K9w8I_YD29E


Usta görüntü yönetmeni Roger Deakins’in ışıklandırmaya dair tavsiyelerinin yer aldığı bir video essay yayınlandı.

Roger Deakins; The Shawshank Redemption, Fargo, No Country for Old Men, Skyfall, Blade Runner 2049, 1917 ve daha birçok filmde görüntü yönetmenliği yapmış usta bir isim. Martin Scorsese, Coen Kardeşler, Sam Mendes gibi sinemanın önemli yönetmenleri ile birlikte de çalıştı. Görüntü yönetmenliği kategorisinde 14 defa Oscar’a, 10 defa da BAFTA’ya aday gösterildi. Blade Runner 2049 ve 1917 ile Oscar kazandı. Deakins, başarılarla dolu kariyeri ile Hollywood’un en saygın isimleri arasında yer alıyor.

Deakins’in adeta bir görsel şölen sunan filmlerinde ışık ve renk kullanımları arasında başarı ile yakaladığı dengede, kadrajlama, kompozisyon gibi birçok unsur önemli yer tutuyor. Filmin hikâyesinin yanında görsel olarak özgün bir atmosfer kayda alan Deakins, filmlerin büyük bir boyutunu bu görüntü dili ile oluşturuyor. Bu usta işi sinematografisinin en önemli parçalarından biri de ışık kullanımı.

“Işığı ve ışık yapımını gerçekten anlamak için nasıl hissettirdiği anlamalısınız.” diyen Deakins bu noktada ilk olarak ışık tasarımının teknik anlamda nasıl oluşturulduğunun irdelenmesi gerektiğine inanıyor. Bir süredir Team Deakins adlı bir podcast serisi hazırlayan Roger Deakins’in ışık üzerine yaptığı konuşmalar Studio Binder’ın hazırladığı video essay’de ilgili kareler eşliğinde derlendi. Video essay, görüntü yönetimi konusunda görüntüyü algılamanın nasıl geliştirilebileceği, kompozisyon ve kadrajın ışıkla nasıl etkileşime geçtiği ve yalın bir anlamın nasıl üretileceği konusunda Deakins’in sözlerini takip ediyor.

Roger Deakins Işıklandırma Üzerine Tavsiyelerde Bulunuyor

Film prodüksiyonlarındaki ışık tasarımında birçok farklı ışık türü, markası, cinsi ve kullanım şekli vardır. Ters ışık, önden, yanlardan kullanım, ışığın kontrastı gibi birçok farklı değişken sahneyi sayısız farklı atmosfere sokabilir. Ancak Deakins, ışıklandırmanın özünün oluşması istenilen o akıldaki görüntünün tüm tekniklerden daha önemli olduğunu ifade ediyor. 

Bir ışığın nasıl bir etki oluşturacağını bilmek elbette doğuştan gelen bir özellik değil. En iyi görüntü yönetmenleri bile bunu kitaptan okuyarak ya da başkasının yönlendirmesi ile öğrenmemiştir. Küçüklüğünde gittiği balık tutma maceralarından örnek veren Deakins, havanın zaman zaman farklı olmasının ışığın bir nedeni olduğunu söylüyor. Yani etrafında olup bitenin farkına varmayı kastediyor. En temelinden doğal ışığın yarattığı atmosferi görebilmek bir görüş geliştirmeye yardımcı olur. 

Bununla birlikte ressamların tabloları, fotoğrafçıların ortaya koyduğu eserleri de incelemenin önemli olduğunu belirtiyor. Deakins, görüntü yönetmeninin ışığın kullanımı ile ilgili repertuarını artırması, vizyon ve perspektifini geliştirmesi gerektiğine dair açıklamalarda bulunuyor.

Bir sahnenin hangi kısımlarının ne kadar aydınlatılacağı light meter denen bir alet ile ölçülmektedir. Ancak sahnede elde bir aletle teknik ayrıntılarda kaybolmaktansa Deakins, bir aletin kölesi olmamayı seçtiğini belirtiyor. Bunu da görerek, sette biraz dolaşarak ve biraz senaryo ile ilgili okuma yaptıktan sonra işe koyularak yaptığını söylüyor. Çünkü bir light meter ile matematik hesabı gibi beklendiği gibi gitmeyeceğini ve ancak görerek bunun yapılması gerektiğini öneriyor.

Bununla birlikte Roger Deakins, basitlik ve pratik düşünmenin gerekliliğinden bahsediyor. 1994 yapımı The Hudsucker Proxy filminin setinde ışıklandırma ile ilgili sonuç vermeyen bir çabasından örnek veren Deakins, en sonunda yaptığı daha bir pratik çözümü anlatıyor. Deakins temel olarak bir şeylerden vazgeçmenin hata olmadığını aksine yeni basit bir çözüm denenmesi gerektiğini söylüyor. Bu da aslında ışıkçının ilk bölümde anlatılan görüş geliştirme ile ilgili yeteneğine yardımcı bir nokta.

Video essay’in son kısmında ise Roger Deakins temel olarak denemekten bahsediyor. Etrafındaki dikkat dağıtıcı öğelerden arındırılarak net bir anlam yaratan küçük bir objeye odaklanan resimleri beğendiğini söylüyor. Bir objenin aydınlatılmasında birden fazla değişkenle uğraşmak yerine asıl neye ihtiyaç olduğunu, ne arandığına bakıp ona göre karar verilmesi gerektiğini söylüyor. “Farklı tarzları ve farklı sonuçları elde edebilmek için sadece karar verip ne olduğun görün.”

Studio Binder’ın hazırladığı video essay’i buradan izleyebilirsiniz.

Kaynak: StudioBinder

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information