Yaşadığımız günlerden bakınca 90’lar gerçekten bir zaman diliminden çok bir tür rüya gibi görünüyor. Bunda elbet engel olamadığımız bir nostalji hissinin de etkisi var ama o yıllardan geriye kalan birçok şeyi son derece pozitif duygularla anıyoruz. Sokakta oyun oynayabilmek ya da süpermarketler yerine mahalle bakkallarından alışveriş yapmak gibi daha gündelik faaliyetler şöyle dursun, o dönem üretilen kültür sanat ürünlerinin kendilerine has bir büyüye sahip olduğu inkâr edilemez. Tarkan’ın bugün efsane statüsüne ulaşmış albümleri, Cartel’in bir anda patlayarak Türkçe sözlü rap’in yapılabileceğini kanıtlaması, Türkiye televizyonlarında artık görmenin maalesef ki mümkün olmadığı Sıdıka’dan Şaşıfelek Çıkmazı’na devasa bir çeşitlilik ve özgünlük… O dönemde üretilmiş; bugün, 2020’lere girmek üzereyken karşımıza çıktığında kayıtsız kalamadığımız onlarca şarkı, albüm, televizyon programı ya da dizi sayabiliriz.

Filmlerin tarafına baktığımızda ise özellikle 90’ların ilk yarısı, nitelik olarak olmasa bile nicelik anlamında durgunluğun hâkim olduğu bir dönem olarak karşımıza çıkıyor. Ömer Kavur, Yavuz Özkan ya da İrfan Tözüm gibi yönetmenler sanatsal anlamda üst düzey yapımlara imza atsa da Türkiye sineması açısından seyirci sayılarının oldukça düşük olduğu bir dönem 90’lar. Velhasıl 1996 yılında bu olumsuz gidişatı gerek ticari gerekse sanatsal anlamda noktalayan iki film seyirciyle buluşuyor. Yavuz Turgul’un yazıp yönettiği başrolünde Şener Şen’in yer aldığı Eşkıya, o dönem için büyük bir başarıya imza atarak toplam iki milyon seyirciyi sinema salonlarına çekiyor ve bir bakıma seyircinin sinemayla arasını düzeltiyor. Aynı yıl Derviş Zaim’in çektiği Tabutta Rövaşata, devamında Nuri Bilge Ceylan, Zeki Demirkubuz, Yeşim Ustaoğlu, Reha Erdem gibi yönetmenlerin filmlerini çekeceği “Yeni Türkiye Sineması” dönemini başlatıyor. Bu bağlamda 1996’nın Türkiye sineması açısından bir kırılma yılı olduğu pekâlâ söylenebilir.

90’lar Türkiye Sinemasından Film Müzikleri

Bu on yıllık zaman diliminde çekilen ve adını Türkiye sinema tarihine kazımış hemen hemen her yapımın müzikleriyle birlikte anıldığını kolaylıkla söyleyebiliriz. Yukarıda adını andığımız filmlerden Eşkıya’yı Erkan Oğur imzalı müziklerinden ya da Fırat Ağıt’ından, Tabutta Rövaşata’yı da filmin anlatısına büyük katkı yapan Yansımalar ve Baba Zula imzalı ezgilerden bağımsız düşünmek artık imkânsız. Ağır Roman’da duyduğumuz Cem Karaca klasiği Resimdeki Göz Yaşları’dan, Salkım Hanım’ın Taneleri’yle yeniden hayatlarımıza giren türkü Sarı Gelin’e; Her Şey Çok Güzel Olacak’ı unutulmazlar arasına sokan Benim Hala Umudum Var’dan, Sinan Çetin’in Bay E’sinde çalan Mustafa Sandal imzalı Beni Ağlatma’ya kadar bu konuda sayısız ve çok farklı duyguları tetikleyen birçok örnek verilebilir.

Biz de bu haftaki Spotify listemizi 90’lar Türkiye sinemasından film müziklerine ayırdık. 27 Aralık’ta Babylon’da gerçekleşecek, Türkçe pop şarkılar eşliğinde 90’lı yıllara geri döneceğimiz parti “Hey Gidi Günler”e hazırlanırken, bu listemize kulak verebilirsiniz. Keyifli dinlemeler!


Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi