Advertisement

Oyunculuk kategorisinde adaylık elde eden 20 farklı isimden bile daha fazla çeşitlilik barındıran John Cho ve Issa Rae’nin sunumuyla 92. Akademi Ödülleri’ne aday olan isimler duyuruldu. Bir çizgi roman uyarlamasının yarıştığı diğer tüm yapımlardan daha fazla adaylık elde etmesi ya da Netflix’in en çok adaylık elde eden stüdyo olması gibi yalnızca beş yıl önce bahsinin bile absürt kaçabileceği konular, Oscarlar’ın 2020 versiyonunun manşet konuları olsa bile bir Akademi geleneğine dönüşmeye başlayan “En İyi Erkek Yönetmen” kategorisinin hali hazırda yürürlükte olması bazı şeylerin hâlen değişmediğini gösterir nitelikteydi.

Hâl böyleyken biz de Oscar adaylıklardan dikkatimizi çeken bazı noktalara değinelim istedik. Yaklaşık bir ay önce kaleme aldığım Altın Küre adaylıklarına dair yazıda da belirttiğim gibi; ilerleyen bölümlerde bazen tanıdık sorunların yine, yeni, yeniden belirdiğini, bazense birtakım değişim rüzgarlarının estiğini göreceksiniz.

92. Akademi Ödülleri Adaylıkları Değerlendirmesi

Joker, En Fazla Oscar Adaylığı Elde Eden Çizgi Roman Uyarlaması Oldu

Girişte tezatlardan bahsetmiştik değil mi? Başta Marvel Sinematik Evreni olmak üzere çizgi roman uyarlamalarının epeyce tartışıldığı bir yılın ardından Joker, elde ettiği 11 adaylıkla Oscar tarihine geçti. Böylelikle Black Panther’ın, En İyi Film Oscarı adaylığının yanı sıra üç ödül kazanarak yazdığı tarihin ömrü oldukça kısa sürmüş oldu. Çizgi roman kültüründen gelmesine karşın tarz olarak nispeten farklı bir yerde durduğunu söyleyebileceğimiz Joker, En İyi Kadın Oyuncu haricindeki tüm ana kategorilerde yer alarak beklentilerin bile üzerine çıktı. Filmin en büyük ödülü kazanarak tarih yazmayı sürdürüp sürdürmeyeceğini ise zaman gösterecek.

Parasite, Hem En İyi Film Hem de En İyi Uluslararası Film Kategorisinde Adaylık Elde Eden 6. Film Oldu

Ödül sezonunu açık ara önde götüren Parazit – Parasite, garanti olarak görülen yönetmenlik ve uluslararası film gibi kategorilerin yanına kurgu ve prodüksiyon tasarımını da ekleyerek toplamda altı dalda adaylık elde etti. Bong Joon Ho imzalı film ayrıca; Z, Hayat Güzeldir – Life Is Beautiful, Kaplan ve Ejderha – Crouching Tiger, Hidden Dragon, Aşk – Amour ve Roma’nın ardından hem En İyi Film hem de En İyi Uluslararası Film Kategorisinde yarışacak altıncı film oldu. Akademi’nin 92 yıllık tarihinde nadir görüldüğünü söyleyebileceğimiz bu durumun, ikisi art arda olmak üzere son sekiz yılda üç kez tekrarlanmış olması, Bong Joon Ho’nun Altın Küre’deki konuşmasında altını çizdiği engellerin az da olsa kalkmaya başladığını gösterir nitelikte belki de.

Netflix, Diğer Tüm Stüdyolardan Daha Fazla Adaylık Elde Etti

Henüz birkaç sene önce gerçek manada dahil olduğu sinema sektörüne kendini kabul ettirmek için oldukça büyük uğraşlar veren Netflix, bu emeğinin karşılığını, en azından kağıt üzerinde almış gibi görünüyor. The Irishman’in 10, Marriage Story’nin ise 6 dalda aday gösterilmesinin de etkisiyle Netflix, 24 adaylıkla diğer tüm stüdyoları ardında bıraktı. İlk En İyi Film Oscarı adaylığını Roma’yla kazanan şirketin, kısa bir süre sonra iki filmini daha buralara getirmesi takdire şayan. Gelgelelim 17 Altın Küre adaylığının ardından yalnızca bir ödüle dönüşmüş olması örneğinden yola çıkarak iddialı yorumlar yapmak için oldukça erken olduğunu söyleyebiliriz. Yine de Netflix, şimdilik gayet iyi bir noktada.

Kadın Yönetmenlerin Yine Adı Yok

Altın Küre, BAFTA, Yönetmenler Birliği ödülleri… Birbirinden oldukça farklı bu ödüllerin ortak bir özelliği var: En İyi Erkek Yönetmen ödülü veriyor olmaları. Ve kulübe bugün itibarıyla Akademi de katıldı. Issa Rae’nin “Tüm erkek adaylara başarılar.” şeklinde anons ettiği En İyi Yönetmen kategorisinde Bong Joon Ho, Martin Scorsese, Quentin Tarantino, Sam Mendes ve Todd Phillips aday gösterildi. Toplamda altı dalda yarışacak Little Women’ın yönetmeni Greta Gerwig’in adını burada göremedik ne yazık ki. Tamamen yok sayılan The Farewell’in yönetmeni Lulu Wang ya da A Beautiful Day in Neighborhood’a imza atan Marielle Heller’e sıra bile gelmedi elbette ki. Durumu somutlaştırmak için yine sayılara başvuralım: 92 yıllık Oscar tarihinde yalnızca beş kadın yönetmen, Kathryn Bigelow, Lina Wertmüller, Jane Campion, Sofia Coppola ve Greta Gerwig, yönetmenlik kategorisinde Oscar’a aday olabildi. Ödüle ulaşabilen tek isim ise Bigelow.

Rekorlar ve Birtakım Sayılar

İstatistik biliminin spordan sanata kadar pek çok sosyal alanın içine git gide daha fazla dahil olduğu şu günlerde, derdimizi anlatmak için sayılara sığınmamız oldukça doğal. 92. Akademi Ödülleri’nin sayılarla olan ilişkisi ise şu şekilde:

1 – 92. Akademi Ödülleri’nde Oscar adaylığı kazanan eski ABD başkanı sayısı. Barack Obama’nın eşi Michelle ile birlikte yapımcılığını üstlendiği Netflix yapımı American Factory, En İyi Belgesel Oscarı için yarışıyor.

2 – En İyi Orijinal Müzik Oscarı’nda yarışacak kuzen sayısı: Thomas ve Randy Newman.

5 – #OscarsSoWhite hashtag’inin üretilmesinden bu yana geçen yıl sayısı.

7 – 92. Akademi Ödülleri’nde birden fazla dalda Oscar adaylığı elde eden isim sayısı: Scarlett Johansson, Cynthia Erivo, Bong Joon Ho, Quentin Tarantino, Todd Phillips, Sam Mendes, Randy Newman.

9 – Martin Scorsese’nin yönetmenlik kategorisinde elde ettiği adaylık sayısı. Yaşayan yönetmenler arasında en fazla adaylığı bulunan isim olan Scorsese’nin önünde sadece toplamda 12 adaylıkla Billy Wilder var.

20 – Sam Mendes’in, kendisine Oscar adaylığı getiren American Beauty ile 1917 filmleri arasındaki yıl sayısı.

52 – Star Wars: The Rise of Skywalker’la bu seneyi de boş geçmeyen John Williams’ın elde ettiği Oscar adaylığı sayısı.

65 – Delbert Mann’ın yönettiği Marty’nin, hem Altın Palmiye hem de En İyi Film Oscarı’nı kazanarak bu başarıya ulaşan ilk ve tek film olmasının üzerinden geçen yıl sayısı.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information