aofJa4ZTKPE

Fransız Yeni Dalgası’nın önemli figürlerinden Éric Rohmer imzalı filmleri mercek altına alan video, yönetmenin sinemasındaki kadın temsillerinin izini sürüyor.

Fransız Yeni Dalgası’nın önemli yönetmenlerinden Éric Rohmer, özellikle kariyerinin ilk döneminde çektiği ve “Altı Ahlak Hikâyesi” olarak bilinen filmlerle tanınır. Bu filmlerin her biri, kendi içinde etik, ahlaki ve felsefi durumları inceler ve tartışmaya açar. Bu durumlar, sıklıkla erkek karakterlerin, kadın karakterler tarafından baştan çıkarılmasıyla ortaya çıkar. Bu ilk başta erkek bakışının (male gaze) kutsandığı türden bir sinemaya yönelik bir çağrışım yapsa da Rohmer’in sineması böylesi bir tutumdan oldukça uzaktadır. Rohmer, güçlü kadın karakterlerini oldukça detaylı bir şekilde inceler. YouTube’daki Moss Arts isimli kanalda yer alan bir video, Altı Ahlak Hikâyesi serisinden 1969 yapımı Ma nuit chez Maud (Maud’la Bir Gece) ve 1970 yapımı Le genou de Claire (Claire’in Dizi) filmleri üzerinden Rohmer sinemasındaki kadın temsillerinin izini sürüyor.

Éric Rohmer Sinemasında Kadın Temsili

Bu filmlerden Ma nuit chez Maud, genç ve inançlı bir erkek olan Jean-Louis’in inancının, son derece entelektüel ve çekici bir kadın olan Maud üzerinden bir tür teste tabi tutulmasını konu alır. Büyük bir bölümü aynı mekânda, aynı gecede ve bu iki karakter arasında süren tek bir diyaloğun akışıyla geçen film, bünyesinden son derece önemli felsefi ve ahlaki konular barındırır. Le genou de Claire, özellikle görsel anlamda çok farklı noktada durmalarına rağmen, birçok benzerlik de taşır Ma nuit chez Maud’a. Bu filmin merkezinde evlilik hazırlıkları yapmakta olan Jarome yer alır. Eski bir arkadaşıyla buluşan adam, burada iki genç kadınla tanışır. Bu kadınlardan filme de ismini veren Claire’in dizini bir tesadüf eseri görür ve bu durum bir tür cinsel çekime neden olur.

İki film de temelinde, cazibeye direnme konusuyla ilgilidir ve bu uğurda gösterilen çabanın gerekli olup olmadığı sorusunu sorar. Ma nuit chez Maud’da Jean-Louise’in sarışın, “temiz” görünümlü ve onun Hristiyan ideallerine uygun bir kadınla evlenmek istediğini biliriz. Lakin filmde, Jean-Louis’in etkileyen Maud, bu imajın tam tersine sahiptir: Siyah saçlı, özgür ve seküler bir kadındır. Filmin sonunda Jean-Louis’in istediği kadını bulduğunu sanarız. Lakin, evlendiği kadın Hristiyan inancının temiz olarak niteleyeceği türden bir kadın değildir. Bu kadın Maud’un eski eşiyle henüz evliyken ilişki yaşamıştır. Burada Rohmer, kadınlara toplumun geneli tarafından yakıştırılan etiketlerin işlevsizliğinin altını çizer. Kadınların “inançlı”, “özgür” gibi kelimelerle basitleştirilerek tanımlanmasını son derece zarif bir şekilde eleştirir bu filmde.

Benzer bir durum Le genou de Claire için de geçerlidir. Bu filmde konu, cinsel arzunun biçimlenmesi üzerinden şekillenir. Rohmer’in filmlerinde kadınlar, erkeklerin arzu nesneleri olarak konumlanmazlar. Jerome’un Claire seksüel anlamda çekici bulmasını, genç kadının dizini görmesi üzerinden görselleştirir Rohmer. Popüler kültür ve sanat üretimlerinde cinsel cazibe noktası olarak kadın vücudunun, bu bağlamda düşünülmeyen bir bölümünü kullanıyor oluşu, Rohmer’in sinemasındaki kadının konumunu aynalar bir bakıma. Yani, genel anlamıyla erkeğin bakışı için, erkeğin bakışıyla şekillenen bir sinema anlayışı yerine, Rohmer’in filmlerde kadınlar kalıpların dışındadır, erkeklerin görmek istedikleri şekilde perdeye yansımaz ve onların arzularına ve daha üst seviyede eril bakışa hizmet etmek yerine güçlü bireyler olarak karşımıza çıkarlar.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi