Sinemanın anlatı yapısını oluşturan unsurlar göz önünde bulundurulduğunda karakterler, ışık, ses ne kadar önemliyse kullanılan mekanlar da anlatının ruhuna derinlik katması ve onu desteklemesi açısından bir o kadar önemlidir. Tek mekanda geçen filmlerden, birden fazla mekanda farklı şehirlerde, ülkelerde geçen filmlere kadar hepsi elbette hikayenin de getirisi göz önünde bulundurmak bir kenara birer yönetmen seçimi olarak karşımıza çıkıyor. Türkiye, sınırları içerisinde birbirinden farklı kültürel dokulara ve birbirinden farklı hissiyatlara sahip çok çeşitli şehirler barındırıyor. Bu farklı hissiyatların sinemaya yansıması ise bambaşka güzellikte olabiliyor. Bu listede sizler için şehirlere farklı gözlerle bakmamızı sağlayan 10 yerli filmi bir araya getirdik.

Katkıda Bulunanlar: Burak Ülgen, Ecem Şen, İbrahim Cem Özsefil

Şehirlere Farklı Gözlerle Bakmamızı Sağlayan 10 Yerli Film

Ah Güzel İstanbul – İstanbul

ah_guzel_istanbul-filmloverssBaşrollerinde Sadri Alışık ve Ayla Algan’ı izlediğimiz Ah Güzel İstanbul (1966), Sefa Önal’ın senaristliğini, Atıl Yılmaz’ın ise yönetmenliğini üstlendiği; aşk, İstanbul, sınıf çatışması gibi konuları bünyesinde başarılı bir biçimde barındırabilen bir yapım. Sınıf atlama arzusunda olan Ayşe karakteri, batılılaşma ve yozlaşmanın çok fazla iç içe geçtiği bir dönemde filmin temel meselesini bu batılılışmaya getirilen bir eleştiriye dönüştürmüştür. Sadri Alışık’ın aynı zamanda duygu yüklü filmi Ah Güzel İstanbul, İstanbul’a siyah beyaz bir bakış sunması açısından da kıymetlidir.

Mommo Kız Kardeşim -Konya

Kız-Kardesim-Mommo-filmloverss
Atalay Taşdiken’in senaryosunu yazıp yönettiği ilk uzun metrajlı filmi Mommo-Kız Kardeşim, gerçek bir yaşam öyküsünden sinemaya uyarlanan etkileyici bir film. Elif Bülbül, Mehmet Bülbül, Mustafa Uzunyılmaz ve Mete Dönmezer’in rol aldığı filmde babalarının yeni eşi onları istemediği için dedelerinin yanında kalan 9 yaşındaki Ali ile kız kardeşi Ayşe’nin öyküsü anlatılıyor. Erkan Oğur’un müzikleriyle damga vurduğu film, gösterime girmeden önce 59. Berlin Film Festivali Berlinale’de gösterilmiş ve filmin küçük oyuncuları Mehmet Bülbül (11) ile Elif Bülbül (8) de filmdeki performanslarından dolayı juri tarafından takdir edilmişti. Konyalı olan yönetmen Taşdiken bu dramı ele alırken filmin arka planına Konya Ovası’nı ve o bölgenin coğrafyasını oldukça etkileyici bir şekilde yerleştiriyor.

Vizontele – Hakkari

vizontele-tuuba-filmloverss

Hem projeleri hem de siyasi duruşu nedeniyle son yıllarda bizleri üzen Yılmaz Erdoğan’ın kendi hayat hikayesinden yola çıkarak yazdığı ve Ömer Faruk Sorak’la birlikte yönettiği Vizontele’nin Türkiye sinemasındaki mihenk taşlarından biri olduğu aşikar. Ülkenin unutulmaya yüz tutmuş bölgesindeki  bir insan topluluğunun ‘vizontele’nin gelişiyle birlikte değişen hayatlarını gördüğümüz filmde bizlere Doğu Anadolu’nun kurak toprakları eşlik eder. Her ne kadar bir Hakkari hikayesini anlatsa da coğrafi olarak Hakkari’yi andıran Van’ın Gevaş ilçesinde çekilen film, o toprakların insanlarından bir parça taşır.

Bornova Bornova – İzmir

bornova-bornova-filmloverss

Yapımcısı, yönetmeni ve senaristi İnan Temelkuran olan, 2009 yılında İzmir’de çekilen ve başrollerini Öner Erkan ve Damla Sönmez’in paylaştığı film adını İzmir’in Bornova ilçesinden almaktadır. Film, 46. Altın Portakal Film Festivali’nde başta En İyi Film olmak üzere En İyi Erkek Oyuncu, Yardımcı Kadın Oyuncu, Kurgu ve SİYAD Jüri Özel Ödülü dallarında 5 ödül kazanmıştır. Bornova Bornova; semt kültürünü, mahalle gerçeğini, sokağın yazılı olmayan kurallarını, İzmir’in Bornova ilçesi ve o coğrafyanın sosyolojik yapısı üzerinden suratımıza bir tokat gibi vurur.

Vavien – Tokat

vavien_filmloverss‘’Elektrikçi Celal, karısı ve oğluyla beraber küçük bir şehirde yaşamaktadır. Hayatından son derece mutsuz olan Celal, karısının kendisinden gizli biriktirdiği paraya göz koymuştur. Karısını öldürecek, parayı alacak ve aşık olduğu pavyon kadını Sibel’le birlikte mutlu bir hayat sürecektir. Ancak işler planladığı gibi gitmez.’’

Türkiye Sineması’nın en başarılı hikaye anlatımlarından biri olan Vavien, 18 Aralık 2009’da vizyona girmiştir. Engin Günaydın ve Binnur Kaya’nın başrollerini oynadığı filmin yönetmenliğini Taylan Biraderler olarak bilinen Yağmur ve Durul Taylan yapmıştır. Vavien sinemamızdaki birçok filmden farklı olarak Anadolu insanına ve Taşra faşizmine prototip kimlikler üzerinden hakaret etmek yerine konuyu kendi yarattığı anlatı evreni içinde biçimlendirmesi. Bunu yaparken arka planda Tokat’ın sosyolojik yapısını ve coğrafyasını o kadar etkili kullanıyor ki; sonuç olarak ortaya Coen Kardeşler’in filmlerini aratmayan muhteşem bir yapım çıkıyor.

Tabutta Rövaşata – İstanbul

tabutta-rövaşata-filmloverss

Kent temasının belirgin olduğu Tabutta Rövaşata’da, Rumelihisarı’nda yaşayan evsiz Mahsun’un hayatından bir kesit sunulur. Hikâye, gerçek hayattan esinlenilerek yazılmıştır. Aynı semtte 28 yıl sokaklarda yaşayan Dursun Tokta’nın yaşamından esinlenilmiştir. Derviş Zaim, ilk filminin yapımcılığını ve senaristliğini de üstlenerek öznel bir bakış açısı ortaya koyar. Film, İstanbul’u temsili açısından ayrı bir yerde durur. Tamamına yakın kısmı boğaz kısmında geçer, yaygın İstanbul imgesine yeni bir tanım getirir. Özellikle Yeşilçam sinemasında gördüğümüz simgesel mekânlar üzerinden romantize edilen kent imgesi burada ters yüz edilir. Mahsun’un yaşamaya çalıştığı Boğaziçi ve çevresi soğuktur, rüzgârlıdır, yağışlıdır; yaşaması oldukça zor bir mekân olarak karşımıza çıkar.

Tatil Kitabı – Mersin

tatil-kitabi-2008-filmloverss

2012 yılında geçirdiği trafik kazası sonucunda çok erken yaşlarda kaybettiğimiz Seyfi Teoman’ın ilk uzun metrajı olan Tatil Kitabı, 10 yaşındaki ilkokul öğrencisi Ali’nin yaz tatilinde yaşadıklarına odaklanır. Senaryoyu yine Teoman’ın kendisinin kaleme aldığı filmin oyuncu kadrosunda ise Taner Birsel, Tayfun Günay, Harun Özüağ, Ayten Tokun gibi isimler yer alır. Ali’nin yaz tatilinde yaşadığı tecrübeleri yine onun gözlerinden takip ettiğimiz film Mersin’in Silifke ilçesinde geçer. Bir yandan Ali’nin küçük hayatını gördüğümüz Tatil Kitabı, diğer yandan Akdeniz’den ve onun insanından pek çok iz taşır.

Kaç Para Kaç – İstanbul

kac-para-kac-filmloverss

Reha Erdem imzalı, zaman-mekan-insan olgusunun ayrılmaz bir üçlü olarak karşımıza çıktığı film, harikulade İstanbul görüntülerinin ardında İstanbul’u kapalı bir labirente dönüştürerek algılarımızı çıkışsızlığa ve tekinsizliğe sürükler. Zira bu karanlık labirentte sokaklar aydınlığa açılmaz, denizin üzerinde giden gemi bile çıkışsızlığın, kapana kısılmışlığın metaforik göstergesi olmuştur. Ahlaki çatışmaların bir insanı ne hale getireceğini, neye dönüştüreceğini gözler önüne seren film,  sistemin tuzakları içinde benliğinden uzaklaşan insanın zavallılığını ekranlara taşıyor.

Vesikalı Yarim – İstanbul

vesikali-yarim-filmloverss

Sait Faik’in Menekşeli Vadi adlı öyküsünden Sefa Önal tarafından sinemaya uyarlanan Vesikalı Yarim filminin yönetmenliğini Ömer Lütfi Akad üstlenir. Türkan Şoray ve İzzet Günay’ın bütün varlıklarıyla başarılı bir filme imza attıkları Vesikalı Yarim, İstanbul’un bambaşka bir portresini sunar. İstanbul’un yalnız ve karanlık yönünü gördüğümüz film, Türkiye sinemasına damgasını vurmuş yapımlardan biri.

Kasaba – Çanakkale

kasaba-filmloverss

Ülkemiz sinemasının en önemli yönetmenlerinden Nuri Bilge Ceylan’ın ilk uzun metrajı olan 1998 yapımı Kasaba, tipik bir Anadolu kasabasında yaşayan ve üç kuşağı bünyesinde barındıran bir ailenin hayatını çocukların gözlerinden anlatır. Yönetmenin çocukluğunu geçirdiği Çanakkale ilçesi Yenice’de geçen film, Nuri Bilge’nin fotoğraftaki yetenekli gözlerini sinemaya aktarması sayesinde konuk olduğu şehirle iç içe geçer. Başrolde yer alan Mehmet Emin Toprak’ın kendisinin de Yeniceli olmasından mı bilinmez ancak Kasaba, tam da içinde geçtiği şehirle bir bütün halindedir.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi