere çarpıştır”. Kült olmuş bu replik ve filmin güçlü dinamiği beni derinden sarsmıştı. Bu tür içinde etkilendiğim nadir filmlerden biridir ve bu nedenle bende ayrı bir yeri vardır.

Hable con ella (2002)

Yönetmen: Pedro Almodóvar

İlk izlediğimde henüz lisedeydim ve sinemaya beni en çok yaklaştıran film olması bakımından çok özel bulurum. Renklerine, hikâye örgüsüne ve hayal dünyasına aşık olduğum bu filmi her izlediğimde kolaj yapma iştahım kabarıyor. Çünkü Almodóvar özellikle bu filminde, bir birinden kopuk olan her bir unsuru ve dokuyu bir bütünün içinde gerçek bir sanatçı kimliğiyle yan yana getirir.

Persepolis (2007)

Yönetmen: Marjane Satrapi, Vincent Paronnaud

Yer yer çok güldüğüm anlar olsa da, izlerken göz yaşlarına boğulduğum birkaç filmden biridir. Bahsi geçen ülke her ne kadar farklı olsa da aynı coğrafyalar, benzer hikâyeler ve kaderler… Kendimden ve hikâyemden büyük bir parça bulduğum bu film sadece benim değil, animasyon dünyasının da baş tacı filmlerinden.

Samsara (2011)

Yönetmen: Ron Fricke

Tek bir kelime diyaloğun olmadığı Samsara, 25 ülkede çekilen bir belgesel film harikası. Müzikleri, ses tasarımı ve muhteşem görüntü yönetmenliğiyle, sistem içindeki acınası yerimizi bilinçaltımıza dahice işliyor. Özellikle, hızlandırılmış kabe tavaf sahnesi, gördüğüm zekice aktarılmış metaforlardan biridir.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi