Antonio Di Benedetto’nun, Arjantin edebiyatının en iyi eserleri arasında yer alan aynı adlı romanından uyarlanan, auteur sinemacı Lucrecia Martel’in dokuz yıl aradan sonra  yönettiği dördüncü sinema filmi Zama bu hafta, 6 Temmuz’da Başka Sinema salonlarında vizyona giriyor!

2008 yılında çektiği The Headless Woman’dan sonra sessizliğini koruyarak perdenin arkasına çekilen Lucrecia Martel’in yeni filmi Zama, adeta yönetmenin muazzam dönüşünü simgeliyor. Paraguay’daki İspanyol kolonisinde yargıç olarak görevlendirilen Don Diego De Zama’nın etrafında şekillenen bu büyülü film, geçtiğimiz sene Arjantin’in Yabancı Dilde Oscar aday adayı olarak da dikkatleri çekmişti. Dünya prömiyerini 74. Venedik Uluslararası Film Festivali’nde gerçekleştiren Zama’nın, bütün detaylarıyla ve yoğun alt metniyle gösterişli bir sinema deneyimi vadettiğini söyleyebiliriz. Ülkemizdeki prömiyerini geçtiğimiz Filmekimi’nde gerçekleştiren Zama; dokuz yıllık bir aradan sonra dönüş yapan Lucrecia Martel’in sinemanın hem anlatısal hem de görsel gücünün sınırlarını zorladığı son derece özgün bir yapım. 6 Temmuz‘da Bir Film dağıtımında Başka Sinema salonlarında vizyona girecek olan Zama’yı ajandalarınıza kaydetmeyi unutmayın!

Bu Hafta Sinemada Zama İzlemek İçin 10 Sebep!

Özgün Bir Yönetmen: Lucrecia Martel

Yeni Arjantin sinemasının en önemli temsilcilerinden biri olarak görülen Lucrecia Martel’in sahip olduğu auteur kumaşını, yönetmenin önceki filmleri La Cienaga, La Nina Santa ve La Mujer Sin Cabeza ya da bildiğimiz adıyla The Headless Woman’da oldukça açık biçimde fark etmiştik. Zira yönetmenin hemen her filminde tekrar eden temalar, metaforlar, sıklıkla yinelenen anlamsal ve teknik özellikler Zama’da da aynı özgün anlatım biçimiyle varlığını sürdürüyor. Yeni Arjantin Sineması’nın ana temalarından biri olan ve günceli yansıtan sosyal, ekonomik ve siyasi iklimini alegorik ögelerle harmanlayarak ekrana taşımayı başaran Martel, son filmi Zama’da bizleri kendisine bir kez daha hayran bırakıyor.

Arjantin Edebiyatına Damga Vuran Bir Romanın Etkileyici Uyarlaması

Antonio di Benedetto’nun aynı adlı romanından uyarlanan Zama, İspanya’nın Güney Amerika’daki sömürge kolonilerinden birinde yargıç olarak görev yapan Diego de Zama (Daniel Giménez Cacho)’nın öyküsünü anlatan bir film. Fakat Lucrecia Martel, Arjantin’in en önemli edebi yapıtlarından biri olarak kabul edilen, Antonio di Benedetto’nun 1956 tarihli aynı adlı varoluşçu romanından beyazperdeye uyarladığı bu filmde büyülü gerçekçi bir masal atmosferi yaratmayı başararak yapıntı ve gerçek olanı da iç içe geçiriyor. Romanda olayların Paraguay’da geçtiğini bilsek de Lucrecia Martel, film boyunca bu bilgiyi bizlerle hiç paylaşmayarak, varoluşçu bir romanı oldukça etkileyici zamansız ve mekânsız bir masala dönüştürüyor.

Meksikalı Aktör Daniel Giménez Cacho’nun Sarsıcı Oyunculuk Performansı

Alfonso Cuarón imzası taşıyan Y tu mamá también filmindeki anlatıcı olarak da akıllarımıza kazınan Meksikalı ünlü aktör Daniel Giménez Cacho’nun Don Diego de Zama gibi soğukkanlı ve gelgitli bir karakteri canlandırmadaki sarsıcı performansı, Zama filminin en büyük artılarından biri. Adalet dağıtmakla görevli bir devlet memurunun kendi için adil olanı bir türlü bulamamasının ironisini ve karakterin kapana kısılmışlığı ile birlikte varoluşsal sancılara sürüklenerek yalnızlaşmasını ve gerçeklik algısını yitirişini etkileyici bir performansla ortaya koyan Cacho’nun rolle bütünleşmesi anlatıyı daha da güçlü bir hâle getiriyor.

Rui Poças’ın Etkileyici ve Zarif Sinematografisi

Miguel Gomes’in Tabu, João Pedro Rodrigues’in O Ornitólogo ve Marco Dutra ile Juliana Rojas ikilisinin ellerinden çıkan Good Manners filmlerinin de akıllara durgunluk verici güzellikteki sinematografisinin altına imzasını atan Portekizli görüntü yönetmeni Rui Poças’ın Zama’da yarattığı masalsı ve şiirsel atmosferden etkilenmemek imkânsız! Lucrecia Martel’in başarılı yönetmenliğini kurduğu etkileyici ve zarif sinematografik imajlarla harmanlayan Poças; Zama’nın neden yıllanmış bir şarap kadar değerli olduğunu da kanıtlıyor. Özellikle seçici alan derinliği tekniği ile karakterin yalnızlığına ve ıssızlığına yoğun vurgularda bulunan Poças ve Martel bu zarif tercihle izleyiciyi de on ikiden vurmayı başarıyor.

Anlatıyı Destekleyen Metaforik Anlatım

Lucrecia Martel’in sineması genel olarak metaforlarla bezeli bir anlatıma sahip olarak tekrarlara dayanır. Filmlerinde tekrar eden unsurların başında gelen su imgesi Zama filmi içinde de özel bir konuma sahip. Nitekim filmin en başında okyanusun kıyısında gördüğümüz Don Diego de Zama karakterinin arınma ve yeniden doğma isteğinin temsili olarak sunulan su imgesi zamanla bu karakterin kendiyle özdeşleşen bir düzleme yerleşiyor. Su imgesi dışında film boyunca sık sık tekrarlanan ‘örümcek arı’ kelimesi, adaletin kılıcını çağrıştıran bir kılıcın yitirilmesi, kesilen eller vb. metaforlar Don Diego de Zama’nın yargıç kimliği ile birlikte düşünüldüğünde çok daha anlamlı bir hâle geliyor.

Olağanüstü Güzellikteki Güney Amerika Manzaraları

Lucrecia Martel, Don Diego de Zama’nın günümüz çağdaş toplumunda yaşanan sorunlara yakın bulduğu varoluşsal bunalımını Güney Amerika’nın egzotik ve büyülü doğasını arka fonda yansıtacak biçimde masalsı bir atmosfer yaratarak tasvir ediyor. Martel’in bu manzara tercihlerinin filmin anlatısına kattığı anlam ise oldukça değerli. Özünde varoluşsal bir buhran yaşayan ve yaşamını sorgulayan bir adalet adamının kendi için adil olanı ararken zamanla gerçekliği yitirerek büyülü gerçekçi ve fantastik bir evrene geçiş yapmasını Güney Amerika’nın olağanüstü güzellikteki masalsı renk tonlarına sahip manzaraları ile de harmanlayan Martel; seyircinin gerçeklik algısını da yapı söküme uğratıyor.

Sömürgeleştirilen Yerli Halka Yönelik Bakış Açısının Sorgulanması

Önceki üç filminde de benzer bir temayı anlatısının merkezine yerleştirerek sömürgeciliğin eleştirisine soyunan ve hiçbir abartıya kaçmadan güncel siyasal iklim ile geçmişi yüzleştiren Martel, Zama’da da aynı meseleye eğilmekten geri durmuyor. Yerli halkı sömürgeleştiren İspanya Krallığı’na ait bir kolonide yargıçlık yapan Diego de Zama’nın yerli halka bakışını başta ötekileştirici biçimde kuran Lucrecia Martel; kendi adaletini arayan ama tüm arayışları sonuçsuz kalan karakterinin bu algısını zaman içinde kırmayı başararak, yabancılaştığının farkında olmayan bu sömürgeciyi sistem içinde sıkışıp kalmış bir köleye dönüştürerek yerli halkla empati kurmasını sağlıyor.

Dönemin Dokusunu Ortaya Koyan Sanat Yönetimi

Hangi dönemde geçtiği muğlak bırakılmış olsa da özünde bir dönem filmi olan Zama’nın kostüm ve dekor tasarımındaki tercihleriyle de oldukça etkileyici bir film olduğunu belirtmeliyiz. Filmde yer alan tüm karakterlerin kostümlerinin özel bir titizlikle seçildiği ve yine tüm dekorun dönemin dokusu ile birlikte masalsı tonlardaki ruhunu ortaya koyacak biçimde tasarlandığı da hesaba katılacak olursa, Zama’nın neden sinemada izlenmesi gereken bir yapım olduğu da daha iyi anlaşılacaktır.

Dikkat Çekici Ses Kullanımı

Lucrecia Martel’in filmlerinde ses, neredeyse görüntüyle eş değer bir ölçüde kullanılmaktadır. Nitekim bu anlatım tekniğinden Zama filminde de vazgeçmediğini ortaya koyan Martel, sesin sinema sanatı için ne denli etkili bir unsur olduğunu filmin ve karakterin gerçeklik algısını ses bandına eklediği ayrıksı seslerle kırmayı tercih ederek aktarıyor. Tüm bu sıra dışı seslerle karakterin yaşadığı hezeyanların izleyiciye de geçmesini sağlayan Martel, Zama’nın büyülü gerçekçi atmosferini de ses tasarımı üzerinden biçimlendiriyor.

Filmden Yayınlanan Etkileyici Fragman

Filmin konusu;

Film, 18. yüzyılın sonlarında Güney Amerika’daki bir İspanyol kolonisinde kraliyet görevlisi olan Zama’nın başından geçen hikâyeyi anlatmaktadır. Güney Amerika’da doğan ve İspanyol Kraliyeti’nin bir görevlisi olan Zama kraldan bir terfi mektubu beklemektedir. Fakat mektup hiçbir zaman gelmez. Mektubu beklerken her şeyini kaybettiğini fark eden karakter, tehlikeli bir haydut avına girmeye karar verir. Evinden uzak topraklarda giriştiği macera sonucu tutuklanan Zama idama mahkum edilir. Artık tek amacı hayatta kalmaktır.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi