“Artık sinema yıldızları yok ve bu çok müthiş, sağlıklı bir şey. Sektörde daha fazla sevgi var, insanlar birbirlerine yardım ediyorlar ve birbirlerinin başarılarıyla mutlu oluyorlar. Harika değil mi?”

Bu sözler geçtiğimiz hafta 74 yaşında kaybettiğimiz sinema oyuncusu Karen Black’e ait. Black’in bahsettiği dönem ise kendisinin de büyük başarılara ulaştığı 1970’li yıllarda ortaya çıkan Yeni Hollywood Sineması’nın zirve yaptığı dönemler. Günümüz sinemasını etkileyen birçok yönetmenin, referans gösterilen filmlerin ve ikon oyuncuların ortaya çıktığı bu evre şüphesiz ki Karen Black’in varlığıyla daha da zenginleşmişti.

1939’da Illinois’de doğan Black, kendi yaşıtlarının çok üstündeki zekasıyla 15 yaşında üniversiteye girse de iki yıl sonra okulu bırakır. Aklında her zaman yer alan oyunculuk hayallerini gerçekleştirmek amacıyla New York’un yolunu tutar ve Broadway’de sahne alması da fazla uzun sürmez. Ünlü oyuncu hocası Lee Strasberg ile çalışan Black, sinemadaki ilk önemli rolünü ise Artık Büyüdün Oğlum (You’re A Big Boy Now) filmiyle elde eder. Filmin yönetmeni daha sonra adını sıkça duyacağımız Francis Ford Coppola’dır. 1960’ların sonuna doğru çehre değiştiren Amerikan sineması, yıldız ve stüdyo sisteminden koparak farklı hikayeler anlatmaya koyulur. Bu yolun öncüleri Coppola ile birlikte George Lucas, Steven Spielberg, Robert Altman ve Martin Scrosese gibi yönetmenlerdir. “Sinema Veletleri” olarak anılan bu ekibe yıllar içinde başka isimler de dahil olurken veletlerin sinema anlayışı da Avrupa ve Asya sinemasından beslenen, karakterleri ön plana çıkaran ve seyirciyi diken üstünde tutan “Yeni Hollywood Sineması”na ya da “Hollywood Rönesansı”na dönüşecektir. Konu, karakterlerin içini doldurmak ve onlara yaşam vermek olunca Karen Black de bu dönemin vazgeçilmezleri arasına girecektir. 1969’da rol aldığı Easy Rider sonrası 1970 yılında Bob Rafaelson’un yönettiği Beş Kolay Parça (Five Easy Pieces) filminde başrolü Jack Nicholson ile paylaşır. Bu filmdeki saf aşık Rayette rolüyle Oscar adayı olurken Altın Küre’yi kazanır. Rayette rolü seyircinin alışık olduğu “aptal sarışın” basmakalıbından çok uzaktır. Black’in kendi sözleriyle karakter aptal değildir, sadece düşünmek istememektedir. Ve kesin sınırlarla çizilmiş karakterler yerine herkesin kendinden bir şeyler bulabileceği biridir.

karen black 2

Stüdyo destekli, bağımsız görünümlü sinemanın hakim olduğu bu dönemde Black genelde yardımcı rollere mahkum olur. Bunun nedeni belki çok da güzel bulunmamasıdır. Ama bir döneme damga vuran filmlerde ölümsüz karakterleri canlandırır. Geçtiğimiz aylarda gösterime giren Muhteşem Gatsby’nin (The Great Gatsby) 1974 versiyonunda canlandırdığı Myrtle Wilson karakteri, Isla Fisher’in performansının çok ilerisindedir. 1975’te Charlton Heston, George Kennedy gibi yıldızlarla Havaalanı (Airport 75) filminde yer alsa da asıl başarıyı Robert Altman’ın Amerika taşlaması olan “Nashville” ve John Schlesinger’ın dönem filmi Çekirgenin Günü (The Day of the Locust) ile yakalar. Nashville filmi için yazdığı iki şarkıyla Grammy adayı olması, onun müziğe olan yatkınlığını da ortaya koyar. Kendisine bahşedilen nevrotik ve sorunlu rolleri Edward Dmytryk’in oyunculara tavsiyesi olan “Zamane olmayın!” önerisini benimsemiş gibi klişelere yakalanmadan canlandırır. 1980’li yıllar ve sonrası ise 70’ler kadar parlak geçmez. Veletlerin stüdyo sistemi ile iyice kaynaştığı bu dönemde sektör Black’e adeta “seninle işimiz bitti” der. Ucuz televizyon filmleri ve dizilerde roller alan oyuncunun kariyeri, bir bakıma Amerikan sinemasındaki değişimlere paraleldir.

Üç yıldır kanser tedavisi gören oyuncu, geçtiğimiz hafta hayatını kaybedene kadar oyunculuktan hiç kopmadı. Onun için sürekli oyunculuk yapabilmek, yıldız olmanın çok ötesindeydi ve hayalini gerçekleştirmiş olmaktan mutluydu. “Bir şeyler hayal edersiniz ve daha sonra o hayalinize doğallıkla cevap verirsiniz” demesi de bunun kanıtı olsa gerek.

Mutlaka izlenmesi gereken filmleri:

Beş Kolay Parça (Five Easy Pieces)

Muhteşem Gatsby (The Great Gatsby)

Nashville

Çekirgenin Günü (TheDay of TheLocust)

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi