Önceki Sayfa1 / 10Sonraki Sayfa

Sanatın her alanında karşımıza çıkan alt metinler, elbette ki filmler için de oldukça değerlidir. Zira, bir filmin ya da tek bir sahnenin alt metnini bulmak; o filmi keşfetmek gibidir. Bilindiği üzere sinemada alt metin; filmin su yüzeyine çıkmayan anlamlarını ifade etmek için kullanılır. Film okumaları ya da analizlerinde sıklıkla karşımıza çıkan alt metin analizleri, sinemaya karşı duyduğumuz merakı ve öğrenme açlığını da besler. Alt metinlere, yüzeyde olmadıkları; semboller, işaretler, kelime ya da imgelerle verilmeye çalışıldıkları için hiçbir zaman doğrudan ulaşamayız. Hikayenin tamamen ötesinde yeni anlamlar taşıyan alt metinler, yönetmenden ya da filmin yaratıcısından bağımsız da olabilirler. Bu durumda ortaya çıkardığımız alt metinler birer komplo teorisiymiş gibi dursa da filmin -izleyicilerle buluştuktan sonraki- hem aidiyetsiz hem de herkese ait olan yapısı, anlamın da tek olmadığını açığa çıkarır. Bu yüzden filmlerde yer alan göstergeleri anlamlandırarak yüzeyde olmayan metinleri ortaya çıkarabilmek oldukça zihin açıcı bir egzersizdir.

Bu dosyanın ana konusunu oluşturan homoseksüel alt metinlere sahip filmleri, eşcinsel sinemanın bir parçası olarak göremeyiz. Çünkü bu filmlerin içerisinde yer alan homoseksüel göndermeler ya da alt metinler yüzeyde değildirler. Bu filmlerde yer alan karakterlerin homoseksüellikleri, kimi zaman gizli tutulmuş kimi zamansa filmlerde yer alan göndermeler sayesinde bu anlamlara ulaşılmıştır. Homoseksüel alt metinler daha çok; kendilerini birbirleri için feda edebilecek, hemcinsleri ile oldukça yoğun dostluk ilişkileri yaşayan ama birbirlerine karşı hissettikleri gizli duyguları su yüzüne çıkarmak istemeyen anlatılarda karşımıza çıkabilir.

Bu dosyanın amacı, “bu filmler eşcinsel sinemasına aittir” demekten ziyade –ki dosyanın asla böyle bir amacı yok- filmlerin yüzeyinde yer alan homoerotik göndermelerin varlığını ortaya koymak ve homoseksüel alt metinlerini dile getirmektir. Aynı cinsiyete sahip insanlar arasındaki cinsel çekicilik anlamına gelen homoerotizm; bu dosyaya konu olmuş filmlerde açık bir şekilde gözlemlenebilmektedir. Fakat homoerotizmin, cinsel yönelimi anlatan eşcinsellikten oldukça farklı bir terim olduğunu da vurgulamak gerekir. Bu dosyadaki filmlerde yer alan karakterlerin hemcinslerine karşı hissettikleri cinsel istek, onları tam anlamıyla eşcinsel yapmadığı gibi tam anlamıyla heteroseksüel de yapmaz.

***Dikkat: Bu yazı, ciddi sayıda sürprizbozan içermektedir.***

Ölüm Kararı – Rope (1948)

Alfred Hitchcock’un tek plan hissiyatı yaratan ve tek mekanda geçen filmi Ölüm Kararı üzerine oldukça şey söylendi ve muhtemelen söylenmeye de devam edecek. Filmle ilgili yapılan en büyük tartışma; filmin tek planda geçip geçmediği, arada kurgusal geçişlerin (özellikle, kararan sahnelerde) de var olduğu üzerineydi. Bu tartışma sürerken; biz Ölüm Kararı için bir tartışma daha açalım dedik. Aslında, Ölüm Kararı filmindeki homoerotik göndermelerin varlığı ya da filmin alt metninde var olan homoseksüel söylem de yeni bir şey değil. Belki konuyla ilgili az çalışma yapıldığı için gözlerimizden kaçmış olabilir.

Bilenler bilir; Ölüm Kararı’nda aynı evde yaşayan iki genç, Nietzsche’nin felsefi düşüncelerinden etkilenerek bir arkadaşlarını iple boğup öldürür ve cesedini evde sandığın içinde saklayarak bir parti verirler. Aslında filmin ana teması, partiye davet ettikleri üniversite hocalarını zekalarıyla etkilemeye çalışmalarıdır. Filmin hemen açılışındaki boğma sahnesinde gözlemleyebileceğimiz orgazm anında yaşanan haz ve hemen ardından gelen gevşeme ya da ereksiyon halinin yitirilmesi homoerotik bir çağrışıma sahiptir. Aynı evde yaşayan –hatta fark edilebilirse aynı yatakta yatan- iki genç, film boyunca işledikleri cinayetten çok eşcinsellikleri ortaya çıkmasın diye uğraşmaktadırlar. Bir anlamda eşcinsel kimliklerinin toplum tarafından öğrenilmesinden korkan ikili, psikolojik bir baskı içerisindedir. Onlardan şüphelenen üniversite hocası ile aralarında geçen diyaloglar ise homoerotik göndermelerin oldukça yüksek olduğu, karşılıklı mastürbasyon izlenimi yaratmaktadır.

Önceki Sayfa1 / 10Sonraki Sayfa
Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi