Hong Kong İkinci Yeni Dalgası’nın önemli temsilcilerinden biri olan Wong Kar-Wai sinemasında renklerin kullanımını başarılı bir dille ele alan muazzam bir video!

Usta yönetmen Wong Kar-Wai‘nin kadrajından baktığımız tüm hikayeler tıpkı bir sanatçının tuvali gibi rengarenk! Sarı, kırmızı, mavi, yeşil, mor… her rengi, hissettirdiği duyguları özümsediği sahneleriyle göz dolduran yönetmen, sözlerle anlatmanın yetmediği anlarda sıklıkla başvurduğu bu renk oyunuyla hikayeyi tamamladığı filmleriyle sinema dünyasının önemli isimlerinden biri olmayı fazlasıyla hak ediyor.

Hong Kong İkinci Yeni Dalgası’nın, uluslararası platformda da en önemli ismi olarak görülen Wong Kar-Wai’nin uzun zamandır birlikte çalıştığı görüntü yönetmeni Chistopher Doyle, renk kullanımını kendisine has bir sembolizme dönüştüren Kar-Wai’nin bu renk ‘takıntısı’na dair; aslında genel anlamda sinemada renk ve ışık konularıyla ilgili şunları söylüyor; “Gerçek çekim söz konusu olduğunda senaryoyu bir kenara bırakıyorsun. Bunu yapmalısın da.. Benim için, öyküde denenen şeyin enerjisi, ilhamı ve olasılıkları ile ilgili. Heykel gibi. İçinde neyin gerçekten olduğunu görmek onu taştan kurtarır.” Üretim tasarımcısı ve editör William Chang ile birlikte Wong ve Doyle’ın söylediklerine göre; çekim yaptıkları yere sezgisel bir tepki gösteren yönetmen ve görüntü yönetmeni renk ve desenler ortaya çıktıkça süreci de belirliyor. Hem batı ve doğu kültürü etkilerinin ortasında kalmışlık hem de çok çeşitli kültürel yapısı ile yeni bir kimlik oluşumunu gördüğümüz Wong’un filmografisi, birçok unsurun yanında başrolüne aldığı renklerle adeta kelimenin tam anlamıyla ‘büyüler’

wong-kar-wai-filmloverss

Sadece sinemada değil birçok alan renklerin etkisini göz ardı edemediğimiz bir gerçekken; renklerin sinema dilindeki yönlendiriciliğini görmek tabii ki çok olası. Her rengin kendi içerisinde farklı yorumları mevcut elbet. Mesela yoğun bir kırmızı renk, Wong Kar-Wai sinemasında birçok karede karşımıza çıkar. Filmde yer alan diyalogu tamamlayan en önemli unsur olur birden, ve ‘arzu’ kelimesinin en etkili dışavurumunu resmeder. Tabii ki sadece kırmızı değil. Tüm renkler; Wong’un imzası gibi, derin duygu ve psikolojiyi yüzeye taşır. Kırmızının dışında sarı, mavi, yeşil, mor gibi renkleri de sıklıkla sinematografisinde kullanan yönetmen; filmlerinde bir renge tek bir anlam kazandırmaz. Güneşin rengi olan ‘sarı’ iyimserliği ve merhameti temsil ederken aslında bir yandan da gençliğin ve özgürlüğün de temsilidir. Renkleri tonlara bile ayırarak farklı duyguların tercümesi olduğunu söylemek daha doğruyken; yönetmenlerin geniş bir renk yelpazesine sahip olduğunun da farkında olmamız kaçınılmazdır elbette.

Muazzam Bir Video: Wong Kar-Wai Sinemasında Renkler!

Wong Kar-Wai, 1988’de Ashes of Time ile başladığı sinema kariyerine Chungking Express (1994), Fallen Angels (1995) ve Cannes’da En İyi Yönetmen ödülünü kazandığı Happy Together gibi yapımlarla uluslararası bir başarı elde etse de gönüllere taht kuran filmi In the Mood For Love olarak bilinir. Daha sonra 2046, Eros, My Blueberry  Nights, Ashes of Time Redux ve son filmi The Grandmaster ile izleyiciyle buluşan Wong Kar-Wai filmografisine bir de renklerin hakim olduğu bir yelpazenin çerçevesinde bakalım.


Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi