Daha önce yayımlanmış bir eseri temel almayan senaryolar arasından yılın en iyisi olduğu düşünülerek verilen En İyi Özgün Senaryo ödülü 1940 yılından bu yana Akademi üyeleri tarafından belirleniyor. 1940 yılına kadar En İyi Hikaye Ödülü adı altında dağıtılan, 1940 yılından 1957’ye kadar iki ayrı ödül olarak verilen bu ödül, 1957’den bu yana tek bir kategoride En İyi Özgün Senaryo adı altında verilmektedir. Geçtiğimiz yıl son olarak senaryosunu Alejandro Gonzalez Inarritu, Nicolas Giacobone, Alexander Dinelaris ve Armando Bo’nun kaleme aldığı Birdman (The Unexpected Virtue of Ignorance)’in layık görüldüğü kategoride bu yıl yarışacak filmler arasında; Steven Spielberg’in A.B.D güzellemesi olan, senaryosunda Coen Kardeşlerin de imzası bulunan son filmi Bridge of Spies, animasyon kategorisinin en iddialı filmi Inside Out, İngiliz yönetmen Alex Garland’ın ses getiren bilimkurgusu Ex Machina, biyografik drama Straight Outta Compton ve son olarak ödül sezonunun iddialı filmlerinden Spotlight yer alıyor.

Oscar 2016: En İyi Özgün Senaryo

Senaryosunu Matt Charman, Joel & Ethan Coen’in yazdığı, yönetmenliğini Steven Spielberg’in yaptığı Bridge of Spies kategoride yer alan filmleri izlemeden önce kağıt üzerindeki en iddialı aday olarak gözüküyordu. Fakat, 28 Şubat’ta dağıtılacak ödüllere oldukça kısa bir süre kala, filmin bu kategoride herhangi bir şansı kalmadığını söyleyebiliriz. Açıkçası, filmin senaryosunun zayıf olduğunu söylemek mümkün değil fakat alt metni son derece sıkıntılı. Akademi böyle senaryoları sever, onda kuşku yok ancak filmin yine de diğer adayların yanında herhangi bir şansı olduğunu söyleyemeyiz.

Straight Outta Compton

Straight Outta Compton

Benim favorime ve kazanma şansı olduğunu düşündüğüm adaylara geçmeden önce bu kategoride Bridge of Spies gibi şansları olduğunu düşünmediğim Ex Machina ve Straight Outta Compton’dan kısaca bahsedelim istiyorum. Alex Garland’ın hikaye yazmakta ve yazılmış bir hikayeyi senaryolaştırmakta son derece usta olduğunu hepimiz biliyoruz. İlk yönetmenlik denemesi Ex Machina ile yine sıra dışı bir senaryo kaleme alan Garland, yıllar sonra dahi sinefiller tarafından yapay zeka konulu filmlere örnek gösterilecek bir yapıma imza atmış oldu. Finali problemli olsa da Ex Machina ilerleyen yıllarda daha değerli bulunacak ve yapay zeka konulu filmler için örnek teşkil edecektir. Bu yılın sürpriz filmlerinden biri olan Straight Outta Compton ise yılın en iyi biyografik filmlerinden. Hip-hop kültürünün başladığı yıllara odaklanan filmin en iyi film kategorisinde aday olması bekleniyordu ancak Akademi, Straight Outta Compton’a filmi aday olarak göstermeyerek şaşırttı ve birçok tepkiyle karşılaştı. Akademi üyelerinin “ırkçı” tepkilerini azaltmak için hak etmeyen bir filme ödül vereceğini ise hiç sanmıyorum.

Senaryo kategorisinin en iddialı iki adayına gelecek olursak kazanamayacağını düşünsem de bu kategorinin en iddialı filminin Pixar’ın son harikası Inside Out olduğunu söylemek gerekiyor. Hayal gücünün sınırlarının zorlandığı Inside Out’un senaryosunda herhangi bir eksikten bahsetmek mümkün değil. Pete Docter ve Ronnie Del Carmen’in hikayesini oluşturduğu ve yine Pete Docter, Meg LeFauve ile Josh Cooley tarafından senaryolaştırılan Inside Out’un arkasındaki bu ekipte yer alan isimler ayrı ayrı da olsa daha önce Wall-e, Monster Inc. ve Up’ta yer alarak ne kadar başarılı olduklarını kanıtlamışlardı. Aday olmayı sonuna kadar hak eden film belki ödülü alamayacaktır ancak bu Inside Out’un yılın en iyi senaryolarından birine sahip olduğu gerçeğini değiştirmeyecektir.

odul-sezonuna-damga-vurmaya-baslayan-film-spotlight-filmloverss

Spotlight

Ve geldik kategorinin favorisi Spotlight’a. Film, yıllar boyunca onlarca çocuğa cinsel istismarda bulunmakla suçlanan bir rahip hakkında makale hazırlamakla görevlendirilen Spotlight ekibinin, yaptıkları araştırma sonucunda bu konunun tek bir rahibin yaptığı cinsel istismar olmadığını, o bölgede bulunan onlarca rahibin taciz davalarına karıştığını ve kilise tarafından korunduklarını öğrenmeleri sonucunda verdikleri gazetecilik dersini konu alıyor. Ödül sezonunun en iddialı filmlerinden biri olan Spotlight, birçok dalda Oscar’a aday gösterilmiş olsa da gücünü senaryosundan alan bir film olarak en çok bu kategoride ödülü hak ediyor. Filmin şaşalı bir anlatımı yok fakat kurmaca ile belgesel arasındaki o ince çizgiyi çok iyi ayırt eden Tom McCarthy, elindeki senaryoyu son derece sade bir dille seyirciye sunuyor.

Spotlight, bu yazıyı yazdığım sıralarda dağıtılan ve Oscar öncesi senaryo kategorisindeki en önemli yol gösterici durumunda olan Senaristler Birliği (WGA) tarafından da ödüle layık görüldü. Her ne kadar kendi üyeleri dışında hiçbir filme adaylık vermeyen bir kurum olduğu için Inside Out adaylar arasında dahi olmasa da özgün senaryo kategorisinde Spotlight’ın artık ödüle çok yakın olduğunu söyleyebiliriz.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi