Advertisement

Gürcü yönetmen Levan Akin’in Gürcistan, İsveç ve Fransa ortak yapımı olan üçüncü uzun metrajı Ve Sonra Dans Ettik – And Then We Danced, kimliğini keşfetme arayışında olan Merab’ın yer yer eğlenceli, yer yer ise hüzünlü hikâyesini konu alıyor. Parçası olduğu Gürcü halk dansları topluluğunun ona sunduklarını sıkışıp kaldığı hayatından bir kaçış noktası olarak kodlayan Merab, gruba katılan bir dansçının çaktığı kıvılcımın ışığında kendini ve bedenini keşfetmeye başlıyor. Bu süreçte Gürcistan’ın muhafazakâr toplum yapısıyla yüzleşmek zorunda kalan karakterin hikâyesi bir süre sonras kişisel bir özgürleşme anlatısına evriliyor. Dünya prömiyerini yaptığı 72. Cannes Film Festivali’nden bu yana yılın en çok konuşulan filmlerinden biri olmayı başaran Ve Sonra Dans Ettik’i bu hafta sinemada izlemek için 10 sebebi derledik.

Bu Hafta Sinemada Ve Sonra Dans Ettik İzlemek İçin 10 Sebep!

Yönetmen Levan Akin

Ve Sonra Dans Ettik, Gürcü asıllı İsveçli yönetmen Levan Akin‘in üçüncü uzun metraj filmi. Kariyeri boyunca televizyon dizileri için de kamera arkasına geçen Akin, önceki sinema filmleri Katinkas kalas ve Cirkeln ile İsveç’te dikkat çekmiş, birçok adaylık ve ödüle layık görülmüştü. Son yılların en dikkat çekici özgürleşme anlatılarından biri olan Ve Sonra Dans Ettik’in Cannes’daki dünya prömiyerinin ardından tüm dünyada ses getirerek Akin’i dünya sineması sahnesine çıkardığını ve heyecan verici bir yönetmenin gelişini müjdeleyebiliriz.

Levan Gelbakhiani’nin Performansı

Filmdeki performansıyla En İyi Erkek Oyuncu dalında Avrupa Film Ödülleri’nde adaylık kazanan Levan Gelbakhiani, aslında bale eğitimi almış bir modern dansçı. Levan Akin’in Ve Sonra Dans Ettik için oyuncu ararken Instagram’da görüp rol vermek istediği Gelbakhiani’nin sergilediği performans, anlatının duygusal yapısına ciddi bir katkı yapıyor. Bu katkı, özellikle filmin anlatısında kilit rol oynayan dans sahnelerinde zirve yapıyor diyebiliriz.

Filmin Festival Yolculuğu

Cannes Film Festivali, dünyanın en önemli ve en saygın film festivali şüphesiz. Bir filmin dünya prömiyerini bu festivalinde yapması, sinema gündemine gelmesine de vesile oluyor kaçınılmaz olarak. Bu durum geçtiğimiz Mayıs ayında Ve Sonra Dans Ettik için de gerçekleşti. Festivale paralel olarak düzenenlenen Yönetmenlerin On Beş Günü (Quinzaine) programında seyircilerle buluşan film, o günden beri adından övgüyle söz ettiriyor. Festivalde Kuir Palmiye’ye de aday gösterilen yapım, yolculuğunun devamında Saraybosna, Varşova gibi önemli festivallerin de seçkilerine girdi, ödüller kazandı.

Tutucu Toplum Yapısına Karşı Bir Başkaldırı

Ve Sonra Dans Ettik, Gürcü halk dansları topluluğu içinde filizlenen, iki erkek arasındaki aşkı konu alıyor.  Muhafazakâr bir toplum yapısına sahip olan Gürcistan’da geleneksel danslarla ilgilenen bir topluluğun böyle bir gelişmeye sahne olması Merab’ın hayatını bir hayli zorlaştırıyor bekleneceği üzere. Fakat Levan Gelbakhiani’nin canlandırdığı Merab’ın arzularının peşinden gözü pek bir şekilde gitmesi, bu nahif aşk filmini bir yandan da güçlü bir başkaldırı anlatısına dönüştürüyor.

Unutulmaz Final Sahnesi

Sinema tarihine adını yazdırmış, çok iyi çekilmiş ve bir çırpıda aklımıza aklımıza gelen onlarca final sahnesi sayabiliriz. Ve Sonra Dans Ettik’in izlendikten sonra uzun süre akıllardan çıkmayacak finalinin de bu sahnelerin arasına gireceğini söylersek abartmış sayılmayız. Merab’ın kendini sıkı sıkı saran görünmez duvarları, dans figürleriyle ağır ağır yıktığı bu sahnede tek bir birey belki de yüzyıllar boyunca inşa edilmiş tutucu gelenekleri adeta yerle yeksan ediyor.

Yönetmenin Karakterlerine Yaklaşımı

Tutucu toplum yapılarının kolaylık öteki bellediği LGBTQ+ bireylerin sinemadaki temsillerinin, genellikle bir mücadele hikâyesi dâhilinde olmasına artık aşinayız. Ve Sonra Dans Ettik de bu hikâyelerden biri aslında. Ama yönetmen Levan Akin, bireyler üzerindeki baskı mekanizmasını kurarken hiçbir karakterini, söz konusu muhafazakâr toplumun bir yansıması olarak konumlandırmıyor. Aksine, tüm karakterlerine karşı hissettiği sevgi filmin her karesine siniyor âdeta. Bu yönde bir tercihe rağmen, karakterlerin üzerini bir gölge gibi kaplayan muhafazakârlığın yoğun bir biçimde hissedilebilmesi filmin seyir zevkini daha da yükseltiyor.

Gürcistan’daki Olaylar ve Dayanışma Ruhu

Ve Sonra Dans Ettik, 8 Kasım günü Gürcistan’da vizyona girdi. Eşcinsel bir gencin kendini keşfetme hikâyesini anlatan filmin Gürcistan’da gösterilecek olmasına tepki gösteren bu aşırı sağcı gruplar, filmin ülkedeki ilk gösterimine engel olacaklarını açıklamışlardı. Tiflis’te altı sinema salonunda gösterime giren Ve Sonra Dans Ettik’in gösterimlerini durdurmak isteyen aşırı sağcı gruplara mensup yüzlerce kişi sinema salonlarının önünde toplanarak gösteri düzenlediler. Sinemaseverlerin filmin gösterimine girmesine engel olmaya çalışan göstericiler, Tiflis’in merkezinde yer alan Amirani Sineması’nda işi daha da ileri götürerek sinema salonuna girmeye çalıştılar, ancak bu teşebbüs polis güçleri tarafından engellendi. Ancak polisin müdahalesi filme gitmek isteyen pek çok sinemaseverin sözlü tacize uğramasına, hatta şiddete maruz kalmasına engel olmadı. Böylesi bir saldıraya maruz kalan bir filmi izlemek ve dayanışma ruhunu geliştirmek bu şartlar altında daha önemli hâle geliyor.

İsveç’in Oscar Aday Adayı Olması

Bu yıl Gürcistan’ın en dikkat çekici filmi dünya prömiyerini yaptığı Cannes Film Festivali’nde beğeniyle karşılanan Ve Sonra Dans Ettik olsa da, konusu itibarıyla filmin Gürcistan tarafından Oscar aday adayı olarak seçilmeyeceğini tahmin etmek çok da zor değildi. Ve beklenen oldu, Gürcistan bu film yerine, Dito Tsintsadze’nin son filmi Shindisi’yi aday olarak gösterdi. Neyse ki Gürcistan-İsveç-Fransa ortak yapımı olan Ve Sonra Dans Ettik, İsveç’in Oscar aday adayı oldu. Levan Akin imzalı filmin, adı bu yıl En İyi Uluslararası Film olarak değiştirilen kategorinin öne çıkan yapımlarından biri olarak değerlendiriliyor.

Seyir Keyfini Arttırdan Çarpıcı Şarkılar

Film, söylediğimiz gibi bir Gürcü halk dansları topluluğuna odaklananıyor ve birçok etkileyici dans sahnesi barındırıyor. Bu bağlamda filminde birçok Gürcü halk müziği duyuyoruz beklenebileceği üzere. Fakat Ve Sonra Dans Ettik’te kulağımıza şarkılar sadece bu türden müzikler değil. Hikâyenin merkezindeki gençler, kendi hayatlarında gece kulüplerine gidip modern müzikler eşliğinde dans ediyorlar. Bu şarkılar arasında ise ABBA’dan Robyn’e pop müziğin farkı dönemlerinden önemli isimleri eserleri yer alıyor. Bu müzikler filmin seyir zevkini yükseltirken, karakterlerin çok boyutlu biçimde çizilmesine de yardımcı oluyor.

Film Etkileyici Fragmanı

“Aile geleneğinin izinde kendini geleneksel Gürcü halk danslarına adamış Merab’ın hayatı önceden belirlenmiştir. Dans partneri Mary ile mutlu ve dans dolu bir hayat sürmesi beklenir. Fakat bir gün prova sırasında kapıdan içeri Irakli’nin girmesiyle Merab’ın dünyası altüst olur, bu genç adam onun için artık hem bir rakip hem de arzu nesnesidir. Filmin yönetmeni Levan Akin Gürcistan’da 2013’te saldırıya uğrayan Onur Yürüyüşü’nden etkilendiğini ve film için Gürcistanlı eşcinsel gençlerle uzun söyleşiler yaptığını söylüyor.”

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information