Şu sıralar içerisinde bulunduğumuz Filmekimi maratonunda kesinlikle izleyebileceğiniz en iyi filmlerden biri Whiplash. Sundance’te tozu dumana katarak aldığı İzleyici Ödülü ve Büyük Jüri Ödülü ile dikkat çeken, geçtiğimiz mayısta Cannes’da gösterilen Whiplash, geçen cuma Amerika’da vizyona girdi. Bu bağlamda filmin senaristi ve yönetmeni Damien Chazelle, The Playlist’e bir röportaj verdi. Hazır film de Filmekimi’nde gösterimde iken, biz de röportajı sizin için derleyelim dedik.

2 sene önce İstanbul Film Festivali‘nde izlediğimiz Alman yapımı Die Unsichtbare, ünlü bir tiyatro yönetmeni ile potansiyeli olan konservatuar öğrencisinin usta-çırak ilişkisine yer veriyordu. Potansiyelin ortaya çıkması için sarılı olduğu kabuğunun kırılması gerektiğini düşünen yönetmen ile yönetmenin sert tutumları karşısında türlü zorluklarla karşılaşıp kendini yeniden keşfeden öğrenci… Whiplash‘te benzer bir ilişkiyi Miles Teller‘ın oynadığı genç davulcu Andrew ile J.K. Simmons‘ın oynadığı öğretmen-mentor Fletcher arasında görmekteyiz. Ama burada farkı yaratan isim; yarattığı karakterlerin arasındaki gerilimli ilişkiyi inanılmaz bir şekilde perdeye yansıtan filmin senaristi ve yönetmeni Damien Chazelle. Whiplash ile senenin en iyi filmlerinden birine imza atan 29 yaşındaki yönetmen, The Playlist‘e verdiği röportajda filmle ve filmin oluşum aşaması ile ilgili konuştu. Röportaja geçmeden Whiplash’in Filmekimi eleştirisine göz atmanızı şiddetle tavsiye ederiz.

Whiplash-5547.cr2

Charlie Schmidlin: Filmde yer alan Caravan şarkısı kendi anılarımı da tetikledi; lise caz grubunda iken benim de uzun süre üzerinde çalıştığım bir şarkıydı bu. Filmde olanların bir çoğu kurgu ama senin kişisel tecrübelerinde var. Bu iki ögeyi nasıl birleştirdin?

Damien Chazelle: Daha iyi bir anlatı için karakterlerle veya olay örgüsüyle biraz oynamam gerekti ama filmin özü kendi yaşadıklarıma dayanıyor. Lisede caz grubunda kendi tecrübe ettiğim bir sürü detay var filmin içinde. Whiplash, yazdığım en otobiyografik şey diyebilirim.

Charlie Schmidlin: Filmi izledikten çok sonra senin Grand Piano‘yu yazdığını fark ettim ve düşündüm ki…

Damien Chazelle: Bu adamın müzikle bir derdi olmalı [Gülüşmeler]. Şöyle ki, Grand Piano çok daha direkt bir tür filmiydi, benim görsel olarak dinamizme daha çok izin veren yapım olduğundan, hiç bir zaman onu yönetmek gibi bir niyetim olmadı ama felsefe olarak filmin yönetmeni Eugenio Mira ile benzer yanlarımız var. Whiplash’te biz çok uygulayamadık belki ama, Eugenio’nun, yapım sürecinde her şeyi planlayıp filmi öyle gerçekleştirmesi çok hoştu. Benim istediğim tarza yakın bir yöntem bu. Yapılırken enine boyuna düşünüldüğü belli olan filmleri seviyorum.

Charlie Schmidlin: Peki; ne zaman lisede yaşadığın travmatik ve dramatik olayları ilginç bulmaya başladın?

Damien Chazelle: Liseden sonra 10 senemi-belki biraz daha az- almış olabilir. Liseden 5 sene sonra bile yaşadıklarımın filme konu olabileceğini fark etmemiştim. Müzikle ilgiliydim ve müzisyenlerle ilgili filmler yapmak istiyordum fakat kendi anılarıma dayanarak davulcu olmanın bana neler hissettirdiğini anlatmak? Hayır, bana hiç ilginç gelmemişti. Ta ki Los Angeles’ta yolunda gitmeyen projeler sonrası kendime bütçe yaratmak için bir film çekmem gerektiğini düşündüğüm zamana kadar. Bu pragmatik düşünceler Whiplash’i yazmama ana sebepti. Ayrıca; liseden sonra her ay tekrar eden, bir müzik grubunda olmamla ilgili türlü kabuslar görmeye başladım. Yıllarca öylece yok olacaklarını zannettim ama bir türlü gitmediler. Üzerinden bu kadar zaman geçmesine rağmen çılgınca ama, çok yoğun ve gerçek kabuslar bu bahsettiklerim. Bu gördüğüm rüyalar da, Whiplash’in oluşum aşamasına etki eden faktörlerden.

whiplash-damien-chazelle-filmloverss

Charlie Schmidlin: Ben de arada sırada benzer kabuslar görüyorum. Rüyamda, bando lideri soloya giriş yapmam için işaret veriyor ama benden ses falan çıkmıyor.

Damien Chazelle: Bunlar en kötüleri. Vücudumun kontrolünü kaybetmiş gibi hissediyorum bu durumlarda, çünkü istediğim gibi hareket edemiyorum. Senin rüyalarında problem solo iken ben de ise tempo. Davul çalarken oldukça hızlı bir elim vardı, müzikal anlamda da iyi fikirlerim, ama inanılmaz derecede kötü bir tempo duyum vardı, kör bir ressam gibi yani. Orkestranın şefi, lise boyunca adeta canıma okudu. Böyle bir deneyim seni çocuk gibi hissettiriyor, tamamen kırılgan hissediyorsun. Ayrıca, yetişkin olmaya başladığını da fark ediyorsun; gerçekten garip bir şey. Miles bu karışımı yakalamada gayet başarılı oldu. Yetişkin bir adam gibi gözükürken, zaman zaman çocuksu tarafını da göstermede oldukça başarılıydı. Bu ayrıntı, bir karakter olarak Andrew için çok önemliydi.

Charlie Schmidlin: Miles Teller’ın fiziksel uyumu nasıl gidiyor? Çünkü kendisi, hem Bleed For This’te bir boksörü, hem de senin yeni filmin La La Land’de bir piyanisti oynayabilmek için eğitim alıyor bu sıra.

Damien Chazelle: Kesinlikle bu roller için gerekenden fazlasını bile yapıyor. Whiplash’te caz davulcusu olması gerekti, şimdi La La Land için davulcu ve üstüne piyanist olması gerekecek. Filmde Gene Kelly olarak seni oynatacağız diye dalga geçiyoruz kendisiyle [Gülüşmeler]. Şaka bir yana role adaptasyon konusunda çok iyi bir aktör. İşin ilginci, onunla ilk tanıştığınızda şakacı ve parti çocuğu olarak görüyorsunuz onu ve ‘Bu çocuk Rabbit Hole’da nasıl oynamış’ diye düşünmekten alamıyorsunuz kendinizi. Ama onu tanıdıkça ne kadar azimli ve işine kenetlenmiş biri olduğunu anlıyorsunuz. Bence Miles, Whiplash’te canlandırdığı karaktere insanların ve kendisinin sandığından daha fazla benziyor.

Whiplash-2719.cr2

Charlie Schmidlin: O zaman son olarak yeni filmin La La Land’i soralım. Nasıl bir film olacak, ne zaman başlıyor çekimler?

Damien Chazelle: MGM tarzı büyük dans numaraları olan bir film olacak. ‘Singing in The Rain’, ‘The Star is Born’, ‘Gentleman Prefer Blondes’, ‘Meet Me in St Louis’ gibi referans filmlerin yanında, Fransız Yeni Dalga’sından Jacques Demy’nin ‘Umbrellas of Cherbourg’ filmini de sayabilirim farklı olarak. Whiplash’ten çok farklı bir film olacak ama aynı enerjiyi taşıyacağını umuyorum. Şu an için, Miles Teller ve Emma Watson kesinleşmiş oyuncular. Mart gibi çekimlere başlayacağız.

*Tekrar hatırlatalım; Filmekimi kapsamında Damien Chazelle’in filmi Whiplash’in gösterimleri devam ediyor. Kaçırmamanızı tavsiye ederiz.

Hazırlayan: Emre Serbes

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi