Oscar Ödülleri kurallarında değişiklikler yapan Akademi, 2024 yılında itibaren En İyi Film Oscarı için adaylar belirlenirken kapsayıcılığın da aranan kriterlerden biri olacağını açıkladı.

Haziran ayında, Oscar Ödülleri‘nde yapılacak çeşitli değişiklikleri açıklayan Sinema Sanatları ve Bilimleri Akademisi (AMPAS), hem Akademi içinde hem de sinema dünyasında kapsayıcılığın artırılması için de önemli adımlar atılacağını duyurmuştu.

Akademi üyeleri arasında kadınların ve beyaz olmayanların sayısını artırmak için Academy Aperture 2025 girişimini başlatan Akademi, sadece kendi üyeleri içinde değil, tüm sinema sektöründe daha kapsayıcı bir alan yaratma isteğinin altını çizdi. Haziran ayında, bu amaç doğrultusunda Amerikan Yapımcılar Birliği (PGA) ile birlikte sektörün öncü isimlerinden oluşan bir komite oluşturdu. Akademi başkanı David Rubin tarafından seçilen bu komitenin, Oscar için değerlendirmeye alınacak filmler belirlenirken kapsayıcılığı ve temsil çeşitliliğini de göz önüne alan yeni standartlar belirleyeceği açıklandı. Nitekim öyle de oldu.

En İyi Film Oscarı İçin Yarışan Uluslararası Filmler Bu Kriterlere Tabi Tutulmayacak

Akademi, 2024 yılında dağıtılacak 96. Akademi Ödülleri’nden itibaren, En İyi Film Oscarı için adaylar belirlenirken kapsayıcılığın da aranan kriterlerden biri olacağını açıkladı. Yani filmler, diğer tüm şartları karşılasa dahi, kapsayıcılık konusunda Akademi’nin kriterlerini karşılamadığı takdirde En İyi Film Oscarı için değerlendirmeye alınmayacak. Elbette bu yıl En İyi Film Oscarı’nı kazanan Parasite gibi Hollywood yapımı olmayan filmler bu kriterlere tabi tutulmayacak. Aynı şekilde En İyi Film için değerlendirmeye alınacak animasyon ve belgesel filmler için de farklı kriterler belirlenecek ve onlar da bu genel kriterlere tabi olmayacak.

Peki bu kriterler neler olacak? Akademi, bir filmin En İyi Film Oscar için değerlendirmeye alınması için kapsayıcılık konusunda şu dört kriterden en az ikisine uyması gerektiğini açıkladı:

A: Ekranda Temsil

A maddesindeki standardın karşılanması için üç alt maddeden birinin karşılanması yeterli.

A1: Başrol veya Önemli Yan Rol

Başrollerden ya da önemli yan rollerden en az birinin yeterince temsil edilmeyen bir etkin gruptan olması.

• Asyalı
• Latin
• Siyah/Afro-Amerikan
• Yerli
• Orta Doğulu/Kuzey Afrikalı
• Hawaii veya Pasifik Adası Yerlisi
• Yeterince temsil bulmayan diğer ırk ve etnisiteler

A2: Oyuncu Ekibi

Yan rollerdeki ve diğer küçük rollerdeki oyuncuların en az yüzde 30’unun yeterince temsil edilmeyen şu üç gruptan olması:

• Kadınlar
• Yeterince temsil edilmeyen ırk ve etnisite grupları
• LGBTİ+
• Bilişsel veya fiziksel engelleri olan  insanlar, duyma engelliler veya ağır işitenler

A3: Ana Hikâye, Ele Alınan Konu

Filmdeki ana hikâyenin, temanın veya anlatının merkezinde yeterince temsil edilmeyen grupların olması.

• Kadınlar
• Irk ve etnisite grupları
• LGBTİ+
• Bilişsel veya fiziksel engelleri olan  insanlar, duyma engelliler veya ağır işitenler

B: Kreatif Liderlik ve Proje Ekibi

B maddesindeki standardın karşılanması için üç alt maddeden birinin karşılanması yeterli.

B1. Creative leadership and department heads

Casting Direktörü, Görüntü Yönetmeni, Besteci, Kostüm Tasarımcısı, Yönetmen, Kurgucu, Saç Tasarımcısı, Makyöz, Yapımcı, Sanat Yönetmeni, Prodüksiyon Tasarımcısı, Ses Süpervizörü, VFX Süpervizörü, Yazar… Bu kreatif liderlerden en az ikisinin, altta belirtilen yeterince temsil edilmeyen gruplardan olması.

• Kadınlar
• Yeterince temsil edilmeyen ırk ve etnisite grupları
• LGBTİ+
• Bilişsel veya fiziksel engelleri olan  insanlar, duyma engelliler veya ağır işitenler

B2: Diğer Kilit Görevler

Teknik görevlerdeki diğer ekip elemanlarından ez altısının -prodüksiyon asistanları hariç- yeterince temsil edilmeyen bir ırk ve etnik gruptan olması.

B3: Ekibin Genel Kompozisyonu

film ekibinin en az yüzde 30’unun yeterince temsil edilmeyen şu gruplardan olması:

• Kadınlar
• Yeterince temsil edilmeyen ırk ve etnisite grupları
• LGBTİ+
• Bilişsel veya fiziksel engelleri olan  insanlar, duyma engelliler veya ağır işitenler

C: Sektörde Erişim ve Fırsat

C maddesindeki standardın karşılanması için her iki alt maddenin de karşılanması gerekiyor.

C1: Ücretli Çıraklık ve Staj İmkânları

Filmin dağıtımcısının veya finanse eden şirketin yeterince temsil edilmeyen şu gruplara ücretli çıraklık veya stajyerlik imkânı sunması.

• Kadınlar
• Yeterince temsil edilmeyen ırk ve etnisite grupları
• LGBTİ+
• Bilişsel veya fiziksel engelleri olan  insanlar, duyma engelliler veya ağır işitenler

Büyük stüdyoların ve dağıtımcıların, setten post-prodüksiyona, dağıtımdan pazarlamaya, yapım ve dağıtım sürecinin neredeyse her aşamasında yeterince temsil edilmeyen gruplardan çıraklar ve stajyerler yetiştirmesi gerekiyor. Daha küçük çaplı veya bağımsız stüdyo ve bağımsız stüdyoların ise bu gruplardan en az iki çırak ve stajyeri olması gerekiyor.

C2: Eğitim Fırsatları ve Yetenek Geliştirme

Filmin yapım, dağıtım veya finans şirketinin yeterince temsil edilmeyen şu gruplardan sinema çalışanlarına yeteneklerini geliştirmeleri için iş ve eğitim fırsatları sunuyor olması:

• Kadınlar
• Yeterince temsil edilmeyen ırk ve etnisite grupları
• LGBTİ+
• Bilişsel veya fiziksel engelleri olan  insanlar, duyma engelliler veya ağır işitenler

D: İzleyici Geliştirme

D1: Pazarlamada, Tanıtımda ve Dağıtımda Temsil

Stüdyonun veya film şirketinin pazarlama, tanıtım, dağıtım birimlerinde yeterince temsil edilmeyen şu gruplardan birden fazla kıdemli yöneticisi bulunması:

• Kadınlar
• Yeterince temsil edilmeyen ırk ve etnisite grupları
• LGBTİ+
• Bilişsel veya fiziksel engelleri olan  insanlar, duyma engelliler veya ağır işitenler

Kaynak: The Playlist

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi close-cookie-information