Alain Resnais sinemasındaki mekân kullanımına odaklanan video, usta yönetmenin yapıları zihnin bir yansıması olarak tasvir etmekteki hünerini gözler önüne seriyor.

Hiroshima Sevgilim – Hiroshima mon amour, Geçen Yıl Marienbad’da – L’année dernière à Marienbad, Gece ve Sis – Nuit et brouillard… Bunlar tüm zamanların en etkili yönetmenlerinden Alain Resnais’nin imzasını taşıyan, Fransız sinemasının en önemli filmlerinden birkaçı. Başyapıt düzeyindeki bu eserlerin yanına başka Resnais filmleri de eklenebilir pekâlâ. Kimisi belgesel kimisi kurmaca olan bu filmlerin belki de en büyük özelliği, Resnais sinemasının alameti farikası olarak da işaret edebileceğimiz geçmiş, hafıza ve hatırlama olgularıyla olan komplike ve zihin açıcı ilişkileri. Öyle ki Resnais filmlerinde bireysel, toplumsal ya da hem bireysel hem toplumsal düzeyde geçmişin etkilerini ve şimdiye yasımasını etraflı şekilde incelemiştir. Bunu yaparken de bazen Geçen Yıl Marienbad’da filminde olduğu gibi tüm bir mekânı bir zihnin vücut bulmuş hâli gibi konumlandırır, bazen de karakterleri yerleştirdiği lokasyonlar anlatı içersinde hatırlama pratiğinin bir tezahürüne dönüşür. Vimeo’daki TROISCOULEURS isimli kanalda yayınlanan bir video, Alain Resnais sinemasının mekânlarla ilişkisini ve mekânları, düşüncelerin, anıların içerisinde dolandığı labirentler gibi konumlandırmasını görünür kılıyor.

Alain Resnais Sinemasının Labirentleri

Resnais ve mekân kullanımı deyince iki filmin, Geçen Yıl Marienbad’da ile Gece ve Sis’in özellikle öne çıktığını söyleyebiliriz. Geçen Yıl Marienbad’da filmininin neredeyse tamamında kameranın tuhaf, lüks döşenmiş ve izole bir şatonun içinde adeta süzülüşünü takip ederken, bir adamın neredeyse takıntılı şekilde bağlı olduğu bir kadını daha önce görüştüklerine ikna çabalarına tanık oluruz. Senaryosu Fransız edebiyatının en önemli isimlerinden Alain Robbe-Grillet’ye ait olan yapımda, hafızanın ve anıların söz konusu şato ile hemhâl oluş şekli gerçekten hayranlık uyandırıcıdır. Gece ve Sis ise hafıza mefhumunu bambaşka bir perspektiften, II. Dünya Savaşı döneminde kullanılan toplama kampları etrafında inceler. Terk edilmiş toplama kampı görüntüleriyle, savaş günlerinden dehşet verici arşiv kayıtlarının birbirlerine karıştırılmasıyla mekânların geçmişlerinden bağımsız düşünülemeyeceğine dair bir anlam çıkarır yönetmen.

Aşağıdan izleyebileceğiniz video, sadece bu iki yapımın değil, diğer Resnais filmlerinin de mekânlarla ilişkisini bir araya getirerek zihin açıcı bir deneyim vadediyor.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information