Advertisement


Jean-Luc Godard, dün Instagram’da gerçekleştirilen canlı yayında, Fransız Yeni Dalgası’nın diğer üyeleriyle ilişkisinden yazım sürecine pek çok konuda açıklamalarda bulundu.

Serseri Aşıklar – À bout de souffle, Nefret – Le mépris, Çete – Bande à part, Çılgın Pierro – Pierrot le Fou gibi unutulmaz filmleri sinema dünyasına kazandıran, Fransız Yeni Dalgası’nın öncülerinden Jean-Luc Godard, dün Lozan Kanton Sanat Okulu – École cantonale d’art de Lausanne (ECAL) tarafından düzenlenen Instagram yayınına katıldı. École cantonale d’art de Lausanne’ın sinema bölümünün başında yer alan Lionel Baier ile “koronavirüs günlerinde imgeler” üzerine konuşmak için bir araya gelen usta yönetmen, yaklaşık bir buçuk saat süren yayın sırasında Fransız Yeni Dalgası’nın diğer üyeleriyle ilişkisinden senaryo yazım sürecine pek çok farklı konuda da görüşlerini paylaştı.

Her ne kadar bu söyleşinin başlığı “koronavirüs günlerinde imgeler” olsa da usta yönetmen bu konu üzerinde fazla durmadı. Ancak bu virüsün bir mesaj olduğunu söyledi: Yaptığımız şeyler belki bizi öldürmeyecek ama iyi bir şekilde yaşamamıza da izin vermeyecek.

Son yıllardaki işlerinde olduğu gibi bu söyleşide de dil üzerinde duran Godard, 15-16 yaşlarındayken Fransız filozof Brice Parain’in dilin doğası ve işlevi üzerine yazdığı eserini okumanın onu derinden etkilediğini ve bu eseri okuduktan sonra bir süre konuşmayı bıraktığını açıkladı. Öyle ki bu durum ailesini endişelendirecek bir boyuta ulaşmış. Usta yönetmen bugün ise artık dile inanmadığını, bunun ötesine geçmemiz gerektiğini düşündüğünü belirtiyor.

Usta yönetmenin son yıllarda fikrini değiştirdiği bir diğer konu da üniversitelerde sinema öğretilmesi. Fransız Yeni Dalgası’nın ortaya çıktığı yıllarda sinemanın üniversitede öğretilmesi gerektiğini savunduklarını söyleyen usta yönetmen, şimdiyse gençlerin evlerine dönüp başka şeyler yapmalarını öneriyor.

Söyleşinin bir bölümünde Jean-Luc Godard’ın bir süre önce duyurulan yeni filmi de gündeme geldi. Usta yönetmen filmin konusu hakkında pek detay paylaşmasa da, yeni filminin merkezinde müziğin, özellikle de operanın olacağını belirtti. Ancak film klasik operalar kadar geleneksel olmayacak. Usta yönetmen, son günlerde yaşananların filme etki edebileceğini, ancak bunun doğrudan bir etki olmayacağını belirtti.

Bir yandan yeni filmi için hazırlıklarını sürdüren Godard, bir yandan da son filmi İmgeler ve Sözcükler – Le livre d’image‘ın Vision du Réel festivalindeki gösterimine hazırlanıyor. Salgın nedeniyle bir erteleme yaşanmadığı takdirde bu yaz festivali ziyaret eden sinemaseverler, filmi kendilerince yeniden düzenleyebilecekler. Belli bir sekansı çıkarabilecek ya da görüntüyle sesi birbirinden ayırabilecekler. Böylece filmin orijinal hâlinden farklı bir versiyon ortaya çıkarabilecekler.

Godard’ın filmini yeniden düzenlemeye açmasının başlıca sebeplerinden biri sanatın belli bir zümreye ait olmadığını düşünmesi. Usta yönetmene göre sanat eserleri müzelerin duvarları içinden kurtulmalı ve her hafta başka bir evde kalmalı.

Jean-Luc Godard, Eric Rohmer ile Birlikte Vakit Geçirdikleri Dönemi Anlattı

Yeni filmi hakkında konuşurken Lionel Baier’in yazım süreci hakkında kendisine yönelttiği soruyu da yanıtlayan Godard, filmlerini ilk olarak elle yazdığını, daha sonra daktiloda yazdığını söylüyor. Ancak usta yönetmen çoğu kez kendi yazısını okuyamadığı için yazdıklarını en baştan yazmak zorunda kalıyormuş. Bu yüzden yazdıklarının hiçbir zaman en baştaki hâliyle aynı olmadığını söyleyen Godard, bunu sorun etmediğini belirtiyor. Çünkü Nicolas Boileau-Despreaux’nun da belirttiği gibi sadece silebilenler gerçekten yazabilirler.

Son olarak Jacques Rivette, François Truffaut ve Eric Rohmer gibi Fransız Yeni Dalgası’nın önemli isimleriyle dostluklarından özlemle bahseden Jean-Luc Godard, özellikle Rohmer ile özel bir bağları olduğunu ifade etti. Rohmer’i Yeni Dalga’dan önce tanıdığını söyleyen Godard, yaşça ondan büyük olan Rohmer’le neredeyse birlikte yaşadıklarını, aynı kafelerde, aynı kadınlarla zaman geçirdiklerini belirtti. Tanıştıkları ilk dönemde Rohmer’in insanlardan gizlendiğini söyleyen Godard, Rohmer’in ailesinin bile sinemayla ilgilendiğini bilmediğini söylüyor. Sonraki yıllarda Rohmer ile iletişiminin kesildiğini söyleyen Godard, Anne-Marie’nin çekmek istediği bir film nedeniyle Jacques Rivette ile ise iletişim hâlinde kaldıklarını belirtiyor. Truffaut ve Rivette ile sürekli film izlediklerini söyleyen usta yönetmen, Rivette’in bir filmi aynı gün beş kez izleyebileceğini, kendisinin ise bunun yerine salon salon dolaşıp bir günde dört beş film izlediğini anlattı.

ECAL, Instagram üzerinden gerçekleştirilen bu yayının önümüzdeki günlerde, mümkün olan en iyi kaliteyle diğer kanallardan da paylaşılacağını açıkladı.

Kaynak: La Côte, Troiscoulers

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information