Bu yıl Türk filmlerindeki üretim patlaması ve seyircinin yönelimleri gösterime giren yabancı filmleri genel olarak olumsuz  yönde etkiledi. Toplam film hasılatında yabancı filmlerin payı %45 civarlarına kadar düştü. Geçen yıl 240 yabancı film vizyona girerken, o rakam bu yıl 249’a çıktı.  1 milyonu aşan yabancı film sayısı 2013’te iki filmle sınırlı kalırken, 2014’ün son haftalarında Hobbit: Beş Ordular Savaşı’nın yaptığı atakla üç film 1 milyon barajını geçmiş oldu. Sürprizleri ve hayal kırıklıklarıyla ülkemizde bu yıl vizyona giren yabancı filmlerin karnesine türler üzerinden bakalım.

Bilimkurgu filmlerinde sansasyonel rakamlar yok

Yaz sezonunda izlediğimiz Blockbuster bilimkurgular Maymunlar Cehennemi: Şafak Vakti, X-Men: Geçmiş Günler Gelecek, Transformers: Kayıp Çağ ve Yarının Sınırında üç aşağı beş yukarı beklenen rakamları gördü. Çizgi-romandan peliküle aktarılan ve 15. yılında yedinci filmine kavuşan X-Men, seveni çok olmasına rağmen bizde büyük kitleleri sinemaya çekebilecek kadar güçlü bir seri değil. Serinin son halkasının 350 binin altında kalmasını doğru yorumlamak lazım. Çünkü yedi filmden hiçbiri 300 bini geçememiş. Dolayısıyla filmin kitlesinin üzerine çıktığını ve kendi içinde başarılı olduğunu söylemeliyiz.  Maymunlar Cehennemi’nde durum daha da ilginç.  Yeni serinin ilk filmi Maymunlar Cehennemi: Başlangıç 306 binde takılırken, devam filminin iki katı seyirci çekmesi önemliydi. Kökleri 60’lı yıllara dayanan serinin yeni bölümleri, teknolojik altyapısı ve aksiyonu öne çıkarmasıyla yeni nesle hitap etmekte hiç zorlanmadı. Transformers serisi ise çocuk ve ergenlere seslenebilmesi neticesinde grafiğini yükseltmeyi sürdürdü.

Sezonun en çok beklenen bilimkurgusu Interstellar, iyi seyirci çekti çekmesine de 700 binlerde kalarak hayal kırıklığı yarattı. Nolan’ın diğer bilimkurgusu Inception, 1 milyonu geçmişti. Filmin çoğunlukla aldığı olumlu tepkilere rağmen beklenen rakamlara ulaşamamasında başarısız fragmanın etkisi olduğunu düşünüyorum. Inception’da durum tam tersiydi. Baş döndürücü fragmanı, film yaz sezonunda gösterime girmiş olmasına karşın gişesini olumlu yönde etkilemişti. Açlık Oyunları’nın üçüncü filmi Alaycı Kuş, kitlesini sinemaya çekti. Tüm dünyada olduğu gibi bizde de kendi fenomenini yaratan bir seri oldu Açlık Oyunları. Transformers gibi 13 – 21 yaş arası genç kitlenin yoğun ilgisiyle gişede gülen bir diğer yapım oldu.

Epik filmler gişede güldürdü!

Üretim anlamında şaha kalkan epik sinema, bu yıl hep hayal kırıklıklarıyla andığımız bir tür oldu. Darren Aronofsky’nin Nuh: Büyük Tufan’ı 1.2 milyona yakın seyircisiyle şaşırtmadı. Yönetmenin dini epik için fantastik ögeler yerleştirmesi ve Nuh deyip ‘peygamber’ dememesi gişesini etkilemedi. Hemen hemen aynı mantaliteyle yola çıkan Ridley Scott’ın Göç: Tanrılar ve Krallar’ı 3 haftada 300 binlere ulaşabildi. Aronofsky’nin seyircinin epik damarını yakalamayı başardığını, Scott’ın ise tür hakimiyetine karşın sönük bir epik filmle çıkageldiğini söylememiz lazım.  300 Spartalı’nın devam filmi 300: Bir İmparatorluğun Yükselişi, ilk film kadar tatmin edici bulunmamakla birlikte, gişede onu alt etti. Yıl içinde gösterime giren Herkül filmlerinden, belki de 2014’ün en kötüsü olan Herkül: Efsane Başlıyor, 542 bin kişi tarafından izlendi. Açıkçası fragmanıyla dökülen ve tek bir olumlu yorum alamayan bir filmin Herkül markasıyla bu kadar iş yapması düşündürücü.

Yılın sürprizleri Lucy, Karlar Ülkesi ve Hobbit: Beş Ordular Savaşı

Luc Besson’ın bilimkurgu aksiyonu Lucy, yaz sonunda vizyona girdi ve pek sevilmedi. Yılın en zayıf işlerinden olduğunu söyleyenlerin sayısı da azımsanmayacak kadar fazlaydı. Peki, Lucy’nin 867 bin kişi tarafından izlenmesini nasıl yorumlamalı? Scarlett Johansson’un varlığı şüphesiz ki bu başarıda önemli bir etken ama Luc Besson’ın ülkemizde çok sevilen bilimkurgu aksiyonun içine seyirciyi cezbedecek üstün insan motifini yerleştirmesi ve  “beynimizin %100’ünü kullanabilseydik ne olurdu?” sorusuyla merak unsurunu öne çıkarması etkili oldu. Bessson’ın felsefe yapmak yerine aksiyona ve efektlere abanması beğeni seviyesini dibe çekerken, filmin hafiflği, bir popcorn bilimkurgu olması da yaz aylarında seyircinin beklentisiyle örtüşerek yılın sürprizini doğurdu diyebiliriz.

En iyi animasyon Oscar’ını alan Karlar Ülkesi’nin 1 milyonu aşkın bir seyirci yakalaması aslında filmin dünya çapında 1 milyar dolar gişe yaptığını düşürsek bir sürpriz değil. Ancak ülkemizde animasyon filmler 1 milyon barajını nadiren geçebilmekte. Bu yüzden Karlar Ülkesi’ne de yılın sürpriz başarılarından biri olarak bakabiliriz. Filmin vizyonunun başarılı bir stratejiyle sömestra denk getirilmesini de atlamamak gerekiyor.

Gelelim Hobbit serisinin son fimi Beş Ordular Savaşı’na ve neden sürpriz olarak yorumladığımıza. Yüzüklerin Efendisi üçlemesi gişe macerasına 1.7 milyonla başlayıp, her filmde biraz daha düşerek 1.2 milyon gibi bir rakamla kapanışı yapmıştı. Hobbit serisi ise 1 milyonla başlayıp, ikinci filmde yaklaşık 200 binlik bir artış gösterdi. Üçlemeye noktayı koyan Beş Ordular Savaşı, sadece 12 günde 1 milyon 130 bin kişi tarafından izlenerek şaşırttı. Yeni yılda bu rakamı 2 milyona çekebileceğini öngörürsek, zorlama Hobbit üçlemesinin Yüzüklerin Efendisi gibi bir şaheseri gişede alt etmesini elbette büyük bir sürpriz olarak değerlendirmek gerekecektir. Son film için öngördüğümüz artış 200-300 bin civarıydı ama seyircinin merakla beklediği ‘Beş Ordular Savaşı’, tahminlerde yanılttı.

Son Umut ve diğerleri…

2014’ün son haftasında vizyona giren ve Russell Crowe’un ilk yönetmenlik denemesi olan Son Umut, Cem Yılmaz ve Yılmaz Erdoğan’ın varlığı ve bizi yakından ilgilendiren hikayesiyle ilk üç gününde 281 bin kişi tarafından izlendi. Bu rakam ışığında filmin 1.5 milyon seyircinin altına düşmeyeceğini söyleyebiliriz. Sürpriz olmadığını-olmayacağını da ekleyelim. Geçtiğimiz yıl Oscar için yarışan filmlerden yüksek rakamlara ulaşan bir film çıkmadı. 3 saatlik süresine rağmen en çok izlenen 188 bin ile Para Avcısı oldu.  Yıldızlardan oluşan kadrosu Düzenbaz’a seyirci çekemedi. Ödül sezonunda öne çıkan yapımların kopya sayılarının da görece düşük olması kuşkusuz ki, rakamları aşağı çekiyor. Öte yandan 90’lar nostaljisi yaşatan Salak ile Avanak’ın 20 yıl sonra gelen devam filmi de iş yapmadı. İster komedi olsun ister komedi\dram, Jim Carrey, Ben Stiller ve Adam Sandler gibi komedyenlerin son işleri gişede bekleneni veremedi. Russell Crowe, Colin Farrell, Will Smith ve Jennifer Connelly gibi starlarıyla dikkat çekse de yılın en kötü yapımlarından biri olduğunu rahatlıkla söyleyebileceğimiz Kış Masalı’na seyircinin ilgisiz kalması ise sevindiriciydi.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi