Son olarak 2018 yılında En İyi Yönetmen ve En İyi Görüntü Yönetimi kategorilerinde Oscar kazandığı Roma filmiyle sinemalara konuk olan Meksikalı yönetmen Alfonso Cuaóron‘un filmografisindeki en önemli yapımlardan Son Umut – Children of Men, 2006 yılında vizyona girdi. Sinemaseverler tarafından oldukça ilgiyle karşılanan film; En İyi Görüntü Yönetimi, En İyi Uyarlama Senaryo, En İyi Kurgu kategorilerinde Oscar adaylığı kazanırken, Venedik Film Festivali’nde de Altın Aslan için yarıştı.

İngiliz yazar P.D. James‘in 1992 yılında yayımlanan aynı adlı romanından uyarlanan filmin başrollerinde Clive Owen, Julianne Moore, Michael Caine, Clare-Hope Ashitey, Chiwetel Ejiofor gibi isimler yer alıyor.

Children of Men, artık bebeklerin doğmadığı ve insan ırkının yok olmanın eşiğine geldiği distopik bir gelecekte geçiyor ve mucizevi bir şekilde hamile kalan genç bir kadına tehlikeli yolculuğunda eşlik etmeyi kabul eden eski bir aktiviste (Clive Owen) odaklanıyor.

Alfonso Cuarón’un unutulmaz plan sekanslarda kendisini açıkça gösteren usta işi yönetimi ve Emmanuel Lubezki‘nin başarılı görüntü yönetimiyle sinemaseverleri unutulmaz bir yolculuğa ortak eden, vizyona girmesinin üzerinden geçen 14 yılda adını modern bilimkurgu klasikleri arasına yazdıran Children of Men hakkında mutlaka bilinmesi gereken 15 detayı derledik.

Children of Men Hakkında Mutlaka Bilinmesi Gereken 15 Detay

Alfonso Cuarón’un Filme Yaklaşımı

Filmin yönetmeni Alfonso Cuarón bir röportajı sırasında, 1982 yapımı Blade Runner’dan ziyade 1966 yapımı The Battle of Algiers’a yakın duran, belgesel estetiğinde bir film çekmek istediğini ifade ediyor. Cuarón ayrıca filmin kapanış jeneriği akmaya başladığında biten bir film değil, jenerikler akarken başlayan bir hikâye anlatmasını istediğini dile getiriyor.

Başarılı yönetmen, filme dair vizyonuna zarar vereceğini düşündüğü için Children of Men’in uyarlandığı aynı adlı P.D. James romanını okumamayı tercih etmiş. Neticede ortaya çıkan sonuç ise P.D. James’i bir hayli memnun etmiş.

Plan Sekanslar

Alfonso Cuarón filmde sürekliliği devam eden ve dijital efektlerin yer aldığı uzun planlar kullanıyor. Teröristlerin tüm yolcular içindeyken Fiat Multipla aracına saldırdığı uzun planda aracın içinde dönebilecek bir kamera sistemi gerekiyordu. Tasarlanan araç koltukların yolcuları eğip kameranın önünden çekilmelerine izin verecek şekilde tasarlandı. Ön camlar da kameranın araç içinde ve dışında hareketine izin verecek şekilde dizayn edildi. Tek bir plan, görsel efektler ile aracın içindeki kamera geçişlerine olanak sağlayacak şekilde dört mekânda altı tekrar ile çekildi.

Filmde pek çok plan sekans bulunuyor. Bunlardan en uzunları 3 dakika 19 saniye ile Kee’nin doğum yaptığı sahne, 4 dakika 7 saniye ile köy yolunda kurulan pusu sahnesi ve 6 dakika 18 saniye ile Theo’nun şehirde binalar arasında kaçtığı sahne. 

Jasper’ın Karikatürleri

Michael Caine filmde Jasper adında ödüllü politik bir karikatüristi canlandırıyor. Bazı çizimleri evinde, arka planda görülebiliyor. Çizimlerin gerçek sahibi ise The Guardian gazetesinin ödüllü karikatüristi Steve Bell.

Sanat Eserleri

Theo filmdeki Tate Modern Sanatlar Müzesi’nde aşağı doğru yürürken duvarda iki polisin öpüştüğü Ark of Arts şablon resmi görülebiliyor. Resim bu tarzda eserler veren İngiliz sanatçı Banksy’nin eseri. Banksy’nin başka eserleri de film boyunca çeşitli noktalarda karşımıza çıkıyor. Pablo Picasso’nun Guernica’sı ise önce Tate Modern Sanatlar Müzesi’nde, filmin sonlarına doğruysa Theo ve Kee botla uzaklaşamadan önce geçtikleri tünelde görünüyor. Guernica, dünyada çocuk doğurabilecek son bir kadının kaldığı 1983 yapımı kült bilimkurgu filmi 2019: After the Fall of New York’ta da karşımıza çıkan bir tablo. 

Kee’nin Doğum Sahnesi

Clare Hope-Ashitey’nin canlandırdığı Kee’nin bebeğinin dünyaya geldiği sahnede vücudunun alt kısmı için ayrı bir düzenek tasarlanmış. Kullanılan bebek figürü, Clive Owen’ın tutması için bu düzenekten itilmiş. Sonrasında bu bebek silinip yerine CGI ile hareketlendirilmiş bir bebek eklenmiş. Ayrıca nefes alıp verişi gibi efektler de dijital olarak dâhil edilmiş.

Dini Semboller ve Referanslar

Filmde ve uyarlandığı romanda birçok dini görsele yer veriliyor. Tüm insanlığı kurtarabilecek potansiyeli olan bir bebeğin hikâyesinde, Kee ile İsa’nın annesi Meryem arasındaki paralellikler göze çarpıyor. Theo, Kee’nin hamile olduğunu ilk gördüğünde şaşırmış bir biçimde durur ve “Aman Tanrım!” şeklinde tepki verir. Babasının kim olduğunu sorduğunda ise Kee şaka ile karışık Meryem Ana gibi bakire olduğunu söyler.

Julian’ın beraber çalıştığı The Fishes adlı isyancı grup adını, 2. yüzyıldan beri Hristiyanlık için bir sembol olan balıktan alır. Ana karakter Theo ise adını Yunanca “tanrı” kelimesinden alır ve filmin ismi olan Children of Men, Zebur kutsal kitabından bir alıntıdır.

Müslümanların karıştığı ayaklanma sahnesinde ise, İslam literatüründe geçen Burak’ı andıran beyaz bir at karşımıza çıkar.

Ebu Garib Göndermesi

Pam Ferris’in canlandırdığı Miriam, Bexhill’de otobüsten indirildiği sırada kamera içinde mahkumların bulunduğu kafeslere pan yapar. Bunlardan birinde Ebu Garib hapishanesindeki işkence resimlerindeki kötü şöhretli “hooded man“i görmek mümkün. Bu karedeki adam, gerçek fotoğraflardaki ile aynı vaziyette görülüyor.

Planlardaki Hayvanlar

Film boyunca neredeyse her planda bir hayvan bulunuyor. Genellikle de köpekler. Ayrıca hayvanların Theo’yu sevmesi dikkat çekiyor. Jasper’ın koltuğundaki kedi, Tomasz ve Emily’nin çiftliğindeki köpekler ve çiftlik evinde Theo’nun bacağını tırmalayan yavru kediler buna örnek verilebilir. 

George Orwell ve 1984

Theo’nun işe geldiği ikinci sahnede kapının üstünde “Ministry of Energy” yani “Enerji Bakanlığı” yazısı yer alır. Bu ifade, filmle birçok ortak temaya sahip olan George Orwell’ın 1984’una bir referanstır. 1984’un yineleyen olay örgüsünde hükûmette farklı spesifik işlevler için korkutucu bakanlıklar yer alır.

Holden & Souls

The Fishes’ın Theo’yu kaçırmak için kullandığı aracın üstünde Holden & Sons yazısı bulunuyor. Bu yazı, J.D. Salinger’in Çavdar Tarlasındaki Çocuklar – The Catcher in the Rye adlı eserinde baskıcı bulduğu sisteme karşı isyanla mücadele eden ana kahraman Holden Caulfied’e bir göndermedir. 

Carolus Rex

Filmin yayınlandığı dönemde Birleşik Krallık’ta polis kasklarının üstünde Kraliçe Elizabeth’in latincesi Elizabeth Regina anlamına gelen ER kısaltması bulunuyor. Filmdeki kasklarda ise Carolus Rex (Kral Charles) anlamına gelen CR ifadesi yer alır. Filmin geçtiği 2027 yılında Elizabeth’in oğlu, Galler Prensi Charles tahta geçmiştir. Bu durum, “Charles Tahttan İnmeli” yazan gazete manşetleri ile de doğrulanıyor.

Savaş Sahnesi Çekimi

Theo’nun bir binada saklanmak zorunda olduğu sokak savaşı sahnesi stüdyo için endişe verici bir hâl almış. Tek bir çekim için 14 gün hazırlık süresi ve her seferinde 5 saatlik gecikmeler olması tekrar çekimi zorunlu kılmış. İki gün boyunca yapılan çekimlerde yalnızca bir tam çekim filme alınmış. Çekimlerde kamera lensine kan sıçradığı için Cuarón sahneyi durdurmaya çalışmış ama tank gürültülerinden sesi ekip tarafından duyulmadığı için çekimler devam etmiş. Sonunda görüntü yönetmeni Emmanuel Lubezki, bu çekimi kullanması için Cuarón’u ikna etmiş. Filmde gördüğümüz sahne Cuarón’un aslında kesmeye çalıştığı bu çekimden.

John Lennon

Jasper’ın evinde Michael Caine’in karakterinin John Lennon gibi göründüğü bir fotoğraf bulunuyor. Cuarón, Michael Caine’in karakteri ile ilgili olarak “Jasper’ın yaşlı bir John Lennon gibi olmasını istedi. Vokal kullanımı, beden dili ve rolü Lennon’ın konuştuğu gibi yapmak istedi. Birkaç çekim yaptıktan sonra Lennon’ın eski görüntülerini izledim ve tamamen aynıydılar” ifadelerini kullanıyor.

Ölüm Habercisi Olarak Portakal

Children of Men

Portakal, yaklaşmakta olan bir felaketin habercisi olarak kullanılıyor. Aracın saldırıya uğramasından hemen önce Miriam çantasından bir portakal çıkarıp soymaya başlıyor. Mülteci kampının kaosa dönmesinin öncesinde Kee ve Marichka bir portakalı paylaşıyor. Portakal imgesinin bu şekilde kullanımı The Godfather üçlemesi, American Beauty gibi filmlerde de karşımıza çıkıyor.

Pink Floyd

Children of Men

Pink Floyd’un Animals albümünün kapağında gökyüzünde süzülen bir domuz bulunur. Theo kuzeniyle konuşurken pencerenin dışında domuz görülebiliyor. Albümün çıkış tarihi 1977 iken film 50 yıl sonrasında, 2027’de geçiyor. Dışarıda asılı duran bu domuzun, albümün 50. yılı kutlandığı için orada olduğu düşünülüyor.

Kaynak: IMDB

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information