Önceki Sayfa1 / 5Sonraki Sayfa

Sahneyi nasıl çektiğinizden çok, onu kurgu masasında kaç parçaya ayırdığınız bir sinema filmi için en belirleyici unsurdur. Peki kurgu neden bu kadar önemlidir? Doğası gereği senaryoda mevcut bir sahnenin çekim aşamasına gelindiğinde, hayal edildiği gibi bir sonuç ortaya çıkmayabiliyor. O sırada kadrajda gayet sempatik bir duruşla arz-ı endam eden başrol oyuncumuz yahut bir daha kim bilir nerede karşılaşacağımız figüranımızın ufacık bir jest/mimik hatası, yanlış diyafram aralığı, orada duyulmaması gereken tiz bir ses… Ve daha birçok akıl almaz, set ekibini çıldırma noktasına getirecek olumsuz detay kurgu masasında çözülmeyi bekleyecek kadar teknoloji ilerledi neyse ki. Kurgu tekniğinin zamandan ve paradan kazanmak dışında değerlendirmesini bilenler için estetik ve özgün bir sinema dili yaratma hususunda da payı yadsınamaz. Bu listede daha çok estetik ve özgün bir dil yaratarak Kurgu Kullanımıyla Öne Çıkan 10 Yönetmen’i ve tarzlarını ele aldık.

aleksandr-sokurov-filmloverss

Aleksandr Sokurov

Sokurov, yakın çevresinin ve hatta dünyanın kabul etmesi, sindirmesi, hazmetmesi zor bir yönetmen. Yenilikçi tarzı, kâşif ruhu sinema ilahı Andrey Tarkovski tarafından fark edilmiş ve desteklenmiş olan bu yönetmen, farklı merceklerle özgün görüntüler yakalamasının yanı sıra kurgu kullanımıyla da ön plana çıkıyor. Dostoyevski’yi çağrıştıran sinema diliyle hikâyelerini tüm evrene ve insanlığa tek bir mesele üzerinden, tümevarım şeklinde ele alır. Bu tümevarım yolculuğu kurgu tekniğindeki estetik takıntısıyla birlikte büyüleyici bir deneyime dönüşür. Gücün doğası ve cezbedici yanı üzerine kurguladığı serisinin son filmi Faust (2011) ile yapabileceklerinin teminatını veren Sokurov için heyecanımız hala çok taze.

alejandro-gonzález-iñárritu-filmloverss
Alejandro González Iñárritu

Bu listenin olmazsa olmaz isimlerinden biri de, Amores Perros (2000)’tan Birdman (2014)’e uzanan filmografisiyle birlikte İñárritu elbette. Hızlı kurgusu, çarpıcı etkisiyle ilk uzun metraj filmi Amores Perros’un hayatımızda derin izler bıraktığını söylemek yanlış olmayacaktır. Keza yönetmen, gerek hikâye bâbında gerek anlatı zamanı olarak kurguyu öyle baş döndürücü kullanıyor ki tarzını her filminde yakalamak mümkün. 21 Grams (2003), Babel (2006), Biutiful (2010) ve son olarak Birdman (2014)’de de teorik olarak aşina olduğumuz kurgu yöntemlerinin (düz, atlamalı, eşlemeli, çapraz, uzun, kısa, montaj vb.) birçoğunun hakkını vermiş ve seyircisine üzerinde kafa yorması için harika filmler sunmuştur. Özellikle Amores Perros’la yakaladığı bilinç akışı göndermeleri ve filmin olay örgüsüne ince ince işlemesini tamamen kurgusuna borçluyuz.

Önceki Sayfa1 / 5Sonraki Sayfa
Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi