Nuri Bilge Ceylan, Ahlat Ağacı’nın Cannes Film Festivali’ndeki basın toplantısı sırasında filmin ortaya çıkış sürecinden Doğu Demirkol ve Murat Cemcir’in filme dahil olmasına kadar film hakkında pek çok detay verdi.

Nuri Bilge Ceylan‘ın yeni filmi Ahlat Ağacı, dünya prömiyerini dün akşam 71. Cannes Film Festivali’nde yaptı. Festivaldeki gösteriminin öncesinde ve sonrasında ayakta alkışlanmasının yanı sıra oldukça olumlu geri dönüşler alan film, umuyoruz ki bu geceki ödül töreninden Altın Palmiye ile ayrılabilir.

Öte yandan Nuri Bilge ve film ekibi, dünkü prömiyerin ardından bugün röportaj, fotoğraf çekimi ve basın toplantısına katıldı. Öncelikle Ceylan ile Aydın Doğu Demirkol ve Murat Cemcir, kısa bir röportaja konuk olurken bu sırada yönetmen, Doğu Demirkol’un daha önce kendisinin herhangi bir filmini izlememiş olduğunu dile getirdi. Buna rağmen stand-up asıllı oyuncunun Sinan karakteri için değerlendirdiği yüzlerce aday arasından kendisini ikna edebilen tek isim olduğunu söyleyen Nuri Bilge, Murat Cemcir’i ise Youtube’da izlediği videolar sayesinde keşfetmiş. Cemcir’in yer aldığı bir dizi sahnesindeki performansını ve tiradını çok beğenen usta yönetmen, bu sırada aklındaki baba rolünü görür gibi olup rolü bu nedenle ona emanet etme kararı almış. Bahsi edilen dizi muhtemelen İşler Güçler. Öte yandan röportaj sırasında, filmde Sinan’a hayat veren Doğu Demirkol ise çekimler sırasında yönetmenle iyi anlaştıklarını ancak Nuri Bilge’nin aklındaki sahneyi çekmek bazen 100-150 tekrar aldıklarını söylerken yönetmenin istediğini almasının ardından 10 tekrar kadar da doğaçlama bir oyunculuk performansı beklediğini dile getirmiş.

Ahlat Ağacı’nın Senaryosunun Yazılması 9 Aydan Fazla Sürmüş

Diğer yandan Nuri Bilge’yle Doğu Demirkol ve Murat Cemcir’in yanı sıra film ekibinden Ebru Ceylan, Akın Aksu ve Gökhan Tiryaki gibi isimlerin de katıldığı basın toplantısı aracılığıyla ise filmin ortaya çıkış süreci hakkında çokça bilgi edinme imkanı bulduk. Kış Uykusu’nun ardından başka bir proje üzerinde 1 yıl kadar çalıştıklarını söyleyen Nuri Bilge, bu sırada büyüdüğü Çanakkale’yi ziyaret ederken orada kendisinin deyimiyle ‘açık görüşlü ancak insanlar tarafından değer görmeyen’ bir akrabasıyla karşılaştıklarını ve Çanakkale dönüşünde bu adamı bir filme konu etme fikrinin akıllarına geldiğini söylemiş. Daha sonra bu adamın oğlu ve Ahlat Ağacı’nın senaristi Akın Aksu’yla bir araya gelen yönetmen, iki kitabı olan bir yazar olduğunu bildiği Akın’dan babası ve kendisi hakkında bir metin yazmasını rica etmiş. Aradan geçen sürecin ardından Nuri Bilge, bu dileğini unutmuş, ta ki Akın’dan 80 sayfalık bir metin gelene kadar. Çok akıcı, dürüst ve samimi olmasıyla birlikte sinematografik detaylar içermesiyle de yönetmenin ilgisini çeken bu metin, diğer projenin ertelenmesine ve Ahlat Ağacı’nın çalışmalarının başlamasına sebebiyet vermiş. Buradaki ilginç bir ayrıntı var: Nuri Bilge, Akın’dan gelen metnin ne kadarının gerçek ne kadarının kurmaca olduğunu hiç sormamış, halen de bilmiyor. Onun için önemli olan metnin kendisi.

Tüm bu sürecin ardından Ceylanlar ile birlikte Akın Aksu, bir süre yan yana bir süre de mail aracılığıyla senaryoyu birlikte kotarmışlar ve bu yazım süreci 9 aydan fazla sürmüş. Akın’dan gelen ilk metnin ışığında ilerleyen senaryo yazılırken ise filmin ana karakteri baba yerine oğula kaymış ve ortaya filmin son hali çıkmış. Bir süredir gençler hakkında film çekmek istediğini söyleyen Nuri Bilge ise bu fırsattan istifade ederek kafasındakileri Ahlat Ağacı’na yedirme imkanı bulmuş.

Yönetmenin Ahlat Ağacı’yla ilgili en büyük korkusu ise bolca edebi ve filozofik alıntı içeren diyalogların seyirciyi irite etme ihtimali olmuş. Entellektüel insanların bu şekilde konuştuğunu, keza Akın ile kendisi arasındaki diyalogların benzer şekilde bol alıntı içerdiğini söyleyen yönetmen, bu durumun izleyiciyi yormaması için senaryodaki olayları duruma göre kurgulayıp yeni metotlar denemiş. Yönetmenin deyimiyle kendisinin filmle ilgili en büyük ‘challenge’ı da bu olmuş. Ahlat Ağacı’nda Yunus Emre, Çehov, Dostoyevski, Nietzsche, Polat Onat, Kuran-ı Kerim, İbn-i Arabi, Hz. Muhammed, Şems-i Tebrizi ve Peyami Safa’dan alıntılar yapılmış olduğunu hatırlatalım.

nuri-bige-ebru-ceylan-ahlat-agaci-cannes-4-filmloverss

Doğu Demirkol: “Nuri Bilge Ceylan Bana Ağaç Oyna Dese Oynarım.”

Basın toplantısında söz Doğu Demirkol’a geldiği zaman ise oldukça keyifli dakikalar yaşandı. Söyledikleriyle özellikle film ekibini sık sık güldüren Demirkol, film teklifinin yapımcı Zeynep Özbatur Atakan aracılığıyla geldiğini ancak kendisinin defalarca onun telefonuna cevap vermedikten sonra arayanın önemli bir numara olduğunu fark ederek aramaya geri döndüğünü ve görüşmelerin bu telefon görüşmesi sonucunda başladığını belirtti. Nuri Bilge’nin, kendisinin büyük hayal kırıklığı yaşadığı Yetenek Sizsiniz’deki şovu sırasında elendikten sonra bile derdini anlatmaya çalışması sayesinde onu Sinan karakteriyle özdeşleştirdiğini ve rol teklifini bu şekilde almış olduğunu söyleyen Doğu Demirkol, yönetmenin filminde ağaç olarak bile rol alabileceğini söylemesiyle film ekibini bir kez daha kahkahalara boğdu.

Söz son olarak Ebru Ceylan ve Gökhan Tiryaki’ye gelirken Ebru Ceylan, kadın karakterlerin diyaloglarının kendisi tarafından yazıldığı yönünden bir algı olduğunu ve bu algıyı biraz da olsa anladığını belirtip böyle bir durumun olmadığını dile getirdi. Tiryaki ise Nuri Bilge’nin yanı sıra pek çok yönetmenle film çektiğini ancak onunla yaptıkları işin film ‘çekmekten’ çok film ‘yapmak’ olduğunu ve sürekli olarak yeni şeyleri kovaladıklarını söyledi.

Ahlat Ağacı’nın dün geceki prömiyerinde neler yaşandığına buradan, filmin Altın Palmiye için yarışacağı ödül törenine nasıl izleyeceğinize ise buradan ulaşabilirsiniz.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi