Brezilya’nın bu yılki Oscar aday adayı olan A Vida Invisível’in yönetmeni Karim Aïnouz, “faşist” hükûmetin Brezilya sinemasında yarattığı kriz hakkında konuştu.

Trans bir şarkıcının 1930’lar Rio’sunda geçen hikâyesini anlatan ilk filmi Madame Satã sinema dünyasına adım attıktan sonra O Céu de Suely, The Silver Cliff, Futuro Beach gibi filmlere imza atan Karim Aïnouz, bu yıl yeni filmi Görünmez Yaşam – A Vida Invisível ile sinemaseverlerin karşısına çıktı. Dünya prömiyerini yaptığı 72. Cannes Film Festivali’nin Belirli Bir Bakış bölümünde En İyi Film ödülünü kazanan film, sonrasında Toronto, Londra, Filmekimi gibi birçok festivali ziyaret etti. Tüm dünyada beğeniyle karşılanan film, Brezilya’nın Oscar aday adayı olarak seçildi.

A Vida Invisível, Brezilya Film Akademisi (ANCINE) tarafından ülkenin bu yılki Oscar aday adayı olarak seçilmiş olsa da bu durum filmin ülkesinden istediği desteği gördüğü anlamına gelmiyor. Karim Aïnouz geçtiğimiz günlerde IndieWire’a verdiği röportajda Brezilya hükûmetinin filme destek vermediğini açıklarken, bu “faşist” yönetimin Brezilya sinemasında yarattığı krizden de söz etti.

Askeri kökenli, aşırı sağcı bir siyasetçi olan Jair Bolsonaro bu yılın başında Brezilya Devlet Başkanı seçilmiş, Bolsonaro’nun yönetime gelmesinin ardından başlayan baskılar sinema dünyasına da yansımıştı. Sinemaya devlet desteğini önemli ölçüde kesen, ayrı sansür uygulamalarında kayda değer bir artış yaşanmasına neden olan Bolsonaro, bu yılın başında yaptığı bir konuşmada doğrudan sinema dünyasını hedef almış ve yıllardır Brezilya’daki filmlerin finanse edilmesini sağlayan ANCINE’in kapatılmasını istemişti. ANCINE’in kapatılmasının parlamento tarafından kabul edilmesi neredeyse imkânsız olsa da, Bolsonaro’nun bu açıklaması yeni devlet başkanının ülkede sinema sektörüne ve sinemacılara açıkça savaş açtığını gösterdi.

Karim Aïnouz’e Göre Brezilya’da Yaşanan Sorunlar Yakında Tüm Latin Amerika’ya Yayılacak

Yaşanan bu süreç hakkında konuşan Aïnouz, şu anda Brezilya’da sanat dünyasının parçalanmasına şahit olduğumuzu düşünüyor. Üstelik yönetmene göre bu sadece başlangıç. Bolivya gibi Latin Amerika ülkelerinde yükselen aşırı sağcı hareketlere dikkat çeken Brezilyalı yönetmen, Brezilya’nın sadece başlangıç olduğunu, benzer sorunların yakın gelecekte diğer Latin Amerika ülkelerinde de baş göstereceğini düşünüyor.

A Vida Invisível’in Cannes’da yakaladığı başarının ardından Brezilya Film Akademisi’nden kimsenin kendilerini tebrik etmediğini belirten Aïnouz, onların faşist tebriklerine ihtiyaç duymadıklarını belirtiyor.

Kleber Mendonça Filho da Benzer Endişeleri Dile Getirmişti

Ancak Brezilya Film Akademisi’nin Aïnouz’a karşı takındığı bu tutum aslında akademide yaşanan değişimin bir göstergesi olduğu için önem taşıyor. Brezilya hükûmetinde yaşanan değişimin ardından Brezilya Film Akademisi’nde de ciddi bir değişim yaşanırken, bu durum filmlerin finansman bulmasını oldukça zorlaştırdı. Özellikle ülkedeki dindar kesimden oy alan Bolsonaro iktidara geldikten sonra birçok LBGTİ+ filminin fonu kesildi. Ayrıca Aïnouz gibi muhalif yönetmenlerin filmleri de devlet desteği alamaz oldu. Aïnouz’a göre hiçbir filmin çekilememesi için süreci uzattıkça uzatan Brezilya Film Akademisi, projeleri bürokrasi içinde boğarak çekilmelerini imkânsız hâle getiriyor.

Brezilya sinemasında son dönemde yaşanan değişimlerden endişe duyan tek isim Karim Aïnouz değil. Bu yıl Bacurau ile adından övgüyle söz ettiren Kleber Mendonça Filho da geçtiğimiz günlerde benzer açıklamalara imza atmış ve kültürel bir savaş başlatan Bolsonaro’nun Brezilya sinemasını sabote ettiğini ifade etmişti. Filho’nun konuya ilişkin ifadelerine buradan ulaşabilirsiniz.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information