Önceki Sayfa1 / 9Sonraki Sayfa

Sinemayla olan varoluşçu ve de kişisel ilişkisi sebebiyle, çektiği filmler genel izleyici kitlesi tarafından sıklıkla fazlasıyla boğucu ve karmaşık bulunan Aleksandr Sokurov; hiç kuşkusuz hala hayatta olan en büyük yönetmenlerden biri. İlk dönemlerinde var olan olan bağları ve Rus Sineması’na yönelik sığ bakış açıları sebebiyle genellikle Tarkovski’nin varisi gibi yakıştırmalara indirgenen sinemasal yaklaşımı da Sokurov’un, şahsına münhasır tarzının görmezden gelinmesine sebep olmaya hala devam eden yanlarından biri. Özellikle Heidegger ve onun hakikat kavramı özelinde kaleme aldığım şuradaki yazıda, Tarkovksi ve Sokurov’un sinemasal yaklaşımlarındaki temel ayrımı açıkça ortaya koymuştum.

Bu açıdan, Sokurov’un sinema tarihindeki gerek sanatsal gerekse felsefi önemi konusunda hak ettiği değeri verdiğimiz durumda artık gerçek anlamda sinemasını konuşmaya başlayabiliriz. Yönetmenin ilk filminden çektiği son film olan Faust’e dek filmografisindeki bütün filmleri ele aldığımız retrospektifine şuradan ulaşarak yönetmen ve sineması hakkında detaylı bir bilgiye sahip olabilirsiniz.

Sinema tarihindeki önemine değindikten ve sineması hakkında da genel bir bilgiye sahip olduktan sonra, nihayet yazımızın da konusu olarak Sokurov İncelemeleri’nin anlamını açığa çıkarmaya gelebiliriz. Bu incelemeler, her şeyden önce bahsettiğimiz yollardan geçildikten sonra, Sokurov’un sinemasının hala üzerinde konuşulmayı bekleyen alanlarının olduğunu fark etmemiz neticesinde ortaya çıkmıştır. Bu haliyle yönetmenin toplamda sekiz filmini, derinlemesine bir şekilde ele alan bu yazılar hiç kuşkusuz Sokurov sinemasına yönelik bakış açıları geliştirmek adına olumlu bir girişim.

Ancak incelemelere geçmeden önce belirtmekte fayda var ki, bu analizler ve incelemeler; Sokurov’un filmlerini apaçık bir anlama taşıma gibi bir görev üstlenmemişlerdir. Şayet ortaya koyulan analiz, bütüncül bir anlama ulaşıyorsa bile bu, her şeyden önce filmlerin; zeminin oluşturdukları Nietzscheci bir çoğul özne kavramına işaret ettiklerinin bir göstergesi olmaktan daha fazlası değildir. Yönetmenin; süregelen mevcut film çözümleme tekniklerinden -sosyolojik, psikanalitik, feminist, postmodern, semiyotik,..- çok daha ötesine işaret eden filmleri sebebiyle ortaya koyduğumuz incelemeler ancak bir çoğul öznenin kapsamında kendini göstermektedir. Yine de burada ortaya konan incelemeler; süregelen çözümleme tekniklerinin ötesine geçerek, Sokurov’un filmlerini; filmografisine dönük yapılan analizlerle birlikte, filmlerin dili ile çözümlemeye çalışmaktadır. Bu haliyle burada yapılan en temelde bir film analizi ya da Sokurov İncelemeleri değil, daha ziyade Sokurov’un filmlerinin felsefesinin yapılmasıdır.

Önceki Sayfa1 / 9Sonraki Sayfa
Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi