Son dönemin en başarılı filmlerinden, Alfonso Cuarón imzalı Roma’da sembolizm kullanımlarını detaylı bir biçimde inceleyen çarpıcı bir video yayınlandı.

Alfonso Cuarón’un üç Oscar kazanan filmi Roma, bilindiği üzere yönetmenin çocukluk anılarına dayanıyor. Filmin merkezinde yer alan, ilk kamera karşısına geçen Yalitza Aparicio’nun harika bir performansla hayat verdiği Cleo da, yönetmenin kendi dadısından esinle yarattığı bir karakter. Cuarón, Roma’nın geçmişle, anılarla olan ilişkisini açıklarken “Bir kapıyı açtığınızda, kendinizi sonsuz sayıda kapının bulunduğu bir koridorda bulursunuz.” ifadesini kullanıyor. Roma’nın tüm anlatısını, film boyunca perdeye yansıyan imajları düşündüğümüzde bu sonsuzluk yaklaşımı daha anlamlı hâle geliyor. Çünkü yönetmen, filmi sadece çocukluk hatıraları üzerine kurmak yerine; gördüğümüz, duyduğumuz her ögeye zihnindeki anı parçacıklarını sembolizm aracılığıyla yerleştiriyor adeta. Vimeo‘daki La cinéaste kanalında yayınlanan video, Roma’da sembolizm aracılığıyla yaratılan geniş anlam dünyasını inceliyor.

Roma’da Sembolizm Kullanımı

Film boyunca Cleo’yu derin bir soyutlanma içinde görüyoruz. Hikâye akışında birçok olay gerçekleşirken, zaman akıp giderken Cleo, edilgen bir konumda kalarak -ya da itilerek- hayatın akışını tepkisizce izliyor adeta. Yanında çalıştığı ailenin fertleri de ona karşı nötr bir tutum sergiliyorlar. Zaman zaman sanki görünmezmiş gibi, bir insan değil de bir hayaletmiş gibi hissettiriyor Cleo’nun temsili. Bu durum Meksika’nın o dönemki sosyo-politik durumuyla bağlantılı aslında. Zira Cleo gibi yerli kökenli bireyler, Meksika’nın modern kesimlerinde genellikle ikinci sınıf insan muamelesi görürler, diğer insanlarla aynı şartlara sahip değildirler ve ayrımcılığa maruz kalırlar. Bu durumu Cleo’nun hamile olduğunu düşünmesi sebebiyle Sofia tarafından hastaneye götürdüğü sahnede daha net görebiliyoruz. Burada Sofia, durumu tabiri caizse kontrol altında tutan, iktidar sahibi kişi gibi davranırken; Cleo ise onun akranı değil, değil adeta çocuğu gibidir.

Bu sahneden sonra Cleo’nun hamilelik süreci ve Meksika tarihi arasında birçok paralellik kuruyor Alfonso Cuarón. Yaşanan depremle Cleo’nun sürece bakışında bir farkındalık fitilinin ateşlenmesiyle; ölü doğan çocuğu ile sokak eylemlerinin polis şiddetiyle bastırılması arasında güçlü bağlantılar yaratıyor kurgu vasıtasıyla. Böylelikle Roma, sadece Cleo’nun hikâyesi değil, onun üzerinden Meksika’nın yakın tarihine atılmış eşsiz ve sembolizmle güçlenen bir bakışa da dönüşüyor aynı zamanda.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi