Mike Flanagan, iki yıl önce Shirley Jackson’ın Tepedeki Ev romanını uyarlayarak Crain ailesinin dramatik öyküsünü ekrana taşıdı. Tüyler ürpertici hikâyesi, ani hareketleri ve öne çıkan sinematografisiyle büyük ilgi toplayan The Haunting of Hill House, ikinci sezonunda Crain ailesinin hikâyesini ardında bırakarak başka bir anlatı üzerine yoğunlaştı ve yeni bir sezon olmaktan öteye geçip farklı bir dizi şekline bürünerek geri dönmeyi seçti. Bu defa, Henry James’in 1898’de kaleme aldığı, daha önce sinemaya da uyarlanan ve dilimize Yürek Burgusu ismiyle çevrilmiş romanını konu alan ve hayalet hikâyelerinden bazılarını derleyen anlatısıyla dizi, The Haunting: Bly Manor adı altında, dokuz bölümlük bir sezon hâlinde geri dönüyor. Daha önce bir aile trajedisini merkezine oturtan dizi, şimdi de sıra dışı formda bir aileye odaklanarak bu konudaki alışkanlıklarını koruyor.

Wingrave’ler parçalanmış bir aile olsa da hayat koşulları sebebiyle Bly malikânesi çatısı altında bir araya gelen çalışanlar ve iki yetim çocuk, birbirlerine duygusal anlamda bir aile gibi bağlı. Hikâyesini 2007 yılında gerçekleşmek üzere olan bir düğünün arifesinde açan dizi, misafirlerden birinin bir hayalet hikâyesi anlatmaya koyulmasıyla başlıyor. Böylece dizinin zamanda bir yolculuğa çıkan ve 17. yüzyıla kadar uzanan anlatısı, ilk durağı olan 1987 yılına, anne babalarını bir trafik kazasında kaybeden Miles (Benjamin Evan Ainsworth) ve Flora (Amelie Smith) isimli iki çocuğun Bly malikânesindeki hayatına varıyor. Bahsi geçen çocukların bakımını üstlenen fakat bunu daima uzaktan yapmayı tercih eden amcaları, malikâneye Amerikalı bir mürebbiye gönderiyor. Genç dadının gelmesiyle birlikte, yıllara inatla meydan okumuş heybetli malikânenin duvarlarına işleyen sırlar yavaşça ortaya dökülüyor ve malikânenin gizemli bir biçimde içinde yaşayanları içine hapsetme öyküsü gün yüzüne çıkıyor.

The Haunting of Bly Manor: Geçmişin Yok Olmayan Hayaletleri

Dizi, yeni karakterlerin başka bir devasa evde geçen yeni hikâyesiyle geri dönüyor. Dolayısıyla, kadrosu Victoria Pedretti, Oliver Jackson-Cohen, Henry Thomas, Kate Siegel, Carla Gugino ve Catherine Parker gibi, farklı karakterlerle geri dönen isimler haricinde, ağırlıklı olarak T’Nia Miller, Amelia Eve, Rahul Kohli, Bejamin Evan Ainsworth, Amelie Smith, Tahirah Sharif gibi yeni isimler ve yeni karakterlerden oluşuyor. Buna rağmen, önceki diziyi hatırlatan yapısal alışkanlıklarından bazıları hâlâ varlığını koruyor. Bu kez romantik bir dokunuşa sahip olan hikâye, yine yaşlı ve devasa bir evde, ancak bu ev terk edilmediği için biraz daha sıcak bir ortamda geçiyor. Hikâye farklı türde de olsa çocuklu bir aileye odaklanıyor ve yine, sevgi bağı paylaşılan insanların ölümünü izlemek zorunda olmanın verdiği acıyı önleme konusundaki obsesyonu, doğal sürecin bir parçası olan ölüme inatla karşı durmak isterken ortaya çıkan takıntıların yarattığı öfkeyi ve kaçınılmaz tahribatı inceliyor. Bunu yaparken, tıpkı The Haunting of Hill House’ta olduğu gibi, öne çıkan karakterlerin geçmiş öykülerini ayırdığı farklı bölümlerle aktarıyor. Genel havasındaki bu gibi benzerlikleri koruyan dizi, bir yandan da bu hikâyenin başka kişilere ait farklı bir öykü olduğunu açıkça belirtiyor. Yeni isimlerin oluşturduğu kadrosuna ek olarak ilk hikâyeden gelen tüm karakterler de neredeyse zıt kişilik özellikleriyle sunuluyor. Örneğin, birinci hikâyede kâbusları sebebiyle oldukça güçsüzleşmiş bir karakteri canlandıran Victoria Pedretti, Danielle Clayton ile daha kuvvetli ve kontrollü bir hâlde dönüyor. Dani, daha güçlü ve kontrollü bir karakter belki, ama onun da diğer karakterler gibi geçmişine gömdüğü, yolunu Bly malikânesine sürükleyen sırları ve travmaları var. Dizi, ilk bölümlerinde mürebbiye ile çocukların birbirlerine alışma sürecini ve bir önceki dadı Rebecca Jessel (Tahirah Sharif)’ın malikânedeki trajediyle sonlanan deneyimini anlatıyor. Bu tutum, karakterler arasındaki aile hissiyatını oluşturmaya ve geçmişte yaşananlara ışık tutmaya yardımcı oluyor, fakat diziyi, The Haunting of Hill House’a kıyasla korku türünün çarpıcı özelliklerinden uzaklaştırıyor ve hikâyenin akış hızını yavaşlatıyor. İlk sezondaki insanı yerinden sıçratan, travmalara sürükleyen çarpıcı ve ani sahnelerin yeri, tuhaf arka plan gürültüleriyle ve alan derinliği kullanımındaki şıklıkla doldurulmaya çalışılıyor, ancak bu faktörler, psikolojik gerilim seviyesi daha yüksek olan dizinin korku ögelerini beslemeye yetmiyor.

Dördüncü bölümden itibaren, karakterlerin bakış açılarına ve geçmişlerine gömmelerine rağmen peşlerini bir türlü bırakmayan sırlarının hayaletlerine, zaman ve mekân algılarıyla oynayan bir biçimde odaklanıldığında ise, hikâye, akış hızını yükseltmeye başlıyor. Bly malikânesinin karakterlerini kısır bir döngüye hapseden gizemli ruhunu gözler önüne sermeye başladığı ilk andan itibaren dizi, etkisini en yüksek noktasına taşıyor. Başlangıcı ve bitişi arasında tam bir döngüyü tamamlarken, gerilimini, böyle anlarda ağırlıkla kullanılan, görünmez olacak kadar yumuşak sahne geçişlerinin yarattığı sıkışmışlık duygusundan doğan klostrofobi hissiyatıyla ve gerçeklik algısında yaptığı şaşırtmacalarla yakalıyor. Geçmişten gelen hayaletlerin yaptıkları planlar ortaya çıktıkça, geçmiş bölümlerde yaşanan kopukluklardan bazıları anlam kazanıyor, hikâye daha da karmaşık bir hâl alıyor ve başka katmanlar kazanıyor. Fakat, bu planların anlatım biçiminde ısrarla korunmak istenen gizem hâli, sonlara doğru olayları efsaneleştirerek yüceltmektense, anlaşılması zor bir hâle sokuyor. Ucu açık bırakılan noktalar ise, uyandırdıkları merak duygusuyla akılda kalmak yerine havada kalıyor. Bly malikânesinde yaşananların hikâyesi, The Haunting of Hill House’tan uzak, kendine has bir anlamda tüyler ürpertici olmakla beraber gerilim seviyesini özellikle beşinci bölümünden itibaren belirli bir seviyenin üstüne çıkarıyor. Ancak, olayların akış hızı ilerleyen bölümlerle yaşadığı yükselişe rağmen genellikle yavaş kalıyor ve dizi korku türünün gereklerinden uzaklaşıyor. Flanagan, The Haunting of Hill House’ta anlatılan aile draması ile korku türü arasında kurduğu dengeli birlikteliği, bu defa daha sıcak renk tonları eşliğinde anlatılan, daha romantik ve melodramatik bir hikâyeye daha gotik bir bakış açısıyla gerçekleştirmeyi hedefliyor. Bunu, ayrılık, ölüm, inat ve aşk gibi duygusal etkisi yüksek konseptleri akılları kurcalamak üzere ortaya attığında ve özellikle karakterlerin Bly malikânesinin yanı sıra, geçmiş anılarının içine sıkışmışlığının boğucu etkisini de yansıttığı anlarda başarıyor. Zira Bly malikânesi, kendine özgü çekim alanıyla içinde yaşayanları yavaşça tüketerek sonsuza dek içine hapsediyor. Fakat gerilimini daha çok psikolojik seviyede sağlayan dizi, izleyicisine ve ölümden sonra yok olmaya, silinmeye karşı inatla direnen hayaletlerle baş etme konusunda çok daha kontrollü karakterlerine korku türüne özgü fiziksel bir tükenmişlik ya da yorgunluk yaşatmıyor ve onları yeteri kadar rahatsız etmiyor, acil bir stresin altına sokmuyor. Olayların iç yüzü de detaylıca açıklanmadığı için kurulmak istenen dengedeki dramatik etki, korku hissiyatına kıyasla daha ağır basıyor.

The Haunting of Bly Manor, ailesi vefat etmiş iki çocuğun ve mürebbiyelerinin hayaletler tarafından çevrilen oyunlara karşı verdikleri mücadeleyi merkezine karmaşık aşk ilişkilerini ve kalp kırıklıklarını alarak anlatıyor. Asıl ivmesini ilk birkaç bölümünden sonra yakalayan dizi; gerçeklik, sevgi, ölüm ve inatla direnmek gibi konseptler üzerine kafa yormaya ittiği izleyicisini sıkışmışlık hissiyle rahatsız ederek gerilimini yaratıyor. Duygusal yükü daha ağır olan dizi, yumuşak kurgusu ve düşünceleri zorlayan konseptleriyle kafa kurcalayarak izleyiciyi etkiliyor ancak, romantik tonunun gölgesinde kaldığı için The Haunting of Hill House’tan sonra korku türünün ‘ziyadesiyle harikulade’ bir parçası olamıyor. En etkileyici anlarını ise, zaman mekân algısıyla oynayıp hayaletlerin sırlarını ortaya dökmeye yönelerek hikâyenin klostrofobi hissini yükselttiğinde ve sınırlarını genişletme uğraşı içine girdiğinde yaşatıyor.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information