Advertisement
80'lerin Çekoslovakya'sında yaşayan iki ruhban okulu öğrencisi üzerinden ilerleyen, döneme dair acı verici ve siyah beyaz bir hatırlama seansı... 80'li yılların politik iklimine dair estetik yönüyle ağır basan sert, sembollerle örülü bir anlatı... Ivan Ostrochovský imzalı Hizmetkârlar filmini bu gibi cümlelerle anmak mümkün. 1972 doğumlu yeni kuşak Çek sinemacılardan biri olarak dikkat çeken Ostrochovský, 2010'lu yıllarda birçok belgesel ve kurmaca filmin yapımcılığını üstlenen, kısa filmleri sonrasında çektiği 2015 yapımı ilk uzun metrajlı filmi Koza ile dünya prömiyerini yaptığı Berlin Film Festivali'nde En İyi İlk Film ödülü için yarışan bir isim. Koza'dan beş yıl sonra tamamladığı yeni filmi Hizmetkârlar'la da 70. Berlin Film Festivali'nin Encounters bölümünde kendisine yer bulan yönetmen, bu bölümde Josephine Decker, Cristi Puiu gibi isimlerle birlikte yarıştı. Hizmetkârlar, siyah beyaz görüntüleriyle dikkat çeken, hiper gerçekçi tavrını zaman zaman sembolik anlatısıyla birleştiren, geçmişe dair bir kabusu andıran atmosferiyle akılda kalıcı bir yapıt. Hizmetkârlar: Siyah Beyaz Bir Hatırlama Seansı Çekoslovakya'nın bölünme öncesi yıllarında, 80'lerdeki baskıcı rejimin yönetimi altında yaşayan iki ruhbanlık okulu öğrencisinin hayatına odaklanan Hizmetkârlar, karanlık otoban yolculuğu görüntüleri ve aslen filmin ilerleyen dakikalarında manasını bulacak bir infazla açılıyor. Olay örgüsünü bozan, döneme dair görüntülerin, yönetmen Ostrochovský'nin hafızasında nasıl yer ettiğini vurgulayan bu açılış sahnesi sonrasında film, kontrastı yüksek siyah beyaz görüntülerin keskin etkisiyle güçlenen bir atmosferde Juraj ve Michal adlı iki öğrencinin öyküsünü, zaman zaman karakterlerinden kopmak suretiyle de olsa anlatmaya koyuluyor. İkilinin dâhil olduğu katolik ruhban okulu, içerisinde rejime yönelik muhaliflerin de yer aldığı bir okul ve devletin kolluk kuvvetlerinin gözü uzun zamandır bu okulun üzerinde. Okulun kapanmaması ve dini eğitimin bir şekilde devamı için okul yönetimindeki üst sınıf din insanları, rejimin öğrencilerine ve çalışanlarına yönelik rutin baskısına (diledikleri zaman, rastgele bir kişiyi hiçbir nedeni yokken dahi sorgu için gözaltına almak gibi) müsaade ediyor. Bu noktada bir polis komiseri de bir nevi yeni karakter olarak hadiseye dâhil oluyor ve okulda gerçekleşen bir "afişleme" olayı nedeniyle hem Juraj'ın hem de Michal'in zor günleri başlıyor. Hizmetkârlar, isminden de anlaşılacağı üzere ama dini, ama mülki otoritenin "hizmetindeki" insanları odak noktasına alan, bu grupların kendi içindeki çatışmaya odaklanan, bunu yaparken dini otoritenin de, kendi gücünü kaybetmemek namına siyasi otoriteden farklı davranmadığının altını çizen bir yapıya sahip. Çekoslovakya'nın 80'li yıllardaki rejimine dair sert bir eleştiri olarak da dikkat çeken film, rejimin tüm dehşetini devlet erkini temsil eden bir komiser üzerinde inşa ediyor. Acımasız bir şekilde görevini ifa eden, en ufak bir muhalif sese tahammülü olmayan ceberrut devletin vücut bulduğu bu karakter, sembolik biçimde vücunda kabuk bağlamış yaralar oluşturan bir cilt hastalığından da mustarip. Film gerek güçlü görüntü çalışması gerekse sert, dönemin hissiyatını yansıtan senaryosuyla ilgi çekici bir seyirlik olmakla birlikte, ele aldığı karakterleri ete kemiğe bürümek, onların duygu durumunu yansıtmak, dönemin gerçekçi bir portresini çıkarmak gibi bir girişime dönüşemiyor hiçbir zaman. Bu durum zaman zaman filmin aleyhine çalışıyor ve bilhassa finali açısından vaatlerini yerine getiremediği hissini oluşturuyor. İki öğrencinin dostluğuna, iki öğrencinin karakterine ve okulda olup bitenlere dair izlediğimiz her şey, bir yanıyla gerçeküstü bir anlatıya yakınsıyor. Ancak yaşananlar zaten gerçeküstü ya da gerçeğin ötesi olarak adlandırabileceğimiz hadiseler olduğundan, karakterler de zaman zaman…

Yazar Puanı

Puan - 55%

55%

Hizmetkârlar, siyah beyaz görüntüleriyle dikkat çeken, hiper gerçekçi tavrını zaman zaman sembolik anlatısıyla birleştiren, geçmişe dair bir kabusu andıran atmosferiyle akılda kalıcı bir yapıt.

Kullanıcı Puanları: 4.38 ( 3 votes)
55

80’lerin Çekoslovakya’sında yaşayan iki ruhban okulu öğrencisi üzerinden ilerleyen, döneme dair acı verici ve siyah beyaz bir hatırlama seansı… 80’li yılların politik iklimine dair estetik yönüyle ağır basan sert, sembollerle örülü bir anlatı… Ivan Ostrochovský imzalı Hizmetkârlar filmini bu gibi cümlelerle anmak mümkün. 1972 doğumlu yeni kuşak Çek sinemacılardan biri olarak dikkat çeken Ostrochovský, 2010’lu yıllarda birçok belgesel ve kurmaca filmin yapımcılığını üstlenen, kısa filmleri sonrasında çektiği 2015 yapımı ilk uzun metrajlı filmi Koza ile dünya prömiyerini yaptığı Berlin Film Festivali’nde En İyi İlk Film ödülü için yarışan bir isim. Koza’dan beş yıl sonra tamamladığı yeni filmi Hizmetkârlar’la da 70. Berlin Film Festivali’nin Encounters bölümünde kendisine yer bulan yönetmen, bu bölümde Josephine Decker, Cristi Puiu gibi isimlerle birlikte yarıştı. Hizmetkârlar, siyah beyaz görüntüleriyle dikkat çeken, hiper gerçekçi tavrını zaman zaman sembolik anlatısıyla birleştiren, geçmişe dair bir kabusu andıran atmosferiyle akılda kalıcı bir yapıt.

Hizmetkârlar: Siyah Beyaz Bir Hatırlama Seansı

Çekoslovakya’nın bölünme öncesi yıllarında, 80’lerdeki baskıcı rejimin yönetimi altında yaşayan iki ruhbanlık okulu öğrencisinin hayatına odaklanan Hizmetkârlar, karanlık otoban yolculuğu görüntüleri ve aslen filmin ilerleyen dakikalarında manasını bulacak bir infazla açılıyor. Olay örgüsünü bozan, döneme dair görüntülerin, yönetmen Ostrochovský‘nin hafızasında nasıl yer ettiğini vurgulayan bu açılış sahnesi sonrasında film, kontrastı yüksek siyah beyaz görüntülerin keskin etkisiyle güçlenen bir atmosferde Juraj ve Michal adlı iki öğrencinin öyküsünü, zaman zaman karakterlerinden kopmak suretiyle de olsa anlatmaya koyuluyor. İkilinin dâhil olduğu katolik ruhban okulu, içerisinde rejime yönelik muhaliflerin de yer aldığı bir okul ve devletin kolluk kuvvetlerinin gözü uzun zamandır bu okulun üzerinde. Okulun kapanmaması ve dini eğitimin bir şekilde devamı için okul yönetimindeki üst sınıf din insanları, rejimin öğrencilerine ve çalışanlarına yönelik rutin baskısına (diledikleri zaman, rastgele bir kişiyi hiçbir nedeni yokken dahi sorgu için gözaltına almak gibi) müsaade ediyor. Bu noktada bir polis komiseri de bir nevi yeni karakter olarak hadiseye dâhil oluyor ve okulda gerçekleşen bir “afişleme” olayı nedeniyle hem Juraj’ın hem de Michal’in zor günleri başlıyor.

Hizmetkârlar, isminden de anlaşılacağı üzere ama dini, ama mülki otoritenin “hizmetindeki” insanları odak noktasına alan, bu grupların kendi içindeki çatışmaya odaklanan, bunu yaparken dini otoritenin de, kendi gücünü kaybetmemek namına siyasi otoriteden farklı davranmadığının altını çizen bir yapıya sahip. Çekoslovakya’nın 80’li yıllardaki rejimine dair sert bir eleştiri olarak da dikkat çeken film, rejimin tüm dehşetini devlet erkini temsil eden bir komiser üzerinde inşa ediyor. Acımasız bir şekilde görevini ifa eden, en ufak bir muhalif sese tahammülü olmayan ceberrut devletin vücut bulduğu bu karakter, sembolik biçimde vücunda kabuk bağlamış yaralar oluşturan bir cilt hastalığından da mustarip. Film gerek güçlü görüntü çalışması gerekse sert, dönemin hissiyatını yansıtan senaryosuyla ilgi çekici bir seyirlik olmakla birlikte, ele aldığı karakterleri ete kemiğe bürümek, onların duygu durumunu yansıtmak, dönemin gerçekçi bir portresini çıkarmak gibi bir girişime dönüşemiyor hiçbir zaman.

Bu durum zaman zaman filmin aleyhine çalışıyor ve bilhassa finali açısından vaatlerini yerine getiremediği hissini oluşturuyor. İki öğrencinin dostluğuna, iki öğrencinin karakterine ve okulda olup bitenlere dair izlediğimiz her şey, bir yanıyla gerçeküstü bir anlatıya yakınsıyor. Ancak yaşananlar zaten gerçeküstü ya da gerçeğin ötesi olarak adlandırabileceğimiz hadiseler olduğundan, karakterler de zaman zaman karakter olmaktan uzaklaşıp birer tiplemeye dönüşüyor ve Hizmetkârlar sona doğru etkisini yer yer yitiriyor.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information