Abbas Kiyarüstemi filmografisinin ilk uzun metrajlı filmi olan Gozaresh (1977) yıkılmakta olan bir ülke ve evliliğe birlikte bakarken hem kadın-erkek ilişkilerini sorgulayıp hem de çürüyen sistemlerin hayatlarımıza nasıl sinsice sızdığını gözler önüne getiriyor. Başrollerinde Shoreh Aghdashloo, Kurosh Afsharpanah, Mehdi Montazar, Mostafa Tari ve Hasem Arkan’ı izlediğimiz filmin yıldızı Aghdashloo ilerleyen yıllarda Hollywood’da da tanınan bir aktris olmuş ve Oscar adaylığı kazanmıştı.

Türkçe adı Rapor olan Gozaresh, maliye bakanlığında memur olarak çalışan Mahmad’ın iş ve evlilik hayatında yaşadığı sıkıntıları anlatıyor diyebiliriz kısaca. Rüşvet almakla suçlanan Mahmad görevden uzaklaştırılıyor. Bu suçlamaların gerçekliği konusunda seyirciye kesin bir kanıt sunulmasa da film ilerleyip Mahmad’ı işinde ve evinde izleyip daha yakından gözlemledikçe doğru olabileceği yönündeki hissiyatımız kuvvetleniyor. Hayatındaki her şey ters gitmeye başlayıp sorumlulukları sırtına daha çok bindikçe adeta daha çok dibe çekilen ve hatalar yapmaya devam eden kocayı yumuşakça resmeden Kiyarüstemi karakteriyle duygudaşlık yapmamızı bekliyor gibi. Soreh Aghdashloo tarafından çok başarılı canlandırılan eş ise geleneksel kadın kimliğinden uzak, erkeğin karşısında susan, boyun eğen değil, evliliğin aktif ve söz alan parçası olma çabasında güçlü bir karakter. Filmin devrimden iki yıl sonra yasaklanmasının sebeplerinden biri de çizdiği bu kadın portresi denebilir kolaylıkla. Film boyunca yaşanan evlilik krizinin nasıl çözüleceği filmin sonunda seyircinin kararına bırakılmış. Bunca derdin, çürümüşlüğün arasında yara alması kaçınılmaz olan ilişkilerin yine de ona sahip çıkacaklar tarafından korunup gözetilebileceğine dair ufak da olsa bir umut ışığı yakmış bizlere Abbas Kiyarüstemi. Gozaresh’in kendinden sonra çekilen ve evlilikleri konu alan diğer Kiyarüstemi filmlerinin ilki olması ve kimi eleştirmenlere göre bu filmlerin Gozaresh’le organik bağlar taşıması onu özel kılan faktörlerden biri. Yaşadığınız ülkede her şey göz göre göre yozlaşırken, içine düşeceğiniz kaosun farkında olup bunu değiştirmek için elinizden bir şey gelmezken, bir şekilde bu rayından çıkan düzenin kirli bir parçası olmuşken sevgiyle kurulmuş bir evliliği bunlardan koruyup gözetebilir misiniz sorusunun cevabını arıyor Gozaresh. Kamerasını karakterlerinin karşısına yerleştiren Kiyarüstemi, onları yargılamadan, bize taraf tutturmadan anlatıyor hikâyelerini. Altı çizilen tek unsurun evliliğin kadın tarafının güçlü kadından geleneksel kadın rolüne, erkeğin de bize sempatik gelen masumane halini bırakıp daha alışılmış bir erkek haline bürünmesiyle her şeyin daha kötüye gitmeye başlaması olduğu söylenebilir.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi