Desiree Akhavan’ın hem yönetmen hem senarist hem de başrol oyuncusu olarak içinde yer aldığı Makul Davranış (Appropriate Behavior) filmi, Türkiye prömiyerini 14. !f İstanbul Uluslararası Bağımsız Filmler Festivali vesilesiyle yapıyor. İran asıllı yönetmen Desiree Akhavan’ın kendi hayatından otobiyografik izler taşıyan Makul Davranış, biseksüel bir kadın olan Şirin’in -ki bu noktada Desiree Akhavan’ın alter egosu oluyor- hem kültürel hem de duygusal ilişkiler üzerinden yaşadığı ikilemleri anlatan bir Brooklyn komedisi. Akhavan’ın kültürel anlayışlar üzerine geliştirdiği bu harmanlama ve özeleştiri içeren mizah dokunuşları, seyirciye eğlenceli bir deneyim vaat ediyor.

Makul Davranış filmi, Şirin ile kız arkadaşı Maxine’in ayrılık sahneleri ile açılıyor. Şirin, Maxine ile yaşadıkları evden ayrılırken elinde yalnızca bir dildo taşımaktadır. Çöpe atmaktan son anda vazgeçtiği dildo, Şirin’in Maxine’e karşı olan takıntısının ve umutlarının metaforu niteliğindedir. Makul Davranış filminin en önemli nesnelerinden biri olan dildo, ana karakterin dönüşümü açısından önemli ayrıntılardan biridir. Akhavan, yıkıcı bir ayrılık sonrası hayatına devam etmeye çabalayan Şirin’in hikayesini aktarırken, hikayenin temelini sağlamlaştırmak adına geriye dönüş (flashback) tercihine de sıklıkla başvurur. Ayrılık sonrası Şirin’in yeni mottosu haline gelen, “birini atlatmanın en kolay yolu, başka birini bulmaktır” düşüncesi, Maxine’in acısını ‘atlatmak’ adına başka birileriyle takılmaya ve cinsel deneyimler yaşamaya çalışan Şirin’in, anılarına tutunma çabasıyla sonlanacaktır. Tüm bu hatırlama seansları ve bu seansların veriliş biçimi, hikayenin geçmişini öğrenmemiz adına başarılı ve akıllıca bir tercihtir.

Şirin’in, yaşadığı aşk acısı ve Maxine’e olan takıntısı dışında, bazı kimlik krizleri de vardır: Erkek kardeşi tıp kariyerinde emin adımlarla ilerlerken; Şirin bir işten başka bir işe atlamakta, gazetecilik eğitimini yarım bırakmakta ve muhafazakar yapıdaki ailesine yaşadığı zorluklarla ilgili yalan söylemektedir. Geri dönüş sahnelerinden de öğrendiğimiz kadarıyla; Maxine’in, Şirin’den cinsel kimliğini ailesi ile paylaşmasını ısrarla istemesi, Şirin için bir karşı tepki olarak ‘sorma, anlatma’ anlayışına dönüşür. Şirin ile Maxine arasındaki ilişkinin bitmesinin en büyük sebeplerinden biri de, bu açık olamama halidir.

Bir yandan doğup büyüdüğü kültür ile etnik kültürü arasında yaşadığı ikilemler, bir yandan hayatını idame ettirme adına attığı adımlar, Şirin’i büyük bir sınavın içine sokacaktır. Geleneksel İranlı ailesine açılması kolay olmayan ve ilişkisinde yaşadığı hayal kırıklıklarını onarmaya çabalayan Şirin, çocuk yuvasında video öğretmenliği yapmaya başlar. Başlarda bu işi yapmaktan asla hoşnut olmamasına rağmen, zamanla kendi hayatı için yapması gereken en önemli şeyi keşfettiğini fark eder. Beş yaşlarındaki küçük öğrencilerine hiç bir konu dayatmaksızın, onlara kendi fikirlerini filme çekmeleri konusunda şans tanıyan Şirin, böylece ilk defa kendi fikirlerini de söyleme şansı bulacaktır. Tam da bu noktada anlamamız gereken şey, film çekiminin sağlamış olduğu katharsis gücünün, kişinin kendi kimliğini sunumu ve anlamlandırması açısından fazlasıyla değerli oluşudur. Belki de Desiree Akhavan’ın da kendini anlama ve anlamlandırma süreci tam olarak böyle gerçekleşmiştir.

Makul Davranış’ın, tüm kültürel, cinsel, sosyal çatışmalara rağmen LGBTİ ya da etnik mücadeleler hakkında bir anlatı olmadığını söylemekte yarar var. Biseksüel bir kadın karakter üzerinden ‘varoluşsal bir sorgulama’ sürecine girişen Makul Davranış, hem dürüst hem de esprili bir dille yazılmış diyalogları ile kesinlikle başarılı bir ilk film. Israrla izleyiniz!

 

Desiree Akhavan'ın hem yönetmen hem senarist hem de başrol oyuncusu olarak içinde yer aldığı Makul Davranış (Appropriate Behavior) filmi, Türkiye prömiyerini 14. !f İstanbul Uluslararası Bağımsız Filmler Festivali vesilesiyle yapıyor. İran asıllı yönetmen Desiree Akhavan'ın kendi hayatından otobiyografik izler taşıyan Makul Davranış, biseksüel bir kadın olan Şirin'in -ki bu noktada Desiree Akhavan'ın alter egosu oluyor- hem kültürel hem de duygusal ilişkiler üzerinden yaşadığı ikilemleri anlatan bir Brooklyn komedisi. Akhavan'ın kültürel anlayışlar üzerine geliştirdiği bu harmanlama ve özeleştiri içeren mizah dokunuşları, seyirciye eğlenceli bir deneyim vaat ediyor. Makul Davranış filmi, Şirin ile kız arkadaşı Maxine'in ayrılık sahneleri ile açılıyor. Şirin, Maxine ile yaşadıkları evden ayrılırken elinde yalnızca bir dildo taşımaktadır. Çöpe atmaktan son anda vazgeçtiği dildo, Şirin'in Maxine'e karşı olan takıntısının ve umutlarının metaforu niteliğindedir. Makul Davranış filminin en önemli nesnelerinden biri olan dildo, ana karakterin dönüşümü açısından önemli ayrıntılardan biridir. Akhavan, yıkıcı bir ayrılık sonrası hayatına devam etmeye çabalayan Şirin'in hikayesini aktarırken, hikayenin temelini sağlamlaştırmak adına geriye dönüş (flashback) tercihine de sıklıkla başvurur. Ayrılık sonrası Şirin'in yeni mottosu haline gelen, "birini atlatmanın en kolay yolu, başka birini bulmaktır" düşüncesi, Maxine'in acısını 'atlatmak' adına başka birileriyle takılmaya ve cinsel deneyimler yaşamaya çalışan Şirin'in, anılarına tutunma çabasıyla sonlanacaktır. Tüm bu hatırlama seansları ve bu seansların veriliş biçimi, hikayenin geçmişini öğrenmemiz adına başarılı ve akıllıca bir tercihtir. Şirin'in, yaşadığı aşk acısı ve Maxine'e olan takıntısı dışında, bazı kimlik krizleri de vardır: Erkek kardeşi tıp kariyerinde emin adımlarla ilerlerken; Şirin bir işten başka bir işe atlamakta, gazetecilik eğitimini yarım bırakmakta ve muhafazakar yapıdaki ailesine yaşadığı zorluklarla ilgili yalan söylemektedir. Geri dönüş sahnelerinden de öğrendiğimiz kadarıyla; Maxine'in, Şirin'den cinsel kimliğini ailesi ile paylaşmasını ısrarla istemesi, Şirin için bir karşı tepki olarak 'sorma, anlatma' anlayışına dönüşür. Şirin ile Maxine arasındaki ilişkinin bitmesinin en büyük sebeplerinden biri de, bu açık olamama halidir. Bir yandan doğup büyüdüğü kültür ile etnik kültürü arasında yaşadığı ikilemler, bir yandan hayatını idame ettirme adına attığı adımlar, Şirin'i büyük bir sınavın içine sokacaktır. Geleneksel İranlı ailesine açılması kolay olmayan ve ilişkisinde yaşadığı hayal kırıklıklarını onarmaya çabalayan Şirin, çocuk yuvasında video öğretmenliği yapmaya başlar. Başlarda bu işi yapmaktan asla hoşnut olmamasına rağmen, zamanla kendi hayatı için yapması gereken en önemli şeyi keşfettiğini fark eder. Beş yaşlarındaki küçük öğrencilerine hiç bir konu dayatmaksızın, onlara kendi fikirlerini filme çekmeleri konusunda şans tanıyan Şirin, böylece ilk defa kendi fikirlerini de söyleme şansı bulacaktır. Tam da bu noktada anlamamız gereken şey, film çekiminin sağlamış olduğu katharsis gücünün, kişinin kendi kimliğini sunumu ve anlamlandırması açısından fazlasıyla değerli oluşudur. Belki de Desiree Akhavan'ın da kendini anlama ve anlamlandırma süreci tam olarak böyle gerçekleşmiştir. Makul Davranış'ın, tüm kültürel, cinsel, sosyal çatışmalara rağmen LGBTİ ya da etnik mücadeleler hakkında bir anlatı olmadığını söylemekte yarar var. Biseksüel bir kadın karakter üzerinden 'varoluşsal bir sorgulama' sürecine girişen Makul Davranış, hem dürüst hem de esprili bir dille yazılmış diyalogları ile kesinlikle başarılı bir ilk film. Israrla izleyiniz!  

Yazar Puanı

Puan - 87%

87%

87

Biseksüel bir kadın karakter üzerinden 'varoluşsal bir sorgulama' sürecine girişen Makul Davranış, hem dürüst hem de esprili bir dille yazılmış diyalogları ile kesinlikle başarılı bir ilk film. Israrla izleyiniz!

Kullanıcı Puanları: 4.25 ( 3 votes)
87
Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi