Genius’ın 2. sezonunun altıncı bölümünde, Picasso ve Braque’ın kübizmi ilk ortaya koydukları zaman aralığına, Fernande’la ilişkisinin kırılma anlarına ve Françoise’la ilişkisinin dinamiklerine yakından bakıyoruz.

Geçen bölüm hatırlarsanız, hikâye daha çok kübizmin esin kaynaklarını ve Picasso’nun resimdeki etkileşimlerine odaklanıyordu. Bu bölümde, Braque ve Picasso’nun kübizmin temellerini attığı zaman aralığıyla buluşuyoruz. Geçen yazıda belirttiğim Mona Lisa’nın Louvre’dan çalınma öyküsünün de detaylandırıldığı bölüm, Picasso’nun hayatındaki insanlarla kurduğu ilişkilere dair de pek çok ipucunu bünyesinde barındırıyor.

***Yazının bundan sonraki bölümü Genius 2. sezon 6. bölüm ile ilgili keyif kaçırıcı detaylar (spoiler) içerebilir.***

Genius 2. Sezon 6. Bölüm: İlk Kübizm Eserleri

Bu bölüm, Picasso’nun yakın çevresine Les Demoiselles d’Avignon tablosunu takdim edip de olumsuz tepkiler aldığı sürecin üzerinden bir kez daha geçiyor. 1907 tarihli tablo, günümüzde hâlen sanatı tamamen değiştiren bir eser olarak hatırlanmakta. Dizi, Les Demoiselles d’Avignon’u önemseyen tek kişinin Georges Braques olma sürecini, akabinde Picasso’nun El Greco ve Van Gogh gibi unutulup gitme korkusuyla yaşadığı bunalımı başarılı bir şekilde ele alıyor.

Bu bölüm karakterler arasındaki ilişkilenmenin verilme şekli, önceki bölümlere kıyasla çok daha anlaşılır, geçişler çok daha açıklayıcıydı. Özellikle Picasso’nun Henri Rousseau’yu keşfetmesi ve onunla empati kurması süreci, oldukça başarılı bir  dille anlatılmıştı. Yine de Wiegels’in intiharı, Appolinaire’le arasının açılması ve Rousseau’nun ölümünü tek bölümde ele almanın, özellikle Louvre’dan Mona Lisa’nın çalındığı süreçte Picasso’nun suçlanması hikayesiyle birleşmesi oldukça yoğun bir anlatı olarak karşımıza çıkıyor.

Picasso’nun karşılaşmalar ve enteresan olaylarla dolu hayatı, bu sezon senaristleri de bir hayli zorlamış gibi duruyor. Açıkçası, ilk bölümlerdeki geçen sezon Einstein’ın hayatını anlatırken benimsenmiş üslubu tekrar yaratma kaygısının dizinin anlaşılırlığından çok şey götürdüğü kanaatindeyim. Kronolojik olarak karışık, kişinin hayatında farklı zamanlarda aynı çağrışımları yaratan uzun hikâyeler arasında kurulan bağın tahsisi konusunda Picasso biyografisi o kadar da başarılı gitmiyor. Geçmişle gelecek arasındaki gitgeller arasında zaman zaman bağ kurabilmek oldukça güç. Şu an geldiğimiz noktada, genç Picasso ve yaşlı Picasso’nun öyküleri çizgisel olarak birbirinin ardı sıra ilerler hâle geldi. Picasso’nun bencilliği üzerinden Françoise’ın onu terk edip, bölümün başında gördüğümüz Luc Simon’un yanına gitmeye kalkışması ve Fernande’ın Picasso’nun ona ilgisizleşip bencil davranışlarına sinirlenip ressam Ubaldo Oppi ile bir ilişkiye başlaması arasında tematik bağlar kurulurken, geri kalan zamanlarda geçmiş ve gelecek arasında geçişleri sağlayacak gitgide az elemanla karşılaşır olduk.

Anlaşılırlık meselesiyle ilgili takıntımın bu bölümde yeniden artmış olmasının önemli bir sebebi, bölümün sonunda Mona Lisa hikâyesinin nasıl sonuçlandığıyla ilgili eklenmiş olan bilgi metni. Dizi, Picasso’nun hayatıyla ilgili pek çok konuda seyirciyi ısrarla bilgisiz bırakmışken, Louvre hikâyesi gibi seyircinin nasıl sonuçlandığına erişimi çok daha kolay olan bir meselede bu notu ekleme kaygısı içerisine girmiş olmasını fazlasıyla istikrarsız buldum. Aynı zamanda Pieret’nin diziye dahil olduğu anın üzerindeki vurgu ve hikâyede Pieret’nin yer verilme biçimi sürekli Louvre hikâyesinin nasıl aktarılacağı konusunda beni heyecanlandırırken, konu genel olarak biraz geçiştirilmiş gibi hissediyorum. Yine de, belirttiğim üzere, bu kalabalık anlatıda en azından karakterlerin birbirleriyle ilişkilenme biçimleri başarıyla aktarılmıştı.

Karakterler arası ilişkiler ve Mona Lisa’nın çalınma hikâyesinden daha da önemlisi, bu bölümde kübizmin resmi olarak başlangıç hikâyesinin sonunda anlatılmış olması. Braque’ın Les Demoiselles D’Avignon’a düzdüğü övgüler ve bu tablodan aldığı ilham, kendisinin de perspektife dair kaygılarının değişmesine yol açınca, ikili yepyeni bir yolculuğa çıkıyor. Önce teorik tartışmalar, ardından inzivaya çekildikleri bu sürecin neticesinde ortaya çıkan eserleri Steinler ve Daniel-Henry Kahnweiler büyük bir şevkle karşılıyor ve satın alıyorlar. Bunun neticesinde Picasso’nun yaşadığı statü değişimini de gözlemleme şansı yakalıyoruz.

Gelecek bölüm, sezon başında Guernica’nın yapım sürecinde işaret edilmiş olan Picasso ve komünist parti arasındaki bağları keşfetmeye başlayacağız.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi