Ülkemizde Kürt sineması var mı yok mu, ne aşamada gibi tartışmalar sürerken Karzan Kader bunun uluslararası ayağında bir misyon yüklenmişcesine ilk filmiyle öne çıkıyor. Senaryosunu kendisi yazıp yönettiği Bekas, öksüzler anlamına gelse de, ülkemizde Neredesin Süpermen? olarak vizyona girerek aslında daha eğlenceli bir hava yaratmayı amaçlıyor.

Karzan Kader, 1990’lı yılların başında Saddam’dan kaçarak İsveç’e sığınan Kürt bir ailenin çocuğu. Çocukluk yıllarında, ilk defa Rambo’yu izlediğinde onun Saddam’ı devirecek süper bir kahraman olduğunu hayal ederek büyüdüğünü ifade ediyor. Yıllar sonra bu duygusundan yola çıkarak, önce 2010 yılında aynı isimli kısa filmi ardından da bu kısa filmi uzun metrajlı hale getirerek 2012’de yeniden çekmiş.

Neredesin Superman 1

Dana ve Zana, anne ve babası terör saldırılarında hayatlarını kaybetmiş olan iki öksüz kardeştir. Hayatta kimseleri kalmamış bu iki küçük çocuk, sokaklarda çocukluğun vermiş olduğu saflık ve hayal dünyası içinde zaman zaman ayakkabı boyayarak zaman zaman da arkadaşlarıyla oyunlar oynayarak yaşamaya çalışmaktadır. Günün birinde kasabanın sinemasında Superman gösterime girer. Superman öyle süper güçlere sahip bir kahramandır ki her şeyi yapabilecek yeteneklere sahiptir. Tek sorunsa kendisinin Amerika’da yaşıyor olmasıdır.

Hikaye aslından buradan sonra başlıyor, iki kardeş Superman’i kasabaya getirerek Saddam’dan ve tüm kötü insanlardan kurtulmayı hayal ediyorlar. Bu fikirle yola çıkan iki kardeşin yolda başına gelenleri konu alan film, keyifli olduğu kadar üzücü anlarıyla da izleyicinin karmaşık duygular yaşamasına sebep olacak bir yol hikayesi.

Minik oyuncularının amatör heyecanlarının kameraya yansıdığı naif bir film olan Neredesin Süpermen? yönetmenin de ilk uzun metraj deneyimi olması açısından önem taşıyor. 90’lı yıllarda giderek artan popüler kültürün global hale gelmesi, savaşın ortasında perişan bir köydeki bu iki gariban çocuğun bile hayatlarına etki edecek güçtedir. Daha büyük antenler aracılığıyla global kanal yayınları, Coca-Cola’nın en ücra köşelere erişimi ve 90’lı yılların ilahı, pop kralı Michael Jackson gibi esanslar hikayenin içerisine başarıyla yedirilerek ortaya hem eleştiren hem de dönemin tutumunu başarıyla yansıtan bir film çıkıyor. Hikaye politik alt yapıya fazla değinmeden iki çocuğun özgür hayal dünyasından beslenmeyi tercih ediyor. Bu yaklaşımı da izleyicinin sempatisini kazanacak cinsten.

bekas_2-horz

Batı kültüründe babasız çocuklar hayat konusunda daha özgür ve avantajlı tasvir edilir, ama doğu kültüründeyse durum tam tersidir. Evin direği sayılan babanın ölümü her zaman çocukların ve ailenin geleceği için tehlike arz eder. Bu noktada yönetmenin yarısı Kürdistan’da yarısı İsveç’te geçen hayatının izleri de hikayeye yansıyor. Babaları olmayan iki çocuğun hem gelecekleri belirsizdir hem de onları kısıtlayacak, hayallerinden alı koyacak bir baba figürü yoktur.

Film genel tutumuyla aslında Türkiye izleyicisine çok da yabancı olmayan Yılmaz Erdoğan filmlerini anımsatan neşeli bir havada ilerliyor. Müzikler, kullanılan mekanlar Güneydoğu Anadolu bölgesinin kültürüyle son derece benzerlik taşıyor. Kısacası Neredesin Süpermen? izleyicisini hem ağlatacak hem de kahkahalara boğacak “bizden” bir film. Özellikle etnik kökenli ön yargılara sahip izleyicilerin bu tutumlarından birazcık olsun uzaklaşarak bir “insan” hikayesine tanıklık edebilecekleri bu filme şans vermeleri ümidiyle…

Keyifli Seyirler…

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi