“Elektronik müzik” dendiğinde aklınızda ne canlanıyor bilmiyorum fakat daha henüz yirmi yıl öncesine kadar çoğu insan tarafından burun kıvrılan pek çok alt türü ifade etmek için üstten kullanılan bir terimdi. Halbuki, Theremin’den Karlheinz Stockhausen’a, Kraftwerk’ten Aphex Twin ve Daft Punk’a 20. yüzyıl en az “gitarlı” müzik kadar elektronik müziğin de yüzyılı oldu. 80’ler ve 90’larda teknodan, 2010’larda EDM’e kadar geçen sürede, kapalı olduğu “underground” mekanlardan büyük festivallere, rave kültürünü yaşatan görece küçük çevrelerden devasa kitlelere yayıldı. Yine de içinde tonlarca alt türü barındırdığı, büyük bir kısmının birbiriyle ilgisi olmadığını yeniden not etmekte fayda var. Bu türlerin arasından 90’lardan bu yana French house’un parlamakta olduğunu görüyoruz. Yalnızca müzikleri ile değil üstelik… Dış görünüşlerinden konser şovlarına, kliplerinden şarkı sözlerine kadar enteresan bir biçimde görsel bir müzikten bahsediyoruz. Bu çerçevede, Drive’ın müziklerini yapan Kavinsky’den tutun da, kliplerini Romain Gavras’ın çektiği Justice’e ve anime klipleri ile adından söz ettiren Daft Punk’a kadar birçok DJ, producer, ikili ve/veya grubu sayabiliriz. Tam da, yanlış siteye mi geldim dedirtmeden bu noktada meramımı açayım. Bu ekolün son temsilcilerinden birinden bahsetmek istiyorum: The Blaze.

The Blaze, iki kuzen, Guillaume ve Jonathan Alric’ten oluşan bir Fransız elektronik müzik ikilisi. 7 Eylül 2018’de çıkardıkları Dancehall isimli debut albümlerinden önce, 2016 yılında yayınladıkları single’lar ile adlarından söz ettirmişlerdi. Ama bu grubu her şeyden öne çıkaran şey -bana göre- video klipleri…

The Blaze: MTV Çağının Sonu

MTV’nin bir reality şov kanalına dönüştüğü bugünlerde, o altın çağında ortaya koyduğu “video klip estetiği” diye bilinen çok hızlı, kısa planlardan oluşan çılgınlığın etkileri hâlâ sürüyor. The Blaze ise müzisyenliğin ötesinde arkalarında sinema okuryazarlığı olan, hatta sinefil olduklarını çok belli eden klipler çekiyor. İlk klipleri “Virile” örneğin, çok basit bir hikâyeye dayanıyor. İki erkeğin ilişkisini neredeyse eşzamanlı bir biçimde gösterip erkekliği sorgulayarak, basmakalıp yaklaşımları yıkıyor; tüm bunları bir kısa film, bir sinema deneyimi yaşatarak yapıyor.

Bence en iyi klipleri olan ikinci klip, Territory bir klipten çok bir sinema filmi gibi her şeyiyle. Ailesi ve memleketine uzun aradan sonra geri dönen ve bir şekilde alışmaya çalışan bir adamı anlatıyor. Yine belirli klişeleri, erkekliği, azınlık olmayı ve buna benzer duyguları deşiyor. Ayrıca muazzam bir oyunculuk performansı var. Ama klibi özetlemek kesinlikle mümkün değil.

Bu yılın başında çıkan üçüncü klipleri Heaven ise, sinematografisi ile göz dolduruyor. Tracking shotlar, muazzam steady-cam ve drone kullanımı, yerinde, ritimli bir kurgu… The Blaze bu üç klibi ile oyunu değiştiriyor adeta, elektronik müziğe ya da elektronik altyapılı müziğe atfedilen o “video klip estetiğini” alt üst ediyor, tersine çeviriyor, sinema dokunuşunu video klibe yeniden getiriyor.

Son klipleri, albümden bir parçaya, “Queens” isimli şarkıya çektikleri klip ise, yaşanan büyük bir kaybın ardından geçmişi hatırlayan bir kadını anlatıyor. En az diğerleri kadar güçlü bir sinematografiye sahip klip yine az zamanda öz bir hikâye anlatarak sinemanın sınırlarına giriyor.

İkiliden Jonathan Brüksel’de sinema okumuş, grup da zaten Guillaume’un müziğine klip yardımı istemesiyle ortaya çıkmış. Sosyal sinemadan hoşlandıklarını söylüyorlar ve Ken Loach, Andrea Arnold, Alejandro González Iñárritu ve Bertrand Blier gibi isimleri anıyorlar. Romain Gavras’ın grubun kliplerini övmesi üzerine Moonlight’ın yönetmeni Barry Jenkins de “Territory” klibinin 2017’de gördüğü en iyi sanat eseri olduğunu söylemişti.

Sonuç olarak, The Blaze, kendi yaptıkları müziğe kendi yaptıkları üst düzey klipler ile yeni bir soluk getiriyorlar. Video klip estetiğinin yavaş yavaş değişmeye başlayabileceğinin sinyallerinden biri olabileceği gibi, bu The Blaze’in uzun metraj sinemaya geçiş yapması ihtimalini barındırıyor da olabilir. Bekleyip göreceğiz, o zaman kadar da Dancehall’u kulaklarımızdan klipleri gözlerimizden esirgemeyeceğiz.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi