Düşük bütçeli filmlerle Meksika’da başladığı kariyerini, zorluklara rağmen yaptığı incelikli işlerle zirveye taşıyan bir yönetmen: Alfonso Cuaron. James Cameron gibi önemli yönetmenlerin belirttiği şekilde: Cuaron; sinema aşığı, işinin ehli bir sanatçı.

Büyüyünce ne olmak istiyorsun sorusuna ya yönetmen ya da astronot diyen, hayalleri büyük kendi daha ufacık bir oğlan çocuğu; 12. yaş gününde kendisine hediye edilen küçük bir kamera sayesinde hangi hayalinin peşinden koşacağına karar verir. O günden itibaren her gördüğünü kayda alır, etrafındakilere gösterir, sinema salonlarından çıkmaz. Sinemanın büyüsüne kapılmış tasasız oğlan çocuğu büyüdükçe hayatın gerçekleri ile karşılaşır. Sinema okumak ister, fakat annesi buna karşı çıkar. O da felsefe okuduğu üniversitede bir yandan sinematografi okumaya başlar. Burada, sonradan uzun yıllar beraber çalışacağı Emmanuel Lubezki ile tanışır. Her şey Alfonso Cuaron için iyi giderken ömür boyu peşini bırakmayacak zorluklar silsilesi başlar. Yaptığı kısa film üzerine hocalarla yaşadığı tartışma sonrası okuldan atılır.

[youtube width=”600″ height=”350″ video_id=”TZ7wcAOEVXA”]

“Alfonso Cuaron’un Filmlerinden Başarılı Bir Kolaj”

Ailesine bakmak için bir müzede çalıştığı sırada hayatı değişir. Jose Luis Garcia Agraz, kendisinin yeni filminde çalışması için ikna eder Alfonso Cuaron’u. Cuaron ikinci asistanlık, yardımcı yönetmenlik derken hızla basamakları yükselir ve televizyon dizisi Hora Marcada‘da ilk yönetmenlik deneyimini yaşar. Yönettiği ilk uzun metraj filmi ise senaryosunu kardeşi Carlos Cuaron ile birlikte yazdığı ve finansal problemlerle boğuştuğu Love in the Time of Hysteria olur. Film Toronto‘da kazandığı irili ufaklı ödüllerle Cuaron’un adını duyurur. Hollywood’dan onu ilk fark eden, sinema dünyasına birçok “harika çocuk” kazandırmış dev isim Sydney Pollack olur. Fakat Pollack’ın Cuaron’a önerdiği proje yapım aşamasında iptal edilir. İçindeki hayalperest çocuğun sesini dinleyen Alfonso Cuaron; beş parasız da olsa yine de Los Angeles’a gider. Sydney Pollack ona yönetmesi için Fallen Angels dizisinden bir bölüm ayarlar. Acil paraya ihtiyacı olduğu için yönetebileceği rastgele projeler arar. Warner Bros. ile Addicted to Love filmini yönetmek için anlaştığı sırada şans eseri A Little Princess‘in senaryosu eline geçer ve senaryoya bayılır. Zorlu görüşmeler sonucu Warner Bros.’u A Little Princess filmini yapmaya ikna eder. Film belki gişede çok başarılı olmaz ama aldığı iki Oscar adaylığı ve inanılmaz iyi eleştiriler ile Alfonso Cuaron’u dünyaya tanıtır. Cuaron bu filmle kendi sinema dilini iyice oluşturmaya başlar.

alfonso-cuaron-emmanuel-lubezki-filmloverss

Alfonso Cuaron ve Emmanuel Lubezki

Cuaron’un sonraki filmi, bir Charles Dickens klasiği olan The Great Expectations‘ın modern uyarlaması olur. Aslında yönetmen bu filmi yönetmek istemez. Fakat Twentieth Century Fox‘un ısrarlarına daha fazla dayanamaz ve filmi yönetir, lakin filmin prodüksiyon süreci kendisinin deyimiyle kariyerinde yaşadığı en sancılı deneyim olur. Ortada tamamlanmış bir senaryonun olmaması filme sekte vurur. Alfonso Cuaron filmi kurtarmak için uğraşsa da film karışık eleştiriler alır. Filmi izleyenler, senaryodaki eksikliği kolaylıkla fark ederken, kendi dilini artık bulmuş bir yönetmeni de takdir eder. Cuaron sürelerini uzattığı plan sekansları ile, iyi bir masaj etkisi yaratan doğal anlara sürükler izleyiciyi. Tabi bu başarısında tüm filmlerinde yer alan görüntü yönetmeni Emmanuel Lubezki‘nin payı tartışılmazdır. Tekrardan kardeşi Carlos ile birlikte yazdığı Y Tu Mama Tambien, memleketi Meksika’ya dönüş yaptığı filmi olur. Filmin teknik kısmındaki kusursuza yakın çalışmanın yanında, bu sefer senaryodaki incelikli iş de sinemaseverler tarafından takdir edilir. Öyle ki, film en iyi yol filmlerinden biri olarak gösterilir.

Warner Bros. bu sefer kendisine Harry Potter and the Prisoner of Azkaban ile gelir. Yine şüpheleri olsa da filmi yönetmeyi kabul eder. Kitabın potansiyeline göre çok da parlak olmayan ilk iki Harry Potter filminden sonra üçüncü filme adeta ilaç gibi gelir Alfonso Cuaron. Harry Potter ve arkadaşlarının; nispeten naif çocukluk maceralarından, çok daha büyük karanlık olayların içinde kalacakları ilk gençlik yıllarına geçişi niteliğinde olan bu üçüncü kitabın atmosferini çok doğru analiz etmiş olan Cuaron, ortaya çok değerli bir uyarlama çıkarır. Sekiz filmlik Harry Potter serisinden pek çok kişinin favorisi olmuştur Harry Potter and the Prisoner of Azkaban.

[youtube width=”600″ height=”350″ video_id=”QfBSncUspBk”]

“Children of Men: Araba Sahnesi” 

Harry Potter filmi sonrası Cuaron’un şansızlığı nükseder, dahil olduğu ya da kendi tasarladığı projelerin hepsi birer birer iptal edilir. Sonraki projesi ise daha önceden adının geçtiği Children of Men uyarlaması olur. İnsanların artık üreyemediği, en genç insanın 18 yaşında olduğu bir distopik gelecekte geçen film, vizyona girdiğinde Alfonso Cuaron’un adını silinmeyecek bir şekilde hafızalara kazır. Yönetmen, artık kendisinin alametifarikası olmuş uzun tek planlarını Children of Men’de son derece efektif kullanır. Kaosun hakim olduğu kargaşa ortamını seyirciye olabildiğince en doğal haliyle hissettirme adına uzun planların biçilmiş kaftan olduğunu söyleyen yönetmen, bu tercihi dolayısıyla hem izleyiciden hem de eleştirmenlerden alkış alır. Filmin pratikte çekilmesi imkansıza yakınsayan zorluktaki araba sahnesi ise oyuncuların da üstün performansı ile sinema tarihine adını yazdırır. Önemli bir kesim, sahnenin çekilmiş en iyi tek plan sekanslardan biri olduğunu söyler.

[youtube width=”600″ height=”350″ video_id=”cEkILY1h6fA”]

“Gravity: 13 Dakikalık Plan Sekans Açılış Sahnesinden Bir Kesit”

Boşanma süreci, en küçük oğluna otizm teşhisi konulması gibi nedenlerden ötürü sinemaya bir süre uzak kalır. Döndüğünde ise; büyüyünce ne olacaksın sorusuna içten bir hayalperestlik ile cevap veren küçük Meksikalı çocuğun düşlerini bir araya getirir ve senaryosunu oğlu ile beraber yazdığı uzay filmi Gravity‘yi çeker. Ünlü yönetmen James Cameron filmle ilgili fikrini şöyle dile getirir: “Filmi büyük bir hayranlıkla izledim. Muhtemelen sinema tarihinde yapılmış en iyi uzay filmi. Daha da ötesi bu film, çok uzun yıllardır izlemeyi beklediğim bir film, inanılmaz bir deneyim“. Senaryosundan çok, Cameron’ın belirttiği üzere Cuaron’un ve Lubezki’nin görsel anlatının sınırlarını zorlayarak izleyiciyi davet ettikleri eşi benzerine az rastlanır uzay deneyimi olur filmi inanılmaz yapan. Zamanın ötesinde bir teknik çalışma, başarılı oyunculuk, son yılların en başarılı ses miksajı, anlatısındaki yerinde metaforlar; Alfonso Cuaron’un 13 dakikaya kadar varan eşsiz plan sekansları ve vizyonu ile birleşince ortaya son yılların en başarılı filmlerinden biri çıkar: Gravity.

[youtube width=”600″ height=”350″ video_id=”QxHc8Ns5g1c”]

“Gravity: Yapım Aşaması” 

Alfonso Cuaron şu an oğluyla birlikte yeni fikirler üretmeye devam ediyor. Bir süre, çokça görsel efekti olan büyük bütçeli bir film yönetmeyeceğini söyleyen yönetmen, oğlu ile birlikte A Boy and His Shoe adlı senaryo üzerinde çalışıyor. Cuaron, kendine has görsel dünyası ve enfes plan sekansları ile sinemaseverleri farklı deneyimlere sürüklemeye devam edecek gibi gözüküyor.

 

Hazırlayan: Emre Serbes

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi