Sinemanın gerçek hayattan ilham alan hikâyelere duyduğu ilgi, eskiden beri süregelen bir durum. Hele ki bu hikâyeler günümüzde de konuşulmaya devam ediyorsa ve geçmişle bugün arasında bir bağ kurabiliyorsa… Angela Robinson, özellikle son yıllarda yeniden gündeme gelen Wonder Woman’ın tarihine bir yolculuk yapıyor. Bu çizgi romanın ortaya çıkış sürecini ve yaratıcısı William Moulton Marston’ın hayatını odağına alarak biyografik filmi, süper kahraman yaratım süreciyle baş başa bırakıyor. Professor Marston & the Wonder Women gerçek hayatla çizgi roman evreninin buluşmasına şahit ediyor seyircileri. Professor Marston & the Wonder Women: Bu Dünya Kadınların Dünyası 1930’lu yılların sonunda başlayan hikâye William Marston ve eşi Elizabeth Holoway Marston’ın Radcliffe Koleji’ndeki çalışmalarını sunuyor öncelikle. Psikoloji alanında bilimsel çalışmalar yapan Marstonlar bir yalan dedektörü icadının da eşiğindeler. Öğrencileri Olive Byrne’ın da asistan olarak onlara katılması bir dönüm noktası yaratıyor üçünün hayatında. Cinsel devrimin yıllar öncesinde meydana gelen ve aşkın merkezde olduğu bu dönüm noktası, etik sorgulamalardan kadın hareketlerine ve psikolojik teorilere kadar pek çok konunun da belirleyicisi oluyor. Hatta öyle ki tüm bu sorgulamaların nihayetinde Wonder Woman fikri filizleniyor. Angela Robinson’ın iki farklı zamanda paralel kurgularla kurduğu hikâye toplum dinamiklerine ve 40’lı yıllar Amerika’sına dair ipuçları taşır nitelikte. Bilimin savunduğu mutlak gerçekliği hayatın akışıyla birleştiren yönetmenlik, bu üç kişinin arasındaki aşkı tanımlarken de hikâye izleğine olumlu katkılar sağlıyor. Film ilerledikçe başka bir katmanını görebildiğimiz senaryo da psikolojinin başı çektiği bir zincire dönüşüyor. Bu zincire bağlanan tüm meseleler bireylerin özgür iradeleri, kendilerini ifade edişleri ve benliklerini oluşturmaları üzerine bir yol çiziyor. Antagonistin, toplum normları olduğu anlatı filmin en güçlü kozu kuşkusuz. Antagonisti besleyen cehaletin altının çizildiği film, psikolojik çıkarımlar eşliğinde bir karakter yaratmanın süreçlerini de beraberinde getiriyor. Wonder Woman basit bir süper kahraman kimliğinden çok daha fazla özelliğe sahip çünkü. Feminizmin, adaletin, cinselliğin başı çektiği karakter yapısı onu toplumların “düzen” için oluşturduğu steril yapıya karşı duran bir kahraman pozisyonuna getiriyor çünkü. Wonder Woman’ın yaratım sürecinin William, Elizabeth ve Olive’in hayatlarıyla paralellik göstermesi, bu kahramanın yaratıldığı zamana dair de önemli referanslar içeriyor bu yüzden. Robinson’ın özenle vurguladığı referanslar, dönemin Amerika’sını tanımak ve kutsal aile kavramını sorgulamak için de alanlar yaratıyor. Topluma hizmeti öne çıkarıp benliği bir kenara atan yapıya karşı savaşan bir yapı oluşuyor çünkü önümüzde. Filmin temas ettiği noktalar Amerika başta olmak üzere dünya üzerinde sistemin gücünü aldığı mevkiyi ve o mevkinin benimsediği normları baş tacı eden tüm toplumları ilgilendiren mizansenler içeriyor. Lâkin filmin kendiyle çelişen noktası da yine bu itaat kavramıyla ilgili. Toplum normları itaatten ileri gelen bir psikolojik açmazı temsil etmesine rağmen, Professor Marston’ın teorisiyle birleşip onun kahramanlaşmasına hizmet eden bir yapıyı da sunuyor Robinson. William Marston eşinin yalan dedektörüyle ilgili teorisini sahiplenebiliyor, itaat kavramını hayatındaki iki kadın için bir yönetici edasıyla kullanabiliyor ve tüm bunların ardından onlara bu aşkı bir lütuf gibi bağışlıyor. Anlatı özellikle filmin ikinci yarısından itibaren Elizabeth ve Olive sayesinde yaşanan her gelişmeyi William’ın sahiplenmesine zemin hazırlıyor.   Psikolojik temellendirmeler eşliğinde Wonder Woman’ın yaratım sürecine şahit olmak ve bu vesileyle  biyografik filmin yer yer çizgi roman estetiğinde sunulduğunu görmek oldukça heyecan verici. Erkek üstünlüğünün acımasızlığının altını çizmek için yeterli çabayı sarf edememiş…

Yazar Puanı

Puan - 67%

67%

Psikolojik temellendirmeler eşliğinde Wonder Woman’ın yaratım sürecine şahit olmak ve bu vesileyle biyografik filmin yer yer çizgi roman estetiğinde sunulduğunu görmek oldukça heyecan verici.

Kullanıcı Puanları: İlk sen puanla!
67

Sinemanın gerçek hayattan ilham alan hikâyelere duyduğu ilgi, eskiden beri süregelen bir durum. Hele ki bu hikâyeler günümüzde de konuşulmaya devam ediyorsa ve geçmişle bugün arasında bir bağ kurabiliyorsa… Angela Robinson, özellikle son yıllarda yeniden gündeme gelen Wonder Woman’ın tarihine bir yolculuk yapıyor. Bu çizgi romanın ortaya çıkış sürecini ve yaratıcısı William Moulton Marston’ın hayatını odağına alarak biyografik filmi, süper kahraman yaratım süreciyle baş başa bırakıyor. Professor Marston & the Wonder Women gerçek hayatla çizgi roman evreninin buluşmasına şahit ediyor seyircileri.

Professor Marston & the Wonder Women: Bu Dünya Kadınların Dünyası

1930’lu yılların sonunda başlayan hikâye William Marston ve eşi Elizabeth Holoway Marston’ın Radcliffe Koleji’ndeki çalışmalarını sunuyor öncelikle. Psikoloji alanında bilimsel çalışmalar yapan Marstonlar bir yalan dedektörü icadının da eşiğindeler. Öğrencileri Olive Byrne’ın da asistan olarak onlara katılması bir dönüm noktası yaratıyor üçünün hayatında. Cinsel devrimin yıllar öncesinde meydana gelen ve aşkın merkezde olduğu bu dönüm noktası, etik sorgulamalardan kadın hareketlerine ve psikolojik teorilere kadar pek çok konunun da belirleyicisi oluyor. Hatta öyle ki tüm bu sorgulamaların nihayetinde Wonder Woman fikri filizleniyor. Angela Robinson’ın iki farklı zamanda paralel kurgularla kurduğu hikâye toplum dinamiklerine ve 40’lı yıllar Amerika’sına dair ipuçları taşır nitelikte. Bilimin savunduğu mutlak gerçekliği hayatın akışıyla birleştiren yönetmenlik, bu üç kişinin arasındaki aşkı tanımlarken de hikâye izleğine olumlu katkılar sağlıyor. Film ilerledikçe başka bir katmanını görebildiğimiz senaryo da psikolojinin başı çektiği bir zincire dönüşüyor. Bu zincire bağlanan tüm meseleler bireylerin özgür iradeleri, kendilerini ifade edişleri ve benliklerini oluşturmaları üzerine bir yol çiziyor. Antagonistin, toplum normları olduğu anlatı filmin en güçlü kozu kuşkusuz. Antagonisti besleyen cehaletin altının çizildiği film, psikolojik çıkarımlar eşliğinde bir karakter yaratmanın süreçlerini de beraberinde getiriyor. Wonder Woman basit bir süper kahraman kimliğinden çok daha fazla özelliğe sahip çünkü. Feminizmin, adaletin, cinselliğin başı çektiği karakter yapısı onu toplumların “düzen” için oluşturduğu steril yapıya karşı duran bir kahraman pozisyonuna getiriyor çünkü. Wonder Woman’ın yaratım sürecinin William, Elizabeth ve Olive’in hayatlarıyla paralellik göstermesi, bu kahramanın yaratıldığı zamana dair de önemli referanslar içeriyor bu yüzden. Robinson’ın özenle vurguladığı referanslar, dönemin Amerika’sını tanımak ve kutsal aile kavramını sorgulamak için de alanlar yaratıyor. Topluma hizmeti öne çıkarıp benliği bir kenara atan yapıya karşı savaşan bir yapı oluşuyor çünkü önümüzde. Filmin temas ettiği noktalar Amerika başta olmak üzere dünya üzerinde sistemin gücünü aldığı mevkiyi ve o mevkinin benimsediği normları baş tacı eden tüm toplumları ilgilendiren mizansenler içeriyor. Lâkin filmin kendiyle çelişen noktası da yine bu itaat kavramıyla ilgili. Toplum normları itaatten ileri gelen bir psikolojik açmazı temsil etmesine rağmen, Professor Marston’ın teorisiyle birleşip onun kahramanlaşmasına hizmet eden bir yapıyı da sunuyor Robinson. William Marston eşinin yalan dedektörüyle ilgili teorisini sahiplenebiliyor, itaat kavramını hayatındaki iki kadın için bir yönetici edasıyla kullanabiliyor ve tüm bunların ardından onlara bu aşkı bir lütuf gibi bağışlıyor. Anlatı özellikle filmin ikinci yarısından itibaren Elizabeth ve Olive sayesinde yaşanan her gelişmeyi William’ın sahiplenmesine zemin hazırlıyor.  

Psikolojik temellendirmeler eşliğinde Wonder Woman’ın yaratım sürecine şahit olmak ve bu vesileyle  biyografik filmin yer yer çizgi roman estetiğinde sunulduğunu görmek oldukça heyecan verici. Erkek üstünlüğünün acımasızlığının altını çizmek için yeterli çabayı sarf edememiş oluşu da Professor Marston & the Wonder Women’ın tüm bu noktalar içinde en önemli ve tek eksisi oluyor böylece.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi