Altın Koza’dan sonra Filmekimi’nde izleyiciyle buluşan Yıldız Haritası, Kanadalı ünlü yönetmen David Cronenberg’in son filmi. Filmografisine bakıldığında kendi genel çizgisinden çıkmaya başlayan ve son yıllarda düşüşe geçtiği görülen ünlü yönetmen, bu kez insan bedeni ve yaraların yarattığı gerilimin aksine, karakterlerin peşini bırakmayan hayaletlere yönelerek fantastik bir dram yaratmış.

Genel olarak Hollywood eleştirisi olarak tanımlanabilecek film, alt metninde ailelerle hesaplaşma ve bu ailelerin ortak noktası olan ensest ilişkilere değiniyor. Weiss ailesi (John Cusack, Olivia Williams) başlarından geçen trajik bir olay sonucu, bir sinema endüstrisi eleştirisinin olmazsa olmazı olarak değerlendirilebilecek uyuşturucu/alkol kullanan, çocuk yaşta gelen şöhretten dolayı farklı bir hayat sürmeye başlamış oğulları Benjie’nin ablası Agatha’yı (Mia Wasikowska) Florida’ya göndermişlerdir. Agatha’nın Los Angeles’a geri dönüşü ve ailesini görmek istemesi sonucu, aralarındaki ilişkinin boyutu değişir. Hollywood’un ünlü olmaya çalışan, ünlü olup uyuşturucuya yönelen ya da ününü korumak isteyen belli başlı arketiplerinin toplandığı film, birçok ünlü isimden de karakterler aracılığıyla bahseder.  Bu karakterlerden biri olan Havana Segrand (Julianne Moore), çocukluğunda annesi tarafından cinsel istismara uğradığını ve bunun izlerini silemediğini iddia eden, ilerleyen yaşı sebebiyle ününü muhafaza etmeye ve bunun için de eskiden annesinin canlandırdığı rolü almaya çalışan, etrafına karşı sistemin “normali” olarak iki yüzlü davranan bir Hollywood yıldızıdır.

Havana karakteriyle Cronenberg’in yer yer gergin, yer yer mizahi ancak sürekli iğneleyici üslubuna mükemmel bir şekilde adapte olan ve duygusal olarak film boyunca uçlarda gezinen Julianne Moore, Cannes Film Festivali’nden en iyi kadın oyuncu ödülüyle dönmesi de göz önüne alınırsa filmin en güzel renklerinden biri olarak görülebilir. Bunun yanı sıra Cronenberg, filmde Agatha’nın yanık izlerini neredeyse hiç göstermeyerek ve bu izleri abartmayarak, beden üzerinden filme bir gerginlik yaymayarak beni şaşırttı diyebilirim. Aslında Agatha rolüyle Mai Wasikowska’nın duruşu filme tek başına gerginlik katabilecek düzeydeydi. Her an bir şeyler yapabileceğinden şüphelendiğimiz bu “iyi kız”, şüpheleri boşa çıkarmıyor. Kardeşini görerek ailenin üzerindeki – ensest ilişki yüzünden varolduğuna inandığı -laneti kaldırmak isteyen Agatha, sanki dokunduğu hayatlara kabus dağıtıyor gibi.

Agatha’nın, Havana’nın oyuncu olan annesi  Clarice’e olan saplantısı film boyunca gerginliği yüksek tutan unsurlardan biri ve bu gerginliği besleyen film süresince sık sık duyduğumuz tekrarlardan olan

“Ölümün merdivenlerine yazarım adını, özgürlük.” cümlesi bize protagonistin karakter ihtiyacı hakkında bilgi veriyor. Ayrıca, Benjie’nin film görüşmelerinde yer alan karakterlerin ayrı ayrı çekilmesi, iki karakterin asla bir kadraja girmemesi de sistemin bireyselliğine yapılan bir vurgu olarak okunabilir.

Sonuç olarak, kendilerine has tavırları olan ama belki biraz da yüzeysel geçildiğini söyleyebileceğimiz bu karakterlerin ortak noktası Hollywood ve bana kalırsa Yıldız Haritası’nda her yere yayılan lanet bu açıdan Hollywood olarak da yorumlanabilir. Yıldız Haritası, genel sinema endüstrisi eleştirileriyle aynı yoldan gitse de ve ortalarına doğru bu yolculuğa biraz da yuvarlanarak, gelişi güzel devam etse de kendisine farklı kapılar açmayı başarabilen usta yönetmen Cronenberg’in beklentinin bir tık altında kalan ama gerginliğin verdiği keyifle ve  yönetmenin mizahi yanı en güçlü yapıtlarından biri olması sebebiyle bir solukta izlenebilen bir film olarak değerlendirilebilir. John Cusack, Robert Pattinson, Julianne Moore, Mia Wasikowska, Olivia Williams gibi ünlü isimleri bir araya toplayan, karakterlerin bol ve iç içe olduğu Yıldız Haritası’nın farklı okumalarını yapmak mümkün olduğu gibi, Cronenberg filmin mesajını belki de henüz açılış sahnesinde izleyiciye ulaştırıyor :

“Bu yolculukta hepiniz uyuyorsunuz.”

Altın Koza’dan sonra Filmekimi’nde izleyiciyle buluşan Yıldız Haritası, Kanadalı ünlü yönetmen David Cronenberg’in son filmi. Filmografisine bakıldığında kendi genel çizgisinden çıkmaya başlayan ve son yıllarda düşüşe geçtiği görülen ünlü yönetmen, bu kez insan bedeni ve yaraların yarattığı gerilimin aksine, karakterlerin peşini bırakmayan hayaletlere yönelerek fantastik bir dram yaratmış. Genel olarak Hollywood eleştirisi olarak tanımlanabilecek film, alt metninde ailelerle hesaplaşma ve bu ailelerin ortak noktası olan ensest ilişkilere değiniyor. Weiss ailesi (John Cusack, Olivia Williams) başlarından geçen trajik bir olay sonucu, bir sinema endüstrisi eleştirisinin olmazsa olmazı olarak değerlendirilebilecek uyuşturucu/alkol kullanan, çocuk yaşta gelen şöhretten dolayı farklı bir hayat sürmeye başlamış oğulları Benjie’nin ablası Agatha’yı (Mia Wasikowska) Florida’ya göndermişlerdir. Agatha’nın Los Angeles’a geri dönüşü ve ailesini görmek istemesi sonucu, aralarındaki ilişkinin boyutu değişir. Hollywood’un ünlü olmaya çalışan, ünlü olup uyuşturucuya yönelen ya da ününü korumak isteyen belli başlı arketiplerinin toplandığı film, birçok ünlü isimden de karakterler aracılığıyla bahseder.  Bu karakterlerden biri olan Havana Segrand (Julianne Moore), çocukluğunda annesi tarafından cinsel istismara uğradığını ve bunun izlerini silemediğini iddia eden, ilerleyen yaşı sebebiyle ününü muhafaza etmeye ve bunun için de eskiden annesinin canlandırdığı rolü almaya çalışan, etrafına karşı sistemin “normali” olarak iki yüzlü davranan bir Hollywood yıldızıdır. Havana karakteriyle Cronenberg’in yer yer gergin, yer yer mizahi ancak sürekli iğneleyici üslubuna mükemmel bir şekilde adapte olan ve duygusal olarak film boyunca uçlarda gezinen Julianne Moore, Cannes Film Festivali’nden en iyi kadın oyuncu ödülüyle dönmesi de göz önüne alınırsa filmin en güzel renklerinden biri olarak görülebilir. Bunun yanı sıra Cronenberg, filmde Agatha’nın yanık izlerini neredeyse hiç göstermeyerek ve bu izleri abartmayarak, beden üzerinden filme bir gerginlik yaymayarak beni şaşırttı diyebilirim. Aslında Agatha rolüyle Mai Wasikowska’nın duruşu filme tek başına gerginlik katabilecek düzeydeydi. Her an bir şeyler yapabileceğinden şüphelendiğimiz bu “iyi kız”, şüpheleri boşa çıkarmıyor. Kardeşini görerek ailenin üzerindeki - ensest ilişki yüzünden varolduğuna inandığı -laneti kaldırmak isteyen Agatha, sanki dokunduğu hayatlara kabus dağıtıyor gibi. Agatha’nın, Havana’nın oyuncu olan annesi  Clarice’e olan saplantısı film boyunca gerginliği yüksek tutan unsurlardan biri ve bu gerginliği besleyen film süresince sık sık duyduğumuz tekrarlardan olan “Ölümün merdivenlerine yazarım adını, özgürlük.” cümlesi bize protagonistin karakter ihtiyacı hakkında bilgi veriyor. Ayrıca, Benjie’nin film görüşmelerinde yer alan karakterlerin ayrı ayrı çekilmesi, iki karakterin asla bir kadraja girmemesi de sistemin bireyselliğine yapılan bir vurgu olarak okunabilir. Sonuç olarak, kendilerine has tavırları olan ama belki biraz da yüzeysel geçildiğini söyleyebileceğimiz bu karakterlerin ortak noktası Hollywood ve bana kalırsa Yıldız Haritası’nda her yere yayılan lanet bu açıdan Hollywood olarak da yorumlanabilir. Yıldız Haritası, genel sinema endüstrisi eleştirileriyle aynı yoldan gitse de ve ortalarına doğru bu yolculuğa biraz da yuvarlanarak, gelişi güzel devam etse de kendisine farklı kapılar açmayı başarabilen usta yönetmen Cronenberg’in beklentinin bir tık altında kalan ama gerginliğin verdiği keyifle ve  yönetmenin mizahi yanı en güçlü yapıtlarından biri olması sebebiyle bir solukta izlenebilen bir film olarak değerlendirilebilir. John Cusack, Robert Pattinson, Julianne Moore, Mia Wasikowska, Olivia Williams gibi ünlü isimleri bir araya toplayan, karakterlerin bol ve iç içe olduğu Yıldız Haritası’nın farklı okumalarını yapmak mümkün olduğu gibi, Cronenberg filmin mesajını belki de henüz açılış sahnesinde…

Yazar Puanı

puan - 71%

71%

Yıldız Haritası’nın farklı okumalarını yapmak mümkün olduğu gibi, Cronenberg filmin mesajını belki de henüz açılış sahnesinde izleyiciye ulaştırıyor : “Bu yolculukta hepiniz uyuyorsunuz.”

Kullanıcı Puanları: 3.97 ( 5 votes)
71
Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi