Oryantalist bakış açısı, batı dünyası için pek kolay vazgeçilebilecek türden değil. Doğunun ortaya koyduğu kültürel baskınlık ve farklılık şimdiye kadar olduğu gibi, bundan sonra da ilgi çekici olmaya devam edecek gibi duruyor. Tabii ki oryantalizm tek taraflı bir perspektife sahip olduğundan pek çok zaman sağlıklı ve kapsamlı bir temsil ortaya koyamıyor. Yönetmen koltuğunda Tom Tykwer’in oturduğu ve başrolünü Tom Hanks’in üstlendiği A Hologram For The King – Kral İçin Hologram, beslenmek istediği oryantalist perspektifi, kariyeri altüst olmuş bir iş adamının hikayesine ve fikirlerine uyarlamaya çalışıyor.

Tom Hanks’in hayat verdiği Alan Clay, şirketinin son ürünlerinden biri olan yeni nesil üç boyutlu hologram sistemini Suudi kralına satmak üzere Suudi Arabistan’a doğru yola çıkar. Hayatını yoluna koymasına yardım edeceğini düşündüğü bu satış için umudunu korumak istese de, aksilikler ve yeni bir coğrafyanın getirdiği zorluklarla birlikte fazlasıyla bocalar.

Kral İçin Hologram dipten çıkmanın mümkün olduğu, Hollywood’un sunmayı fazlasıyla tercih ettiği umut dolu hikayelerden biri olarak karşımıza çıkıyor. Daha önce Parfume: A Story of A Murderer/Koku ve Wachowski Kardeşler ile beraber çalıştığı Cloud Atlas/Bulut Atlası gibi başarılı ve akıllara kazınan yapımlarla karşımıza çıkan Tom Tykwer’ın yönetmen koltuğunda bulunması biraz daha yenilikçi bir tavırla karşılaşabileceğimizi düşündürtmüyor değil. Fakat kalıplardan sıyrılamayan ve hatta bunun için neredeyse hiç çaba harcamayan bir film çıkıyor karşımıza. Yaratılan kompozisyonlardan, diyaloglara kadar tahmin etmesi kolay ve beklendik bir filmle karşılaşıyoruz. Arabistan çöllerini arka plan olarak kullanan Tykwer, Suudi Arabistan’ın bilinen yasakçı kimliğini biraz karikatürize etmeye çabalıyor. Kadın erkek ilişkilerinden, gizli partilere uzanan bu çabalar filmin mizahi ögeleri olarak karşımıza çıkıyor. Arap karakterlerin de aynı derecede karikatürize edilmiş hali, bu durumu iyice kör göze parmak sokar bir hale getiriyor.

Kral İçin Hologram: Basmakalıp Oryantalist Bir Karikatür

2010 ekonomik krizi sonrası gerçekleşen birtakım olayın Alan Clay karakterinin arka planını beslediği Kral İçin Hologram, tek bir karaktere odaklandığı halde onun arada kalmışlığını ve içsel bunalımlarını yansıtmaya pek önem vermiyor. Başarısızlığının temsili bir telefon konuşmasıyla ve içsel sıkıntıları da alkol arayışıyla es geçiliyor. Genel çerçevede, bir dizi bölümü gibi olan filmin yapısı, bu şekilde ucundan tutulacak bir özellik bulmayı iyice zorlaştırıyor. Ekonomik krizin global etkilerine hiç değinmeden yalnızca Alan Clay’e olan etkisini önemsemesine rağmen böyle bir boşluğa düşülmesi senaryonun vehametini ortaya koyuyor. Kalıp yargılardan üretilen şakalar filmin akıcılığını sağlamak için düşünülmüş gibi duruyor ama sonu olmayan bir döngüye dönüşüyor denilebilir. Lawrence of Arabia’ya yapılan ama yine senaryo gereği harcanan güzel bir gönderme haricinde film bu konuda girdiği krizden bir türlü çıkamıyor.

Tom Hanks, üstün bir performans ortaya koymadığı filmde çoğu sahnede yalnız olması sebebiyle bir adım öne çıkıyor. Kendisinin son dönem kariyerinde kötü filmler elbette var ama o filmler için çoğunlukla Hanks’in varlığı ile bir yerlere gelebildiğini söylemek mümkün olabiliyordu. Kral İçin Hologram’da bu geçerli değil. Hanks ortalama performansının bir tık altında seyretmesine rağmen, filmin yarattığı boşluklar içerisinde öne çıkma fırsatı bulabiliyor. Yousef karakterini canlandıran Alexander Black’in abartılı performansı filmin yarattığı atmosfere uysa da çok hava da kalıyor. Filmde önemli bir rolü olan Sarita Choudhury’nin canlandırdığı Zahra karakteri de filmin ortaya koyduğu fazla abartılı atmosfer içerisinde fazla ciddi ve kapalı bir karakter olarak karşımıza çıkıyor.

Karakterler arasındaki dengeden, filmin dinamiklerine kadar birçok alanda yapılan tercihlerle süresi ilerledikçe düşen Kral İçin Hologram, ne Tom Hanks’in varlığı ne de daha önce başarılı işlere imza atan Tom Tykwer’ın yönetimi ile ilgi çekici bir hal alabiliyor. Bilindik formüllerden yararlanmaktan başka bir çaba harcamayan Kral İçin Hologram, bir hayalkırıklığı olarak kendine yer ediniyor.

Oryantalist bakış açısı, batı dünyası için pek kolay vazgeçilebilecek türden değil. Doğunun ortaya koyduğu kültürel baskınlık ve farklılık şimdiye kadar olduğu gibi, bundan sonra da ilgi çekici olmaya devam edecek gibi duruyor. Tabii ki oryantalizm tek taraflı bir perspektife sahip olduğundan pek çok zaman sağlıklı ve kapsamlı bir temsil ortaya koyamıyor. Yönetmen koltuğunda Tom Tykwer’in oturduğu ve başrolünü Tom Hanks’in üstlendiği A Hologram For The King - Kral İçin Hologram, beslenmek istediği oryantalist perspektifi, kariyeri altüst olmuş bir iş adamının hikayesine ve fikirlerine uyarlamaya çalışıyor. Tom Hanks’in hayat verdiği Alan Clay, şirketinin son ürünlerinden biri olan yeni nesil üç boyutlu hologram sistemini Suudi kralına satmak üzere Suudi Arabistan’a doğru yola çıkar. Hayatını yoluna koymasına yardım edeceğini düşündüğü bu satış için umudunu korumak istese de, aksilikler ve yeni bir coğrafyanın getirdiği zorluklarla birlikte fazlasıyla bocalar. Kral İçin Hologram dipten çıkmanın mümkün olduğu, Hollywood’un sunmayı fazlasıyla tercih ettiği umut dolu hikayelerden biri olarak karşımıza çıkıyor. Daha önce Parfume: A Story of A Murderer/Koku ve Wachowski Kardeşler ile beraber çalıştığı Cloud Atlas/Bulut Atlası gibi başarılı ve akıllara kazınan yapımlarla karşımıza çıkan Tom Tykwer’ın yönetmen koltuğunda bulunması biraz daha yenilikçi bir tavırla karşılaşabileceğimizi düşündürtmüyor değil. Fakat kalıplardan sıyrılamayan ve hatta bunun için neredeyse hiç çaba harcamayan bir film çıkıyor karşımıza. Yaratılan kompozisyonlardan, diyaloglara kadar tahmin etmesi kolay ve beklendik bir filmle karşılaşıyoruz. Arabistan çöllerini arka plan olarak kullanan Tykwer, Suudi Arabistan’ın bilinen yasakçı kimliğini biraz karikatürize etmeye çabalıyor. Kadın erkek ilişkilerinden, gizli partilere uzanan bu çabalar filmin mizahi ögeleri olarak karşımıza çıkıyor. Arap karakterlerin de aynı derecede karikatürize edilmiş hali, bu durumu iyice kör göze parmak sokar bir hale getiriyor. Kral İçin Hologram: Basmakalıp Oryantalist Bir Karikatür 2010 ekonomik krizi sonrası gerçekleşen birtakım olayın Alan Clay karakterinin arka planını beslediği Kral İçin Hologram, tek bir karaktere odaklandığı halde onun arada kalmışlığını ve içsel bunalımlarını yansıtmaya pek önem vermiyor. Başarısızlığının temsili bir telefon konuşmasıyla ve içsel sıkıntıları da alkol arayışıyla es geçiliyor. Genel çerçevede, bir dizi bölümü gibi olan filmin yapısı, bu şekilde ucundan tutulacak bir özellik bulmayı iyice zorlaştırıyor. Ekonomik krizin global etkilerine hiç değinmeden yalnızca Alan Clay’e olan etkisini önemsemesine rağmen böyle bir boşluğa düşülmesi senaryonun vehametini ortaya koyuyor. Kalıp yargılardan üretilen şakalar filmin akıcılığını sağlamak için düşünülmüş gibi duruyor ama sonu olmayan bir döngüye dönüşüyor denilebilir. Lawrence of Arabia’ya yapılan ama yine senaryo gereği harcanan güzel bir gönderme haricinde film bu konuda girdiği krizden bir türlü çıkamıyor. Tom Hanks, üstün bir performans ortaya koymadığı filmde çoğu sahnede yalnız olması sebebiyle bir adım öne çıkıyor. Kendisinin son dönem kariyerinde kötü filmler elbette var ama o filmler için çoğunlukla Hanks’in varlığı ile bir yerlere gelebildiğini söylemek mümkün olabiliyordu. Kral İçin Hologram’da bu geçerli değil. Hanks ortalama performansının bir tık altında seyretmesine rağmen, filmin yarattığı boşluklar içerisinde öne çıkma fırsatı bulabiliyor. Yousef karakterini canlandıran Alexander Black’in abartılı performansı filmin yarattığı atmosfere uysa da çok hava da kalıyor. Filmde önemli bir rolü olan Sarita Choudhury’nin canlandırdığı Zahra karakteri de filmin ortaya koyduğu fazla abartılı atmosfer içerisinde fazla ciddi ve kapalı bir karakter olarak karşımıza çıkıyor. Karakterler arasındaki dengeden,…

Yazar Puanı

Puan

40

Karakterler arasındaki dengeden, filmin dinamiklerine kadar birçok alanda yapılan tercihlerle süresi ilerledikçe düşen Kral İçin Hologram, ne Tom Hanks’in varlığı ne de daha önce başarılı işlere imza atan Tom Tykwer’ın yönetimi ile ilgi çekici bir hal alabiliyor.

Kullanıcı Puanları: 1.56 ( 4 votes)
40
Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi