İranlı yönetmenin başrolleri Penelope Cruz ve Javier Bardem‘e teslim ettiği Herkes Biliyor ya da İspanyolca ismiyle Todos lo Saben, yönetmenin İspanyolca olarak çektiği ilk film olmasıyla dikkat çekiyor. Senaryosunu da Farhadi’nin kendisinin yazdığı Herkes Biliyor, Buenos Aires’te yaşayan İspanyol bir ailenin düğün için İspanya’daki köylerine döndükleri sırada yaşanan beklenmedik bir gelişmeyle hayatlarının tam manasıyla değişmesinin hikâyesini anlatıyor. Geçtiğimiz yıl Cannes Film Festivali’nin açılış filmi olan Herkes Biliyor, Farhadi sinemasının merkezinde yer alan sırlar ve bu sırlarla yüzleşme dinamiklerini etkileyici bir biçimde izleyiciye yansıtıyor. Başroldeki Penelope Cruz ve Javier Bardem’e Ricardo Darín, Barbara Lennie, Carla Campra ve Inma Cuesta gibi isimler eşlik ediyor.

Bu Hafta Sinemada Herkes Biliyor İzlemek İçin 10 Sebep!

Asghar Farhadi

Son dönem sinemacıların arasında hem biçemi hem de içeriğiyle ön plana çıkan en önemli isimlerden biri şüphesiz ki Asghar Farhadi’dir.  Abbas Kiarostami’den Bahman Ghobadi’ye uzanan, baskıların ve zor şartların, yönetmenleri daha iyi sinema yapmaya götürdüğü yolda Oscar ve Altın Küre ile taçlandırılmış bir yönetmen Asghar Farhadi. Yabancı Dilde En İyi Film Oscarı’nı iki kere kucaklayan yönetmen, İran’ın son dönemde en gözde isimlerinden biri. İran sinemasındaki değişim ve gelişim dönemini daha da büyütebilen isimlerden olan Farhadi, filmlerinde esas olarak herkesin birbirinden gizlediği sırları ve sonunda bu sırlarla yüzleşmelerini incelikle işleyerek anlatılarını ülkesinin sınırlarının ötesine taşıyarak evrensel bir seviyeye taşıyor.

Penélope Cruz

Bigas Luna ve Pedro Almodóvar gibi 1990’ların önemli yönetmenlerinin filmleriyle başlayan sinema kariyerinin devamında dünyanın en başarılı aktrislerinden biri hâline gelmiş durumda Penélope Cruz. Vicky Cristina Barcelona filmindeki performansıyla En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu dalında Oscar kazanan oyuncunun, bunun dışında da iki Oscar adaylığı bulunuyor. Canlandırdığı karakterin duygularını seyirciye yansıtmak konusundan her zaman harika performanslar sergileyen Penélope Cruz’un oyunu, Herkes Biliyor’un da öne çıkan ögelerinden biri.

Javier Bardem

Alejandro G. Iñárritu, Coen Kardeşler, Ridley Scott… Javier Bardem’in kariyeri boyunca birlikle çalıştığı yönetmenlerin listesine baktığımızda karşımıza göz kamaştırıcı bir tablo çıkıyor. Sanatsal kaygıları ön planda tutan filmlerde de, endüstriyel sinemanın seçkin örneklerinde de aynı seviyede başarılı performanslar sergilemeyi başaran Javier Bardem’in bir de Oscar’ı bulunuyor. Çağımızın çok yönlü oyuncularından Bardem’i Asghar Farhadi yönetiminde izlemek her sinemasever için önemli bir fırsat.

Aile Dinamiklerine Etkileyici Bir Bakış

Aile, arkadaşlık, geçmiş, para, ebeveynlik bir şekilde tümü iç içe geçmiş dinamikleri izleyiciyle buluşturan ve karmaşık bir ilişki ağı ortaya koyan Herkes Biliyor, aslında bir bakıma üstün körü herkesin bildiği gerçeklerin içerisinde kimsenin bilmediği sırların izini sürüyor. Bazen yalnızca kan bağının olaylara bakışı değiştirebildiği bir düzende, yapılacak fedakârlıkların kararına varmak için tüm bu dinamikleri ayrı ayrı ele almak gerekiyor. Asghar Farhadi’nin yeni filmi, aile olma hâlinin farklı olasılıklarına ve beklenmedik anda meydana çıkabilecek dinamiklerine çarpıcı bir bakış atmayı başarıyor.

Yerelde ve Evrenselde Etik Kavramı

Asghar Farhadi sinemasında, etik kavramı önemli bir yer kaplıyor. Ancak bu, etiği belirlemek, ne olup olmadığını iddia etmenin de ötesinde izleyiciyi ikilemde bırakacak olaylar üzerinden kurgulanıyor Farhadi sinemasında. The Salesman’de kalp krizi geçirmek üzere gibi görünen ve zor nefes alan yaşlı bir adam suçlu olduğunda ona karşı nasıl bir tavır takınılabileceğini sorguya açmak gibi. Farhadi kendi coğrafyasında bu sorgulamaların kapısını aralarken elbette gücünü yerel olandan da alıyordu ancak Herkes Biliyor, The Past gibi aynı dinamiklerin farklı coğrafyalarda da geçerli olabileceğini en nihayetinde insan olmanın tüm bu açmazlara sebep olduğunun altını çiziyor. Bu yüzden Farhadi sinemasının kapılarını farklı coğrafyalara açması, onun insana bakışının ne denli evrensel olduğunu tekrar tekrar kanıtlamayı başarıyor.

Sürükleyici Bir Aile Dramı

Herkes Biliyor, anlatısına eğlenceli bir biçimde başlıyor. Laura iki çocuğuyla doğup büyüdüğü kasabaya bir düğün için kısa süreliğine geri dönüyor. Şaşaalı ve eğlencenin bitmediği bir düğün organizasyonunun içine insanların neşesiyle birlikte dalıveriyoruz. Ancak düğünün sonlarına doğru, Laura’nın kızı Irene’nin kaçırıldığının ortaya çıkmasıyla birlikte Herkes Biliyor’un anlatısı taban tabana zıt bir noktaya doğru evriliyor. Zira, planlı bir şekilde kaçırılan genç bir kız, kasabada daha önce meydana gelmiş bir kaçırılma olayı ve fidye isteme durumu var. Bu noktadan sonra hem aile bireylerinin ve yakın çevrenin birbiriyle ilişkileri önem kazanmaya başlıyor hem de bu planlı bir şekilde gerçekleştirilen kaçırma olayını film boyunca gördüğümüz karakterlerden birinin yapıp yapmadığı önem kazanmaya başlıyor. Bir annenin çocuğunu bir daha görememe ihtimali üzerinden güçlü bir dram damarı olan Herkes Biliyor, aynı zamanda sürükleyici bir seyir deneyimi.

Coğrafyanın İşlevi

Coğrafya, Herkes Biliyor’un anlatısına direkt olarak etki eden güçlü bir detay olarak görebilir. Zira coğrafya, insanı da şekillendirebilen bir etkiye sahip. Hem Akdeniz insanının kurduğu yakın bağlar, heyecan, neşe ve diğer birçok duygunun yoğun olarak yaşanması filmin anlatısına yansıyor hem de toprağa dayalı ilişkiler ve aile bağı arasında bir paralellik kurularak filmin hikâyesinde de farklı katmanlar oluşturuluyor. Laura’nın babasının sahip olduğu topraklar, bu topraklarda Laura’nın payı, o payın Paco’ya satılması ve Paco ile uzun yıllar süren bir ilişki yaşamış olmaları sebebiyle ailenin aklına gelen Laura’nın kandırılmış olması ihtimali… Aynı zamanda Paco’nun Laura’nın kızını kurtarmak için üzüm bağlarında kendi payını satmaya çalışması. Sevmek, fedakârlıklarda bulunmanın bu coğrafyada bir şekilde toprakla bağlantılı bir biçimde yansıtılması filmin altını çizdiği etkileyici detaylardan biri.

Farhadi Sinemasında Sır Kavramının İzleri

Klasik anlatı sinemasının izleyicisine bahşettiği tanrısal bakış açısına alışmış ve her şeyi gören müktedir seyirci imajını yerle bir eden Asghar Farhadi, izleyicisine neredeyse hiçbir kesin bilgi vermeden ve karakterlerin görmediği anları da göstermeden izleyicisini durumla ilgili hiçbir şey bilmeyen ve karmaşanın içerisinde kalmış karakterleriyle aynı noktada konumlandırır. Farhadi sinemasının mihenk taşlarından biri de var olan sırlar ve bu sırlarla yüzleşme sürecinin açılmasıdır. Asghar Farhadi, karakterlerine sırlar yaratma ve bu sırlarla yüzleşmeleri esnasında bireysel ve toplumsal tespitler yapma konusunda ustalaşmış yönetmenlerden biridir. Herkes Biliyor da, merkezini bu sırlar ve akabinde gelen yüzleşmeye çevirerek ilgi çekici bir anlatıya dönüşüyor.

Diyalogların Hikâye Anlatımına Etkisi

Herkes Biliyor, memleketine bir düğün için çocuklarıyla birlikte döndüğünde kızının kaçırılmasıyla sarsılan Laura karakterini ve Laura’nın geçmişinde bıraktığı aşkı Paco’yu konu alıyor. Elbette bu eski birliktelik üzerinden aile kurumuna, toprak paylaşımına, küçük yerde yaşama hâline etkileyici bir bakış atıyor. Bu genel tablonun kurduğu başarının izleyiciye geçebilmesinin en önemli sebeplerden biri gündelik diyalogların dahi fazlasıyla güçlü olabilmesinde yatıyor. İzleyici tarafında konumlanarak karakterler arasındaki bağın bir anlatıcısı olmaktan kurtarılan diyaloglar Farhadi sinemasında özgürleşiyor ve Penelope Cruz’un canlandırdığı Laura karakterinin Paco’ya ve aile bireyleriyle iletişime geçtiği birçok noktada güçlü bir anlatının kurulabilmesini sağlıyor.

Filmden Yayınlanan Etkileyici Fragman

Buenos Aires’te yaşayan Laura, kız kardeşinin düğünü için çocuklarıyla birlikte İspanya’daki köyüne gider. Bu mutlu buluşma, aile ve eski tanıdıklarla birlikte kutlanırken Laura’nın büyük kızı kaçırılır. Bu gerilimli günlerde hem aile fertleri hem de köy ahalisi arasındaki gerginlik ve kimi sırlar su yüzüne çıkar. İspanya’da çektiği Herkes Biliyor’da Farhadi’nin meselesi, kaçırılma olayı ve “mutsuz aile” fertleri arasındaki olayların yanı sıra, önceki filmlerinde olduğu gibi karakterlerin karmaşık geçmişleri ve arzuları.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi