Z7YGCG2M6V4


Ses tasarımı ile anlatı evrenini de değiştiren filmler üzerinden sinemada sesin önemini vurgulayan video, sinemanın yalnızca izlenerek değil aynı zamanda dinlenerek farklı deneyimler yaşatabilecek bir gücü olduğunu açıklıyor.

Sinematik deneyimden bahsederken, çoğunlukla sinemanın görsel bir anlatı kurgusu olduğunu varsayıp deneyimi yalnızca “izleme” veya “seyretme” eylemlerine indirgiyoruz. Halbuki, sinematik anlatım gözümüz kadar kulağımızla da deneyimlediğimiz bir süreç. Öyle ki, izlediğimiz filmlerdeki gördüğümüz sahneler farklı seslerle tasarlansalar, bambaşka bir anlatı, tür ve dolayısıyla deneyim oluştururlardı. Filmlerin yapım sonrası sürecine dahil olan ses tasarımı en az gördüğümüz hareketli imaj kadar önemli olduğunu vurgulayan YouTube’daki Now you See It kanalından geçtiğimiz ay yayınlanan videoda, çeşitli sinema filmlerinden örnek sahneler ile ses tasarımının izleyiciyi nasıl yönlendirebileceği açıklanıyor.

Gözlerimiz için sunulan imajlara eklenen seslerin aslında her zaman gördüğümüz şeylerin sesi olmadığını, bazen farklı objelerden ya da hareketlerden çıkan seslerin farklı imajlarla birleştiğinde “gerçekten daha gerçek” bir algı yaratabileceğini videodaki spesifik sahneler üzerinden görebiliyoruz. Sinema sektöründe foley sanatçısı olarak bilinen kişiler tarafından yeniden yaratılan bu sesler, çoğunlukla gösterilen sahnenin içerdiği objelerin kendisiyle kaydedildiği takdirde izleyicide etkileyici bir karşılığını bulamayacakken, denemeler sonucunda görüntüyü olması gerektiği gibi seyirciye ulaştıran bir aracı hâline gelebiliyorlar. Örneğin sağanak yağmur içeren bir sahne, sesli çekimle kaydedildiği takdirde izleyicinin “sağanak bir yağmur havasını” deneyimlemesi için birçok ses düzenlemesi gerektirecekken, stüdyoda kızaran pastırmanın sesi kaydedilip görüntüyle birleştirilince, izleyici kızarmakta olan bir pastırmanın değil, yağmakta olan bir yağmurun sesini duyuyor.

Bunun da ötesinde, bu sesler her zaman gerçekçi olması için değil, bazen de sahnenin hatta tüm filmin modunu yaratmak için de yeniden tasarlanabiliyor. No Country for Old Men’deki silah sesleri, gerçekçi olmasından ziyade filme ve karaktere özel olarak tasarlanarak, karakterin yapılandırılmasında önemli bir rol oynamış. Benzer şekilde Naked Gun’da da darbe sesleri komedi türüne uygun bir şekilde, izleyiciye şiddet içeren bir sahneden ziyade komik ve gülünç bir sahne sunmak üzere tasarlanmış. Bu her ne kadar izleyiciyi yanıltan bir taktik gibi görünse de, aslında sinemanın mucizesi de tam olarak bu sihirli gücünden kaynaklanıyor.


Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi