Oyuncu kimliği ile tanıdığımız Ali Atay, yönetmen koltuğunda oturduğu 2015 yapımı ilk uzun metrajı Limonata’dan sonra bu kez de Ölümlü Dünya ile karşımızda! Bir yol hikayesi olan Limonata’da yönetmenlik anlamında gelecek filmleri adına umut vadeden Atay; Ölümlü Dünya’da da bizleri büyük hayal kırıklıklarına uğratmayarak beklentilerimizi karşılıyor. Üstelik ikinci uzun metrajı olan Ölümlü Dünya’da Limonata’ya nazaran daha iyi bir yönetmenlik sergileyen Atay, bu absürt suç komedisinde, özellikle İngiliz suç komedisi filmlerinde sıklıkla rastladığımız kara komedi ögelerini yerel unsurlarla harmanlayarak -yer yer sırıtsa da- eli yüzü düzgün bir yerli suç komedisi örneğine imza atmış. Ölümlü Dünya’nın, sırtını çoğunlukla oyunculuklara ve hem senaryo hem de diyaloglara yaslayan bir yapım olduğunu dile getirmek mümkün. Nitekim senaryo ve diyalog yazımında göze çarpan derecedeki titizlik, özellikle yerel komedi türünde, hem seksist bir dil kullanmayan hem de bel altı espriler dışında da güldürebilmeyi başaran yapımlara duyduğumuz özlemi karşılıyor. Senaryosunu Ali Atay, Aziz Kedi, Feyyaz Yiğit, Volkan Sümbül ve Ali Demirel'in birlikte kaleme aldıkları Ölümlü Dünya; aksiyon, suç ve kara komediyi bir araya getiren yapısıyla Guy Ritchie’den son dönemde aldığı büyük övgülerle Oscar’ın en güçlü favorilerinden biri olan Martin McDonagh’a; Coenler’den son filmi Free Fire ile özgün karakterini bir kez daha ortaya koyan Ben Wheatley’ye türün başarılı temsilcilerinden aldığı ilhamla yola çıkan ve bu tür bir mizahı büyük hayal kırıklıklarına mahal vermeden kullanmayı başarabilen bir yapım. Ölümlü Dünya: Orta Düzey Bir Absürt Suç Komedisi Üç nesildir Haydarpaşa Garı'nın yakınlarındaki bir esnaf lokantasını işleten Mermer ailesinin ilginç ve absürt hikayesini ekrana taşıyan Ölümlü Dünya’nın konusu ise kısaca şöyle: Anadolu Tat 1071 Lokantası'nın sahipleri olan Mermer ailesinin nesiller boyu yaptıkları esnaf lokantacılığı işi, aslında, gerçek uğraşlarını gizlemek için kullandıkları bir paravandır. Sekiz kişilik aile, nesillerdir uluslararası bir organizasyon için tetikçilik yaparak yaşamakta ve bu çok gizli organizasyon için çalışmaktadır. Bu saf görünümlü dış görünüşlerinin altında kanlı bir geçmişe sahip olan ailenin bir problemi vardır; çünkü aralarından biri bu çok gizli kimliklerini dışarı sızdırmıştır. Sırları açığa çıktığı için organizasyon tarafından gözden çıkartılan Mermer ailesinin hayatta kalabilmek için bir arada kalmaktan başka bir çaresi yoktur. Ahmet Mümtaz Taylan, Alper Kul, Sarp Apak, Mehmet Özgür, Özgür Emre Yıldırım, Feyyaz Yiğit, Doğu Demirkol, Meltem Kaptan ve İrem Sak gibi isimlerden oluşan oyuncu kadrosuyla dikkatleri çeken Ölümlü Dünya; özellikle Ahmet Mümtaz Taylan, Alper Kul ve Özgür Emre Yıldırım gibi isimlerin çabasıyla çıtayı yükseltmeye çabalıyor. Fakat, Feyyaz Yiğit ve Doğu Demirkol’un film boyunca ön plana çıkartılan ve baskın olan karakterlerinin düştüğü tekrarlar, filmden alınan absürt ve mizahi tadın azalmasına ve yer yer irrite edici olmasına sebep oluyor. Özellikle filmin ikinci yarısında ve son yarım saatinde gözle görülür derecede hissedilen tekrarlar, kara komedi adına özgünlük çıtasını düşürürken, gereksiz yere uzatılmış kimi sahneler de izleyicinin seyir zevkinden çalabiliyor. Bu anlamda Ölümlü Dünya’nın ilk yarısında itici gelmeyen absürt karakterlerin ikinci yarıda karikatürize edilmeye başlanması ve İrem Sak ile Meltem Kaptan tarafından canlandırılan kadın karakterlerin Bechdel testi geçildikten hemen sonra toplumsal cinsiyet rollerini yeniden üreten bir pozisyona çekilmesi, filmin değerini düşüren etkenlerden bazıları oluyor. Ölümlü Dünya, son dönem yerel sinemamızda bir tür furyaya dönüşen aile temalı yapımlar arasında, absürt suç komedisi…

Yazar Puanı

Puan - 67%

67%

Ölümlü Dünya, son dönem yerel sinemamızda bir tür furyaya dönüşen aile temalı yapımlar arasında, absürt suç komedisi niteliğiyle, kendine has bir konuma erişmeyi başarmasına rağmen; aynı temadaki özgünlüğüyle büyük başarı sağlayan Gülse Birsel’in kaleme aldığı Aile Arasında kadar göz doldurmayı başaramıyor.

Kullanıcı Puanları: 3.58 ( 13 votes)
67

Oyuncu kimliği ile tanıdığımız Ali Atay, yönetmen koltuğunda oturduğu 2015 yapımı ilk uzun metrajı Limonata’dan sonra bu kez de Ölümlü Dünya ile karşımızda! Bir yol hikayesi olan Limonata’da yönetmenlik anlamında gelecek filmleri adına umut vadeden Atay; Ölümlü Dünya’da da bizleri büyük hayal kırıklıklarına uğratmayarak beklentilerimizi karşılıyor. Üstelik ikinci uzun metrajı olan Ölümlü Dünya’da Limonata’ya nazaran daha iyi bir yönetmenlik sergileyen Atay, bu absürt suç komedisinde, özellikle İngiliz suç komedisi filmlerinde sıklıkla rastladığımız kara komedi ögelerini yerel unsurlarla harmanlayarak -yer yer sırıtsa da- eli yüzü düzgün bir yerli suç komedisi örneğine imza atmış.

Ölümlü Dünya’nın, sırtını çoğunlukla oyunculuklara ve hem senaryo hem de diyaloglara yaslayan bir yapım olduğunu dile getirmek mümkün. Nitekim senaryo ve diyalog yazımında göze çarpan derecedeki titizlik, özellikle yerel komedi türünde, hem seksist bir dil kullanmayan hem de bel altı espriler dışında da güldürebilmeyi başaran yapımlara duyduğumuz özlemi karşılıyor. Senaryosunu Ali Atay, Aziz Kedi, Feyyaz Yiğit, Volkan Sümbül ve Ali Demirel’in birlikte kaleme aldıkları Ölümlü Dünya; aksiyon, suç ve kara komediyi bir araya getiren yapısıyla Guy Ritchie’den son dönemde aldığı büyük övgülerle Oscar’ın en güçlü favorilerinden biri olan Martin McDonagh’a; Coenler’den son filmi Free Fire ile özgün karakterini bir kez daha ortaya koyan Ben Wheatley’ye türün başarılı temsilcilerinden aldığı ilhamla yola çıkan ve bu tür bir mizahı büyük hayal kırıklıklarına mahal vermeden kullanmayı başarabilen bir yapım.

Ölümlü Dünya: Orta Düzey Bir Absürt Suç Komedisi

Üç nesildir Haydarpaşa Garı’nın yakınlarındaki bir esnaf lokantasını işleten Mermer ailesinin ilginç ve absürt hikayesini ekrana taşıyan Ölümlü Dünya’nın konusu ise kısaca şöyle: Anadolu Tat 1071 Lokantası’nın sahipleri olan Mermer ailesinin nesiller boyu yaptıkları esnaf lokantacılığı işi, aslında, gerçek uğraşlarını gizlemek için kullandıkları bir paravandır. Sekiz kişilik aile, nesillerdir uluslararası bir organizasyon için tetikçilik yaparak yaşamakta ve bu çok gizli organizasyon için çalışmaktadır. Bu saf görünümlü dış görünüşlerinin altında kanlı bir geçmişe sahip olan ailenin bir problemi vardır; çünkü aralarından biri bu çok gizli kimliklerini dışarı sızdırmıştır. Sırları açığa çıktığı için organizasyon tarafından gözden çıkartılan Mermer ailesinin hayatta kalabilmek için bir arada kalmaktan başka bir çaresi yoktur.

Ahmet Mümtaz Taylan, Alper Kul, Sarp Apak, Mehmet Özgür, Özgür Emre Yıldırım, Feyyaz Yiğit, Doğu Demirkol, Meltem Kaptan ve İrem Sak gibi isimlerden oluşan oyuncu kadrosuyla dikkatleri çeken Ölümlü Dünya; özellikle Ahmet Mümtaz Taylan, Alper Kul ve Özgür Emre Yıldırım gibi isimlerin çabasıyla çıtayı yükseltmeye çabalıyor. Fakat, Feyyaz Yiğit ve Doğu Demirkol’un film boyunca ön plana çıkartılan ve baskın olan karakterlerinin düştüğü tekrarlar, filmden alınan absürt ve mizahi tadın azalmasına ve yer yer irrite edici olmasına sebep oluyor. Özellikle filmin ikinci yarısında ve son yarım saatinde gözle görülür derecede hissedilen tekrarlar, kara komedi adına özgünlük çıtasını düşürürken, gereksiz yere uzatılmış kimi sahneler de izleyicinin seyir zevkinden çalabiliyor. Bu anlamda Ölümlü Dünya’nın ilk yarısında itici gelmeyen absürt karakterlerin ikinci yarıda karikatürize edilmeye başlanması ve İrem Sak ile Meltem Kaptan tarafından canlandırılan kadın karakterlerin Bechdel testi geçildikten hemen sonra toplumsal cinsiyet rollerini yeniden üreten bir pozisyona çekilmesi, filmin değerini düşüren etkenlerden bazıları oluyor.

Ölümlü Dünya, son dönem yerel sinemamızda bir tür furyaya dönüşen aile temalı yapımlar arasında, absürt suç komedisi niteliğiyle, kendine has bir konuma erişmeyi başarmasına rağmen; aynı temadaki özgünlüğüyle büyük başarı sağlayan Gülse Birsel’in kaleme aldığı Aile Arasında kadar göz doldurmayı başaramıyor.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi