76. Venedik Film Festivali’nde Yaşam Boyu Başarı Ödülü’ne layık görüleceğini öğrendiğimiz, Annem Hakkında Her Şey – All About My Mother (1999)’dan Konuş Onunla – Talk to Her (2002)’e, Dönüş – Volver (2006)’den, İçinde Yaşadığım Deri – The Skin I Live In (2011)’e birçok unutulmaz filmle karşımıza çıkan Pedro Almodóvar’ın kendi sesini aradığı yıllara göz kırpan bir filmini tozlu raflardan çıkarma vakti.

Almodóvar’ın üçüncü uzun metraj filmi olan 1983 yapımı Kötü Alışkanlıklar – Entre tinieblas, sektörde kendi kurallarını yazma mücadelesi veren genç bir yönetmenin izlerini taşır. Birçok filminde beraber çalıştığı Carmen Maura, Julieta Serrano, Marisa Paredes ve Chus Lampreave’in başrollerini paylaştığı, neredeyse bütünüyle kadınlardan oluşan oyuncu kadrosuyla dikkat çeken bu kara komedi, absürt hikâyesini sert aydınlatmalar, ses patlamaları ve beklenmedik yakın çekimlerle destekler. Yönetmenin kendine has mizah duygusu, toplumdan izole edilmiş insanlara karşı ilgisi ve özgün fetişlerinden izler taşıyan film, aşırı dozdan hayatını kaybeden sevgilisini bırakarak polisten saklanmak için bir manastıra sığınan kabare şarkıcısı Yolanda’nın (Cristina S. Pascual) hikâyesini anlatır.

Film olay örgüsüyle, tıpkı yönetmenin başka hikâyelerinde olduğu gibi, bazı tehlikelerin ortasında kalmış kadın karakterlerin, hayatlarındaki erkeklerden bir şekilde kurtulup arayışında olduğu rahatlamayı kız kardeşlik çatısı altında bulacağı izlenimi bıraksa da bu yanılsama çok uzun sürmez. Yolanda’nın içinde bulunduğu çaresizlikten kurtulma umuduyla şekillenen hikâyede, sanılanın aksine sığınakların her zaman güvenli olamayabileceğinin altı çizilir. Hele ki söz konusu sığınaklar, toplumsal normlarla çevrelenmiş güvenli bölgeler olarak ilan edilmişse kurtuluş beklentisinin ancak bir ironi olabileceği Faustvari bir şekilde ele alınır. Cannes Film Festivali’ndeki prömiyeri Katolik öğretilerine saldırı ve saygısızlık gerekçesiyle iptal edilen film, tüm anlatısıyla Katolik mülkiyeti taşlamasına ve toplumun sınırlarını belirlediği güvenli bölgelere karşı güçlü bir hicve dönüşür.

Entre tinieblas: Güvensiz Sığınaklara Kafa Tutmak

Yolanda’nın sığındığı manastırda yaşayan rahibeler, toplumsal hastalıklardan soyutlanmadığı gibi parçası oldukları mezhepleri gereği onlara hizmet etmeyi görev edinerek anlatının en güçlü mizahını oluşturur. Fred Zinnemann’ın Audrey Hepburn’ün performansıyla akıllara kazınan 1959 yapımı filmi The Nun’s Story’de ele aldığı “rahibelik” kavramına antitez bir yorum getiren bu hikâyede, dini öğretiler ve kültürel mirasa alenen bir alaycılık söz konusudur. Almodóvar, tıpkı bu sene ülkemizde de vizyona giren Ari Aster’in ikinci uzun metraj filmi Midsommar (2019)’da yaptığı gibi hikâyesini “aşırılıklarla” besler. Kurtarıcı konumundaki rahibelerden biri uyuşturucu bağımlısıdır, biri İsa ile ancak bu şekilde iletişime geçebileceğine inandığı için asit kullanır. Öbürü farklı bir mahlas kullanarak porno hikâyeler yazar, bir diğeri ise manastırın bahçesinde bir kaplan besler. Baş rahibeye gelince, hayranlık duyduğu kabare şarkıcısı Yolanda’ya hastalıklı bir aşkla bağlıdır. Karakterlerin her biri, tıpkı manastıra sığınan diğer kadınlara yaptıkları gibi, Yolanda’yı da kendi inanışlarının bir parçası kılmak için dehşet veren bir manipüle süreci başlatır. Biz de bir kabusun içerisindeymiş gibi hissettiren yoğun bir atmosfer eşliğinde bu ritüele şahitlik ederiz.

Spinoza’nın; “Varolan her şey mutlaka şu ya da bu şekilde tek töz olan Tanrı’nın doğasını ya da özünü ifade eder.” önermesi üzerine düşündüren ve arzunun doğasını hedef alan bir anlatı kuran Almodóvar, henüz yolun çok başındayken bile, arzularının kıskacındaki insan ve bu duyguyu körükleyen sisteme kafa tutarak alışılageldik dinamikleri sarsmayı başarır. Tahammül edilemez bir hayatı ısrarla yaşama arzusunun ne denli ikiyüzlü olabileceğiyle yüzleştiren Entre tinieblas, söz konusu yüzleşmeyi ister din ister uyuşturucu ile örtbas etmekle bir yere varılamayacağını ve tükenişin kaçınılmaz olduğunu açıkça ortaya koyar.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi