68. Berlin Film Festivali günlüklerimizde bugün ana yarışmanın en dikkat çeken yapımlarından biri olan Alonso Ruizpalacios imzalı Museo ve yine ana yarışma seçkisinde yer alan Polonyalı yönetmen Małgorzata Szumowska’nın Twarz filmleri var.

Museo

museo-filmloverss

Yönetmen koltuğunda 2014 yapımı filmi Güeros ile hatırlayabileceğimiz Meksikalı yönetmen Alonso Ruizpalacios’un oturduğu Museo; “Bu film orijinalinin replikasıdır” şeklinde açılıyor ve henüz daha en başta, az sonra izleyeceklerimizin gerçek ve yapıntı sınırları arasında dolaşan bir anlatı olacağının sinyali veriliyor. Gerçek, hakikat ve yapıntı gibi olgular üzerinden algı kapılarımızı aralamaya girişirken sinemanın neden mucizevi bir sanat olduğunu da ortaya koyuyor Ruizpalacios. Öncelikle şunu söylemekte fayda var: Museo yönetmenlik derslerinde sahne sahne ele alınması gereken bir yönetmenlik filmi. Alonso Ruizpalacios, bir arkeoloji müzesinde yapılan soygun anını ve sonrasında gelişen olayları, karakterlerinin psikolojisini, motivasyonunu, kısacası her şeyi öylesine ince bir titizlikle tasarlayıp yönetiyor ki film boyunca gözlerinizi kırpmak dahi istemiyorsunuz.

Filmin estetik yapısıyla ahenk içinde olan anlatısına da bolca mizah sosu döküp metinlerarasılık gibi postmodern dokunuşlar bırakarak tarih, mitler, efsaneler, kültürel ve ulusal miraslar gibi toplumları bir arada tutan inanç biçimlerini sorgularken yüzyıllardır anlatılan ve gerçekliği sorgulanmadan kabul edilen tüm anlatıları simülakrlar, kopyalar ve replikaları devreye sokarak yapıbozuma uğratıyor. Gerçek ve hakikat denen şeyin aslında bir yapıntı da olabileceğini sinemayı sanat yapan dinamikler içinden kuran Ruizpalacios; yine bu yıl izleme fırsatı yakaladığımız I, Tonya ile aynı dilden konuşuyor ve büyük anlatıların gerçekliğinin altını deşerken perspektiflerimizi nasıl değiştirebileceğimizin izini sürüyor. 1985 yılında Mexico City’deki Ulusal Arkeoloji Müzesi’nde yaşanmış “gerçek(!)” bir tarihi eser soygununu konu alan Museo; türler arasında gezinen çok katmanlı yapısı ve Maya, Aztek ve İnka gibi uygarlıklara ait kalıntıların ardındaki tarihin peşindeki iz sürücülüğüyle hem çok keyifli hem de tüm bildiklerinizi sorgulatıcı bir deneyime dönüşüyor. Üstelik başrollerde yer alan Gael García Bernal ve Leonardo Ortizgris ikilisinin performansları ve birbirleriyle olan uyumları da bu çarpıcı anlatıyı daha değerli kılıyor.   

Twarz

twarz-filmloverss

2015 yılında Body filmiyle yönetmenlik kategosinde Gümüş Ayı kazanan Polonyalı yönetmen Małgorzata Szumowska’nın 68. Berlin Film Festivali’nin ana yarışma bölümünde gösterilen son filmi Twarz; disfonksiyonel toplum ve estetik algılar üzerinden inanç ve toplum eleştirisine soyunan son derece etkileyici bir yapım olarak dikkat çekiyor. Polonya-Almanya sınırındaki küçük bir kasabada geçen hikaye dünyanın en büyük Jesus heykelinin inşaatında çalışan Jacek’in bir iş kazası sonrası yaşadığı dışlanma ve ötekileştirilme sürecini aktarırken aileden medyaya toplumun her bir kurumuna sızan ikiyüzlülükleri ekrana taşıyor. 

Jacek yaşadığı korkunç kazadan sonra Polonya’nın ilk yüz nakli ameliyatını geçirir ama artık bildiğimiz Jacek değildir. Kız arkadaşından annesine herkesin kendisine şüpheyle baktığı bu genç adam yeniden hayata tutunmaya çabalarken en başta en yakınları tarafından görmezden gelinir ve dışlanır. Güzel ve çirkin gibi ikili karşıtlıklar üzerinden kurulan estetik algılarımıza çok sağlam bir tokat savuran Szumowska; dışlama ve ötekileştirme kültürü ile birlikte batıl inanç kodlarını mizahtan güç alan bir anlatımla dışavurur. Polonya toplumu özelinde kapitalist tüketim toplumunun tamamına ve tırnak içinde sosyal devlet olgusuna da eleştirel bir perspektifle yaklaşan yönetmen biçimsel anlamda da kamerasını ele aldığı meseleye odaklamaya gayret ederek odağın dışında kalan bölgeleri flulaştırır. Sinematografik yaklaşımları ve yönetmenlik tercihleriyle en az hikayesi kadar ön plana çıkan Twarz’ı mutlaka görün derim!

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi