Karanlıktan çorak araziye açılan plan Radiohead’in baş gitaristi Jonny Greenwood’un eşsiz müziğiyle karanlık bir çukurun dibine girer. Uzunca bir süre diyalog duymadığımız film, Daniel’ın yalnızlığına seyirciyi hazırlar. Bu süre içerisinde duyduğumuz sesler yalnızca acıdan ve korkudan bağırma ile babası ölen bebeğin ağlama sesidir. Upton Sinclair’in ‘Oil!’ isimli 1927 yılında yayımlanan kitabından uyarlanan, usta yönetmen Paul Thomas Anderson’ın Akademi Ödülleri’nde En İyi Görüntü Yönetimi ve En İyi Erkek Oyuncu ödüllerini kazandıran 2007 yapımı filmi There Will Be Blood, 2000’li yılların en iyi filmleri listelerinin baş köşesine oturdu. Daniel Day Lewis’in muazzam performansı, Paul Thomas Anderson ve Robert Elswit birlikteliğinin atmosfer yaratımıyla There Will Be Blood, para, din ve soy üzerine, hepsinin ortak noktası, kana bulanmış bir film. Biz de bu sebeple There Will Be Blood hakkında mutlaka bilinmesi gereken 15 detayı dizler için sıraladık.

Katkıda bulunanlar: Cemre İliksiz, Övgü Avcıer

There Will Be Blood Bir Roman Uyarlaması

There Will Be Blood’un senaryosu, Upton Sinclair’in Oil! romanına dayanıyor olsa da Paul Thomas Anderson romanın sadece ilk 150 sayfasını kullanmış, geri kalanını kendisi tasarlamıştır. Paul Thomas Anderson, 1920’lerde yayınlanan kitabın kapağını görünce içsel olarak kapağa Daniel Day-Lewis’in imajını yerleştirme ihtiyacı duymuş ve uzun metrajlı yeni filmini yapmak için çalışmalara başlamıştır. Kitabın yeni basımlarında kapakta Daniel Day-Lewis yer alır.

Estetik Kaygısı ve İnşa

Anderson filmi kendi eyaletinde çekmek istemiş, ancak doğru kadrajları yakalayacak manzara bulamamıştır. Eski Kern County’nin petrol alanlarından ilham alan yönetmen 50.000 dönümlük çiftlikte dolaşır, tam anlamıyla zihnindeki kasabayı nereye inşa edeceğini planlar. Çiftlikte bir tren yolu zaten vardır. Üç ayda film için inşa edilen yapılar hâlâ ayaktadır. 

Müzeden Film Setine Dönüşüm

West Kern Petrol Müzesi gönüllüsü Bob Foreman şöyle anlatıyor: “Bir gün geldiler ve bir film yapmak istediklerini ve bir petrol kuyusu iskelesi inşa etmek istediklerini söylediler onlara müze planlarını sattığımızı ve tek yapmaları gerekenin onları satın almak olduğunu söyledim.” Böylece arazi, bir müzeden film setine dönüşmüş oldu.

Batı Teksas’taki ana iskeleyi yapmak dört hafta sürmüş. Prodüksiyon tasarımcısı Fisk, mümkün olduğu kadar çok eski sondaj ekipmanı kullanmış. Saatte 30 milden fazla olan yüksek rüzgârlar zaman zaman üretimi durdurmuş.

Jonny Greenwood Besteleri

Filmin besteleri Radiohead’in baş gitaristi Jonny Greenwood’a aittir. 2008 Akademi Ödülleri’nde En İyi Film Müziği Akademi Ödülü’ne aday gösterilse de diskalifiye edilmişti. 51. Grammy Ödülleri için En İyi Film Müziği Albümü kategorisinde Grammy’ye aday gösterildi. Greenwood’un eşi, İsrailli sanatçı, Sharona Katan filmin orijinal görüntülerinin negatiflerini kullanarak albüm için yağlı boya çalıştı. 

Tompkins ve Anderson 

Prescott’u canlandıran Paul F. Tompkins, Paul Thomas Anderson’ın yönettiği bir önceki filmde de yer alan tek oyuncu. Paul F. Tompkins’in, Magnolia filminde de montajla atılan bir bölümde küçük bir rolü vardı. Oyuncuların geri kalanı daha önce Anderson’la hiç çalışmadı ve bu ilk deneyimleriydi.

Zaman Yönetimi

Filmde Paul Dano aslen sadece Paul Sunday olarak rol alacaktı. Eli karakteri için ise Kel O’Neill seçilmişti. Fakat O’Neill projeden ayrılınca, yeni bir oyuncu bulacak zaman kalmadığı için Dano hem Paul hem de Eli karakterlerini canlandırmak durumunda kaldı.

Üçte Bir Kuralı ve Kubrick’e Selam 

Filmdeki her sahne bir kompozisyon tekniği olan “üçte bir kuralı” baz alınarak çekilmiştir, olaylar geniş açıyla izlenerek takip edilir. Üçte bir kuralında kadrajın hayali olarak yatay ve dikey 3 parçaya ayrıldığı düşünülür. Obje, bu yatay ve dikey çizgilerin kesişim noktalarına yerleştirilir. Yanı sıra Paul Thomas Anderson, Greystone Konağı’nda yer alan restore edilmiş bowling salonu tamamen beyaza boyanarak Kubrick simetrisi vermeyi planlamıştır fakat sonradan bu durum değiştirilmiştir.

Ölümle Karşılaşılan Sahneler

Filmde Daniel Plainview, her uyandığında ölümle karşılaşır. Bu karşılaşmalardan kulübede yerde uyurken uyandırılmasıyla gerçekleşir. Karaktere, kaza olduğunu ve işçilerden birinin öldüğünü söylerler. Daniel, oğlu evi ateşe verince de uyandırılır. Karakter, ormanda yine yerde uyurken bir kez daha uyandırılır. Daniel, sahte kardeşini öldürüp gömmüştür. Son sahnede ise Eli onu uyandırır, sonrasında Daniel, Eli’yi de öldürür. Bu bağlamda, filmde uyanmak ve öldürmek-ölüm arasında bir bağın bulunduğu söylenebilir.

No Country for Old Men’in Çekimlerinin İptal Edilmesi

Marfa, Texas’ta gerçekleştirilen No Country for Old Men çekimlerinin yanı sıra bölgede o yılın güçlü filmlerinden bir diğerinin de çekimleri gerçekleştiriliyordu: There will be Blood. Bölgenin geniş bir görüntüsünün alınmasının gerektiği bir çekim gününde, Joel ve Ethan Coel kadraja büyük bir duman bulutunun girdiğini fark etmiş. Duman bulutu, Paul Thomas Anderson’ın patlama sahnesini test ettiği alandan geliyormuş. Bu sebeple Coen Kardeşler çekimleri ertesi güne bırakmak zorunda kalmış.

Filmin Öyküsünü Korumak

Filmin temel meselesinin önüne bir aşk hikâyesinin geçmemesi için senaryo sürecinde, filmde yer alan romantik bir aşk hikayesine ait kısımlar çıkarıldı. Anderson’ın öngörülerine güvendiği ve başlangıçta senaryoda yer alan aşk hissinin yoğunluğunu filmin genelini tehlikeye atmamak adına çıkarması, belki de gerçekten film için verilmiş en iyi kararlardan biri olabilir -Daniel Day-Lewis’in ardından!

Az “Kan Dökülecek” 

Filmde sadece iki sahnede kan görülür. Son sahnede Eli’nin yüzünde. Petrol kazasında işçinin üstünde. Filmin ismi Kan Dökülecek olması bakımından aslında kanın tam anlamıyla döküldüğü anı görmeyiz. Ancak kanın dökülecek olduğu hissi ise film boyunca hep tehdidini korur.

Daniel Day-Lewis’in Anderson İçin Önemi

Daniel Day-Lewis , Paul Thomas Anderson’ın önceki filmi Punch-Drunk Love’ın (2002) hayranı olduğu için Daniel Plainview rolünü kabul etti. Yapımcı Joanne Sellar’a göre, Day-Lewis canlandırdığı ve kariyerinin unutulmazlarından birine dönüşen rolünü reddetseydi film hiç yapılmayabilirdi. Daniel Day-Lewis üç yıl boyunca Daniel Plainview rolüne çalıştı.

Para, Hırs ve Değer Yargıları

Paul Thomas Anderson, bu filmi çekmeden önce her gece The Treasure of the Sierra Madre’yi (1948) izlediğini açıkladı. Film, zengin olma peşinde koşan iki arkadaşın hikâyesini anlatması bakımından önemlidir. Çünkü para ve değer yargılarının çelişkiye dönüştüğü noktalar iki filmin ortak kümesi olarak görülebilir.

Tarihsel Karakterler

Daniel Plainview karakteri ünlü petrol milyoneri Edward Doheny’nin ana hatlarıyla oluşturulmuştur ve özellikleri Kont Dracula’ya dayanmaktadır. 

Filmde Yer Alan Doğaçlama Sahne

Daniel Day-Lewis, bölgede bulunan halka yönelik gerçekleştirdiği konuşmada okullar inşa etmek, kasabadaki iş imkânlarının çoğalması gibi konulardan bahseder. Daniel Day-Lewis bu konuşmayı doğaçlama olarak gerçekleştirir.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi