Studio Ghibli’nin kurucusu, hikaye anlatıcılığıyla bizleri adeta büyüleyen Hayao Miyazaki sinemasında fiziksel ve metafiziksel alanların karışmasını ele alan başarılı bir video!

Anime dünyasını bir kenara bırakalım; Hayao Miyazaki usta bir hikaye anlatıcıdır. Princess Mononoke, Spirited Away, Howl’s Moving Castle ve Tonari no Totoro filmlerini hatırlarsanız hayal gücümüzü detaylarla bütünleştirerek hem politik hem de manevi dokunuşlarla muazzam bir dünya yaratır. Miyazaki hikaye anlatımıyla ve atlamadığı detaylarıyla kendini diğer yönetmenlerden ayırır. Karakterlerin yaratımı, kullandığı metaforlar ya da alt metni kuvvetli hikayeler değildir sadece onu diğerlerinden ayıran, Miyazaki filmlerinde hem fiziksel hem de metafizik alanı kullanır.

my-neighbor-totoro-filmloverss

Dikey Alan

Genel anlamda sinemaya bakalım, mesela Miyazaki filmlerinin dışında kalan diğer filmlerde gökyüzü sadece gökyüzüdür. Ama Miyazaki sinemasında öyle mi? Randall’ın videosuna göre; iyilik ve kötülük arasındaki mücadele, savaş alanında, spor sahasında ya da bir karakterin kendi zihninde olsa da, çoğu filmde gerçekleşir; ancak Miyazaki bizi savaşı, iyi ve doğru olan her şeyi temsil eden yere, gökyüzüne götürür. Bu sadece anlatıda değil, aynı zamanda görsellerde de görülen ilginç bir ikilik yaratır.

Karmaşık Alan

Miyazaki için, metafizik alanını görsel olarak temsil etmek, x, y ve z eksenindeki çizgilerle sınırlı değil. Hatta, bunu bir alana görsel öğeler ekleyerek ya da öğelerden ayırarak izleyicilerine bunu iletmeyi tercih eder. Spirited Away bunun çok güzel bir örneğidir. Chihiro barış bulduğu zaman çevresi basit, temiz ve huzurludur, ancak meydan okumalarla karşı karşıya kaldıklarında kalabalık, pis ve kaotik hale gelir. Miyazaki’nin ikiliğini anlamak her zaman güçtür, çünkü bahsettiğimiz gibi net çizgilerle hiç bir şeyi ayırmaz. Onun için sınırlar barış ve kaos, iyi ve kötü, temiz ve kirlidir.

spirited-away-filmloverss

Gizli Alan

Miyazaki’nin filmleri karmaşık manzaralarıyla ve sanat tasarımıyla biliniyor olsa da, yönetmen, izleyicisine karakterlerini ne zaman inkar edeceğine dair ve içerdikleri alanla ilgili katı bilgiler verir. Bu, Miyazaki’nin iletişim için alanı ustalıkla kullanmasının yollarından biridir. Hem karakteri hem de izleyiciyi yön bulma noktasına, hem kaosa hem de sakinliğe, açığa kavuşturulamayan veya anlaşılamayan gizemli bir dünyaya bırakarak, her ikisini de birbirine karıştırır. Alanın ötesinde ne olduğunu merak etmek için izleyiciye yeterince bilgi verir ve sizi kafa karıştıran mimarinin bir labirentiyle, ya da değişen yüzlerle, ya da alanın kontrolü olmadığını size hatırlatmak için sonsuz bir kara uçurumdan ileri iter.

Muazzam Bir Video: Hayao Miyazaki Sinemasında Fiziksel ve Metafiziksel Alanlar

Adrien Randall’ın hazırladığı video ile Miyazaki filmlerinde alan kullanımını inceleme fırsatı yakalıyoruz.

 

Kaynak: NoFilmSchool

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi