Advertisement


Columbus’un yönetmeni Kogonada, Alfonso Cuarón’un Roma filmi üzerine hazırladığı video essay‘de yaşam, ölüm ve günlük hayatın rutinleri arasındaki bağlantıya odaklanıyor.

O kayayı dağın tepesine kadar taşıyıp tekrar aşağı yuvarlandığında aşağı inen Sisifos’u kaderine meydan okuyan bir ölümlü olarak yorumluyor Albert Camus. Umutsuzluk, kader, meydan okuma gibi kavramların bir birine dolandığı, bilincin mahkumiyeti esir aldığı bir hikâye anlatılıyordu. Peki Roma’daki Cleo, bu söylenenin bir başka temsili miydi? Sıradan bir hizmetçinin, sahneler boyunca merdivenlerden aşağı ve yukarı inip çıktığı yerde kendi kaderi ile ne kadar yüzleşiyordu?

2017 yapımı Columbus filminin yönetmeni olan, aynı zamanda beğeni kazanan video essay çalışmaları ile tanınan Güney Kore doğumlu Amerikalı yönetmen Kogonada‘nın Alfonso Cuarón’un 2018 yapımı Oscar ödüllü filmi Roma üzerine hazırladığı video essay Criterion’da bu yıl başında izleyicilere açılmıştı.

Kogonada, Roma filminin baş karakterlerinden Cleo’nun gündelik hayatının rutinleri arasında gidip gelen olaylara odaklanıyor. Hayat ve ölüm temalarının bu rutinler arasında nasıl yer ettiğini, Cuarón’un önceki filmlerinden görüntülerle destekleyerek anlatıyor.

Roma: Hayat ve Ölüm

Toplumda çığır açan, sosyal ve politik gündemini etkileyen ve belki de o andan sonra gidişatı yönlendiren olaylar, doğal afetler, oldukça insancıl ve insanların duygu durumlarını en iyi yansıtan olaylar… Kogonada Roma filminde yangın, düğün, deprem, katliam sahnelerini bu olaylara örnek veriyor. Bu tarz olaylar filmlerin ana meselesini derinden etkileyen olaylar olacaktır. Belki de karakterin yolculuğunda senaryoya önemli dönemeçler katacaktır. Kogonada, Roma filmindeki bu olayları arka planda izlediğimizi vurguluyor. Bir camın arkasından savaş alanına dönüşen sokağı izleyen ya da aile ile birlikte bir bankta oturup dondurma yerlerken arkadaki düğün müziklerini dinleyen Cleo’yu bize gösteriyor.

Video essay sıradan bir karakterin filmin merkezine nasıl geldiğini filmdeki görüntülerle açıklıyor. Cleo’nun ev içindeki rutinine uzun bir sekans süresince tanıdık olduğumuzda yemekleri hazırlayan, bulaşıkları yıkayan, evi süpüren bir rolde görüyoruz. Kameranın ev içinde gezinen pan hareketi aynı zamanda bir oradan bir oraya koşan Cleo’yu da merkezine alıyor. Merdivenlerden aşağı yukarı inip kendi görevini icra eden Cleo, video essay içinde filmdeki merdiven görüntüleri ile vurgulanıyor. Sisifos miti gibi her gün tekrar aşağı iniyor Cleo.

Kogonada ayrıca filmdeki modernizm meselesini de essay’in bir başka dikkat çektiği nokta olarak ele alıyor. Film bizi, geçmişe karşı koyup makineler üreten, endüstrileşen ancak yine de yalnız, izole olan insanı anlatıyor diyor. Modernizmin ilham verici olduğu kadar yabancılaştırıcı olan özelliğine dikkat çekiyor.

Hayat ve ölüm temasını karakterin içerisinde bulunduğu doğum anını metaforlaştırarak anlatan Kogonada, Alfonso Cuarón’un 2006 yapımı Children of Men filmi ile Roma arasındaki benzerliklere dikkat çekerek aktarıyor. Doğuma yetiştirilmeye çalışan bir kadın, oğlunu o an kaybeden bir anne. Kogonada hayat vermek ve ölüme göndermek kavramlarını sıklıkla vurguluyor.

Kogonada’nın Roma filmi üzerine hazırladığı video essay’e aşağıdan ulaşabilirsiniz.


Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information