Haftanın Kısa Filmi köşemizde bu hafta, bir sokak çetesinin saldırısına maruz kalan bir baba ve oğlunun, bu saldırıların ardından devam eden tacizin üstesinden gelme çabalarını ve erkeklik kodlarını nasıl taşıdıklarını gösteren Simon Ellis imzalı Soft var.

Uluslararası Kısa film seçkilerinin önemli yönetmenlerinden Simon Ellis’in 2006 yapımı Soft filmi, Sundance Film Festivali’nin de içinde bulunduğu, toplamda 17 festivalden ödülle döndü. Filmin festival başarısının yanı sıra, konusu itibarıyla da önemli bir anlatı sunduğunu söylemek mümkün. Film anlatısının, anlatım süresiyle eş zamanda geçtiği bir olay üzerinden, evrensel bir erkeklik tartışmasını izleyiciye aktaran filmin odağında, bir babanın oğluyla maruz kaldığı bir çete saldırısı yer alıyor ve baba ile oğlun bu saldırıya karşı gösterdiği tutum yer alıyor.

Soft: Baba, Oğul ve Kutsal Erkeklik


Iian, kahvesini “yumuşatmak” için süt almak üzere markete gittiği sırada bir çetenin saldırısına uğruyor. Bu saldırı öncesinde insert’ler ile oğlu Scott’un da aynı çete tarafından benzer bir saldırıya uğradığını görüyoruz. Baba ve oğul bu küçük düşürücü saldırıyı birbirlerinden gizlerken, evin kapısına kadar gelen tehdit ile erkeklik kodlarının içine hapsoluyorlar. Belli bir noktada, yani aslında tehdit artık kaçınılmaz hâle geldiğinde, baba ve oğul evden dışarı çıkıp çeteyle yüzleşiyorlar. Bu noktada baba ile oğul arasındaki “erkeklik” üzerinden şekillenen cesaret ve saldırıya karşı savunmaya geçme meseleleri ayrıca bir krize dönüşüyor. Öyle ki, oğlunun saldırı karşısında kendisini savunması gerektiğini söyleyen baba, evin pencerelerini taşlayan çeteye karşı hiçbir şey yapamıyor. Babasının bu saldırı karşısındaki pasif tavrına karşın, oğlu kapıyı açarak çeteyle yüzleşiyor. Filmin anlatım teknikleri de konusu kadar etkileyici. İzleyiciyi iki farklı konumdan hikâyeye dahil eden kamera kullanımı, çetenin içinden bir göz ve hikâyeyi çok daha dışardan izleyen görünmez ikinci bir göz olarak ikiye ayrılıyor. Çetenin içindeki göz çok daha dar bir kadraj ve düşük kalitede bir görüntü üzerinden tanımlanırken, diğer göz olayları daha nesnel bir yaklaşımla tanımlaya çalışıyor. Saldırı sonrası, geniş kadrajda Iian’ın eve doğru yürüdüğünü izlerken, yaşadığı travmayı ve belleğinde kalan saldırı anılarını yine çetenin içinde yer alan gözün bakışından anlık insert‘ler ile izliyoruz.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi