Advertisement

Pazarı pazartesine bağlayacak gecede sahiplerini bulacak 92. Akademi Ödülleri için artık son düzlüğe girmişken gelin hangi kategoride hangi filmlerin öne çıktığına son bir kez göz atalım.

Pazartesi sabaha karşı sahiplerini bulacak 92. Akademi Ödülleri için artık son düzlüğe girmiş durumdayız. Oscarlar’ın alışılmışın dışında iki hafta öne çekilmesiyle birlikte tarihin en kısa ödül sezonunlarından tanıklık ettiğimiz dönem, Dolby Tiyatrosu’nda düzenlenecek olan törenle son bulacak.

Geride bıraktığımız pazar günü sahiplerini bulan BAFTA’yla birlikte son büyük töreni de arkamızda bırakırken 4 Şubat itibarıyla Akademi üyelerinin oy verme süreci de bitti. Dolayısıyla artık oyların sayım sürecine geçtik ve kesin sonuçlar kısa süre sonra açıklanacak. Biz de hâl böyleyken, sandıkları terk etmeden, geceye dair son tahminlerimizi yapalım istedik.

İki bölümden oluşacak tahminlerimizin ilk kısmında genellikle teknik kategorilerle birlikte animasyon, uluslararası film ve belgesel dallarına da göz atıyor olacağız.

92. Akademi Ödülleri: Son Tahminler #1

En İyi Görsel Efekt

Genellikle gişe canavarı bilimkurgu filmlerinin ya da çizgiroman uyarlamalarının hakimiyetinde olduğunu söyleyebileceğimiz görsel efekt kategorisinde bu senenin favorileri aynı zamanda En İyi Film Oscarı için de yarışan 1917 ve The Irishman. Teknik dallardaki ince işçiliği uzun süredir övülen 1917’de, VFX olarak adlandırılan görsel efektlerin filmin tek plan gibi görünmesinde önemli bir etkisi olması, Sam Mendes imzalı yapımın kategoride öne çıkmasını sağlıyor. Oyunculuk ve senaryo ana kategorilerde esamesi okunmayan 1917’nin En İyi Film Oscarı’na ulaşması için teknik dallarda galibiyete ihtiyacı olması da cabası. Martin Scorsese gibi bir ustanın teknolojinin imkânlarını zorlayarak yenilikçi bir görselliği ortaya çıkarması da yabana atılacak gibi değil fakat bu deneyin herkes tarafından takdir edildiğini söylemek güç. İddialı olduğu söylenen Avengers: Endgame’den önce bu kategoride yarışan dokuz Marvel Sinematik Evreni filminin de elinin boş dönmüş olduğunu da göz önüne aldığımızda tüm detaylar 1917’in galibiyetine işaret ediyor.

Kim Kazanır: Guillaume Rocheron, Greg Butler ve Dominic Tuohy – 1917

Kim Kazanabilir: Pablo Helman, Leandro Estebecorena, Nelson Sepulveda-Fauser ve Stephane Grabli – The Irishman

En İyi Ses Kurgusu

1917 ile Asfaltın Kralları – Ford v Ferrari, bu yıl teknik kategorilerde öne çıkan iki film. Gelgelelim 1917’in neredeyse tüm Akademi üyelerince Ford v Ferrari’den daha iyi görülmesi, Sam Mendes’in yönetimindeki filmi iddialı olduğu neredeyse her dalda favori hâline getiriyor. Savaş filmlerinin bu kategorideki üstünlüğünü de göz önüne aldığımızda karşımızdaki manzara daha da netleşiyor.

Kim Kazanır: Oliver Tarney, Rachael Tate – 1917

Kim Kazanabilir: Donald Sylvester – Ford v Ferrari

En İyi Ses Miksajı

Akademi’nin bünyesindeki üyelerin yalnızca %6’sı ses departmanında çalışan profesyonellerden oluşuyor. Dolayısıyla ses kurgusuyla ses miksajı arasındaki farkın ne olduğunu bilen insan sayısı, orana vurduğumuzda bir elin parmaklarından bir fazla. Son 13 yılın 8’inde bu iki kategorideki ödülün aynı filme gitmiş olması da bunun bir göstergesi. Dolayısıyla ses kurgusunda olduğu gibi burada da 1917 ön plana çıkıyor.

Kim Kazanır: Mark Taylor, Stuart Wilson – 1917

Kim Kazanabilir: Paul Massey, David Giammarco ve Steven A. Morrow – Ford v Ferrari

En İyi Orijinal Şarkı

Taron Egerton ve Elton John, geçtiğimiz yılki Oscarlar’ın dağıtılmasından bu yana Rocketman’in tanıtımını yapıyor. Bu uğurda Cannes Film Festivali de dâhil olmak üzere pek çok etkinliğe katılan ikili, ellerindeki film çok daha iyi olmasına karşın Bohemian Rhapsody’nin yarattığı etkiyi yaratamadı. Ancak filmin alamet-i farikası olan şarkıları, Akademi’nin gözünden kaçmayacaktır. Elton John gibi efsanenin ödül konuşmasını dinlemeyi hemen herkes ister.

Kim Kazanır: Elton John, Bernie Taupin – (I’m Gonna) Love Me Again (Rocketman)

Kim Kazanabilir: Joshuah Brian Campbell ve Cynthia Erivo – Stand Up (Harriet)

En İyi Orijinal Müzik

Her ne kadar Thomas Newman’ın imzasını taşıyan 1917, eleştirmen birliklerinden topladığı ödüller aracılığıyla sezona önde başlasa da büyük törenlerin başlamasıyla birlikte ibre tersine döndü. İki kez adaylık elde etmesine karşın ödüle ulaşamayan Jóhann Jóhannsson’un tedrisatından yetiştiğini söyleyebileceğimiz Hildur Gudnadóttir; Eleştirmenlerin Seçimi, Altın Küre ve BAFTA ödüllerinde galip gelerek bir anda ön plana çıktı. Öyle ki Gudnadóttir’in buradaki galibiyeti, En İyi Erkek Oyuncu’nun ardından Joker’in favori olduğu bir diğer kulvar hâline gelmiş durumda.

Kim Kazanır: Hildur Gudnadóttir – Joker

Kim Kazanabilir: Thomas Newman – 1917

En İyi Prodüksiyon Tasarımı

Dönem filmleri her daim bu kategorinin olağan şüphelisi olagelmiştir. Keza bu seneki beş adaydan dördünün böyle olması da bunun bir göstergesi. İşte tam da bu nedenden Parazit – Gisaengchung’un buradan ödülle ayrılması, kategorinin sıradanlığını aşması bakımından çok değerli olabilir. Her ne kadar ödülün geçtiğimiz sene Black Panther’e gitmesiyle birlikte zincir biraz kırılmış olsa bile Parazit gibi tam anlamıyla modern bir prodüksiyonun ödüllendirmesi oldukça önemli olabilir. Yapımcı şirketinin filmin bu yönünü bolca öne çıkarmış olması da bu anlamda yapılmış doğru bir hamle olarak değerlendirilebilir. Gelgelelim tam bir Hollywood pornosu olarak görülebilecek bir film varken Akademi üyelerinin kafasını başka yana çevirmesi zor görünüyor. Gecenin büyük galibi olmakla büyük hayal kırıklığı yaşatmak arasında gidip gelen Bir Zamanlar… Hollywood’da – Once Upon a Time… in Hollywood, ya bu daldaki galibiyetiyle zaferini perçinleyecek ya da teselli bulacak.

Kim Kazanır: Barbara Ling, Nancy Haigh – Bir Zamanlar… Hollywood’da

Kim Kazanabilir: Lee Ha-jun, Cho Won-woo – Parazit

En İyi Saç ve Makyaj

#MeToo çağının artık yavaş yavaş dizi ve sinema sektöründeki yapımlara konu olmaya başladığı günümüzde ele aldığı mesela itibarıyla maça 1-0 önde başlayan Skandal – Bombshell, eleştirmenlerden pek de iyi geri dönüşler almamasının ardından seyirciden de pek karşılık görmeyince arkasındaki rüzgarı kısa sürede kaybetti. Oyunculuk kategorisinde kaybetmesi kuvvetle muhtemel iki adaylığın yanına bu daldaki adaylığı da ekleyen film, Charlize Theron’un fragmandaki ilk sahnede görünmesiyle birlikte bu ödülü cebine koymuştu. Karşısında kuvvetli bir adayın da olmamasının etkisiyle Skandal, Akademi’den “denemeniz bile güzeldi” ödülünü fazlasıyla hak ediyor.

Kim Kazanır: Kazu Hiro, Anne Morgan ve Vivian Baker – Skandal

Kim Kazanabilir: Jeremy Woodhead – Judy

En İyi Kostüm Tasarımı

Gelelim bir diğer teselli ikramiyesine. Neredeyse tüm ödül sezonunda konuşulmasına karşın kadın yönetmenler bir kez daha En İyi Yönetmen kategorisinde kendisini yer bulamadı. Greta Gerwig de bu konuda haksızlığa uğradığı akla gelen ilk yönetmen. Küçük Kadınlar – Little Women’ın nispeten güçlü sayılabileceği senaryo kategorisinde Tavşan Jojo – Jojo Rabbit’in gerisinde kaldığını düşünürsek geriye yalnızca En İyi Kostüm Tasarımı kalıyor. Keza filmin gerçekten incelikli bir işçilik içeren dönem yapımı olması da seçimin kolaylaşmasına önayak oluyor. Gelgelelim kulislerde fısıldanan Tavşan Jojo’nun En İyi Film Oscarı’nı kazanma ihtimalinin gerçekleşmesi için senaryo ödülünün yanına bir şeyler daha eklenmesi gerekiyor. En İyi Kostüm Tasarımı bunun için oldukça uygun bir kategori.

Kim Kazanır: Jacqueline Durran – Küçük Kadınlar

Kim Kazanabilir: Mayes C. Rubeo – Tavşan Jojo

En İyi Kurgu

Akademi’nin tek plan gibi görünen filmlerin kurguyla herhangi bir bağlantısı olmadığını düşündüğü, Birdman’in ardından 1917’in de aday gösterilmemesiyle birlikte tescillenmiş oldu. Dolayısıyla kurgu dalında kazanan yapımın En İyi Film Oscarı’na yürüyeceğine dair teoriler, geçtiğimiz yılın ardından bir kez daha tutmayabilir. Gelgelelim kurgucuların verdiği ACE Eddie Ödülleri’nin dram kategorisinden zaferle ayrılan Parazit, bu iddianın bir kez daha tutmasını sağlayabilir. Keza Eddie Ödülleri’ni kazanan son 15 filmden 11’inin daha sonra aynı daldaki Oscar’ı eve götürdüğüne dair istatistik de bu kanıyı güçlendirir nitelikte. Bununla birlikte teknik dallardaki başarılı işçiliğiyle ön plana çıkan Asfaltın Kralları da en az Parazit kadar güçlü bir kurguya sahip. Ses kategorilerindeki ödülleri 1917’e kaybedeceğinin öngördüğüm Asfaltın Kralları, buradan bir ödül çıkararak geceyi eli boş kapatmayabilir. Ancak Parazit’in En İyi Film Oscarı’nı kazanması gibi senaryoda, kurgu ödülü de Bong Joon-ho imzalı filme gidebilir.

Kim Kazanır: Andrew Buckland, Michael McCusker – Asfaltın Kralları

Kim Kazanabilir: Yang Jin-mo – Parazit

En İyi Uluslararası Film

Bu seneki Oscarlar’ın tartışmaya yer vermeyen tek kategorisi. Akademi’nin son dönemdeki açılımlarının bir etkisi olarak Yabancı Dilde En İyi Film’den En İyi Uluslararası Film’e evrilen kategorinin en iddialı filmi, Cannes’da kazandığı Altın Palmiye’den bu yana Parazit. Snowpiercer ve Okja gibi Hollywood’la kendi tarzını harmanladığı işlerinin ardından Parazit’le anadiline dönüş yapan Bong Joon-ho, gecenin sonunda Güney Kore’ye ilk Oscarı’nı getirmiş olacak ve belki çok daha fazlasını da. Prömiyerini yine Croisette’te yapan Pedro Almodóvar imzalı Acı ve Zafer – Dolor y gloria’nın tek şanssızlığı Parazit’e denk gelmiş olması. Son dönemdeki en iyi işlerinden bir tanesine imza atan usta yönetmenin başroldeki Antonio Banderas’a ilk adaylığını getiren filmi, küçük çaplı bir mucize olmadıkça geceyi ödülsüz noktalayacak. Bal Ülkesi – Honeyland, Sefiller – Les Misérables ve Corpus Christi ise kategorinin “aday olmak bile güzeldi” tarafındaki yapımları.

Kim Kazanır: Parazit

Kim Kazanabilir: Acı ve Zafer

En İyi Belgesel

Sundance Film Festivali’ndeki prömiyerinin ardından özellikle ABD’de büyük ses getiren Apollo 11’ın adaylık bile elde edememesinin ardından American Factory öne çıkmış durumda. Barack ve Michelle Obama’nın da yapımcıları arasında yer aldığı Netflix yapımı belgeselin yanı sıra Bal Ülkesi ve For Sama arasında kıyasıya bir yarış var. Özellikle Avrupa’da çok beğenilmesinin yanında Britanya Bağımsız Film Ödülleri’nde En İyi Belgesel’in yanında En İyi Film’i de kucaklayan For Sama, en son BAFTA’da da American Factory’nin önünde ödüle ulaşmıştı. Öte yandan Bal Ülkesi’nin bu dalın yanı sıra En İyi Uluslararası Film’de adaylığı elde etmiş olması, Kuzey Makedonya yapımı belgeselin Akademi tarafından beğenildiğini gösterir nitelikte. Gelgelelim gecenin sonunda daha önceki adaylıklarına karşın Oscar’a ulaşamayan Steven Bognar ve Julia Reichert’ın imzasını taşıyan American Factory’nin galip geleceğini düşünüyorum.

Kim Kazanır: American Factory

Kim Kazanabilir: Bal Ülkesi

En İyi Animasyon Film

Hem Pixar yapımlarının Oscarlar’daki başarısı hem de animasyon denilince akla gelen ilk seri olması Oyuncak Hikâyesi – Toy Story 4’u bu kategorinin direkt favorisi hâline getiriyor. Fakat yönetmen koltuğunda Josh Cooley’nin oturduğu film, eleştirmen dernekleri tarafından bolca ödüllendirilse bile büyük törenlerin hiçbirinden ödülle dönemedi. Missing Link, Altın Küre’de galip gelirken Netflix’in tamamen kendi yapımı olan ilk animasyon Klaus, Annie Ödülleri’ni neredeyse süpürmesinin ardından BAFTA’da da gecenin galibi oldu. Dolayısıyla karşımıza ilk başta tahmin edilen kadar kesin bir tablo yok. Yine de sürprizlere nispeten açık olan kategori için Akademi’nin alışkanlıklarını bozmadan tercihini Pixar yapımından yana kullanacağı görüşündeyim. Yılın en iyi animasyonu olarak gösterebileceğim Bedenimi Kaybettim – J’ai perdu mon corps’un, Oyuncak Hikâyesi 4, Klaus ve Missing Link’i geçerek ödüle ulaşması ise epey zor görünüyor.

Kim Kazanır: Toy Story 4

Kim Kazanabilir: Klaus

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information