3IndW_NUiAY


Coen Kardeşler’in anlatıda komedi unsuru yaratmak için kullandıkları bir metot olan tekrarın filmlerinde nasıl karşımıza çıktığını ve anlatıda kara komedi tonu yakalamak isteyenlere yol gösterici olabilecek yöntemleri birlikte inceleyelim.

Joel Coen ve Ethan Coen ya da en bilinen tabirle Coen Kardeşler, 1984 yapımı Blood Simple ile başladıkları kariyerlerine hız kesmeden Fargo, The Big Lebowski, No Country for Old Men, Inside Llewyn Davis gibi karanlık ve absürdün iç içe geçtiği çarpıcı bir anlatı biçimi geliştirdikleri muhteşem filmlerle devam ettiler. Coen Kardeşler’in sineması hakkında genel bir yorum yapmak pek kolay olmasa da, kendilerine özgü, orijinal bir sinema dili yarattıklarını söylemek mümkün. Hikâye kurgularına yedirdikleri senaryo tricklerinden kamera açılarına ve mizansene dek fark edilebilecek ya da edilemeyecek binlerce saygı duruşu ile Amerikan sinemasına yepyeni ve özgün bir ruh getirdiler. Coen Kardeşler’in başarısı, derinlikli bir film kültürü ile detaycı bir perspektifi aynı potada eriterek kendilerine özgü bir sinema dili üretebilme kapasitesinden geliyor. Koyu, karanlık, insanlığın en acımasız taraflarında dolanan filmlerden tüm karakterlerin beceriksiz, sakar ve yeteneksiz olduğu filmlere uzanan filmografilerindeki en çarpıcı şey; aslında en karanlık filmlerinin de en komik filmlerinin de aynı insanları anlatıyor oluşudur. Zira, kara komedi olarak niteleyebileceğimiz birçok filminde Coen Kardeşler, kameralarını aynı beceriksiz ve kötü karakterlere çevirir ve bu karakterler bazen izleyiciyi gererken bazen de güldürür. Peki ürkütücü ve sert olduğu kadar komik filmlere de imza atmayı başaran Coen Kardeşler’in sırrı ne?

Coen Kardeşler’in Tekrar Metotlarıyla Anlatıda Komedi Unsuru Nasıl Yaratılır?

Özellikle Fargo, A Serious Man ve Burn After Reading gibi üst düzey komedi filmlerinde birçok komedi tekniği tıkır tıkır işlerken bu tekniklerin arasından bir tanesi ışıldayarak karşımıza çıkar: Tekrar. Coen Kardeşler’in filmografisinin tutarlı metotlarından birine dönüşen tekrar, ikilinin komedi duyarlılıklarının ayrıksı yanını da oluşturur. The Discarded Image platformundan Julian Palmer tarafından hazırlanan bu video incelemeyi Coenler’in evreninin bir mikrokozmosu olarak da görebilmek mümkün. Yönetmenlerin seyirciyi güldürmek için komedi unsuru olarak kullandıkları tekrarları oldukça başarılı biçimde inceleyen Palmer, bazıları bu filmlerde şaka olarak yer alan bu metodu şu şekilde sıralıyor:

Metotlar: Palmer, Coenler’in komedilerinde yer alan tekrarları taşıyan 3 temel araç olduğunu dile getiriyor:

1. Görsel: Bir şeyi tekrar tekrar görmek.

2. İşitsel: Bir şeyi tekrar tekrar duymak.

3. Hem görsel hem işitsel: Bir şeyi tekrar tekrar görmek ve duymak.

The Switcheroo: Gizemli bir şeyi tekrar tekrar gördüğümüz bu teknik, öyle olmasını beklemediğimiz bir şey ortaya çıkana kadar sürer. (Örneğin; Burn After Reading filminde Harry Pfarrer’in makinesini sürekli görürüz ve bir süre sonra onun aslında bir seks koltuğu olduğunu öğreniriz.)

Kershner Prensibi: Özünde bir espri olan bu prensipte, konuşma esnasında sürekli ama bıktırıncaya dek tekrar edilen bir sözcük duyarız. Sonra tekrarlama bir an için kırılır ve sonra yeniden başlar.

Perplexion Paradoksu: Bu teknik eş sesli ya da eş anlamlı kelimelerin tartışma anlamını yitirene kadar tekrarlanarak kullanılmasını ifade eder. (Örneğin; Have you sat before her before? – Daha önce onun önünde oturdun mu?)

Belirsizlik İlkesi: Bu teknik ise şu an pek umursanmayan bir kelime veya cümlenin zaman geçtikçe daha büyük, daha güçlü bir anlam taşıması demektir.

Görülebileceği üzere Coen Kardeşler’in sineması ve özelde komedi türünde yaptıkları filmler seyirciyi güldürmek için tekrarlardan yararlanır; çünkü tekrar bir yandan da gündelik hayatın açık seçik bir gerçeğidir. Gündelik rutinlerimizi düşünelim: Uyanırız, dişlerimizi fırçalar işe gideriz, yemek yeriz, televizyon izler ve sonra yeniden uyumaya gideriz. Tekrarlanan bir yaşam döngüsü ile bağlıyız: Önce karanlıktı, sonra doğduk, bir süre yaşadık ve sonra öleceğiz. Hayat bu tekrarlarla sıradanlaşıyormuş gibi görünse de bu örüntünün kırılması, yaşamın ve sanatın itici gücü hâline gelir. Tüm bu gerçekliğin farkında olan Coen Kardeşler ise bu örüntünün bazen komik bazense dram yüklü tasvirini sunar biz ölümlülere.

Kaynak: No Film School

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi