İran sineması, dünya sineması kategorileri içerisinde en fazla derdi olan sinemalardan biri dersek sanırım yanlış olmaz. Gerek tarihi değişimleri, gerekse bu değişimlerin itici gücüyle dönüşen toplumsal yapısı İran sinemasının beslendiği noktalar olarak öne çıkar.  İran sinemasının adının duyulmasında büyük katkıları olan ödüllü yönetmenler Abbas Kiyarüstemi, İbrahim Gülistan, Cafer Penahi gibi isimlerin yanı sıra yakın zamanda adını sıkça duyduğumuz, özellikle Oscar ödülü sayesinde geniş kitlelerce tanınan Asghar Farhadi de bu katkıya ciddi bir getiriyle dahil olmuştur.

Kendi topraklarında yaşanan yerel durumların insanlarda yarattığı evrensel duygular ve yaşanmışlıklardan beslenen Farhadi, Oscar ödüllü filmi Bir Ayrılık’tan sonra bu defa bir ilki denemek üzere yola çıkmış. Kariyerindeki altıncı filmi olan Geçmiş (Le Passe) yönetmenin kendi ülkesi dışında çektiği ilk filmi. İranlı bir adamla Fransız bir kadının bitmek üzere olan evliliği ve bu süreçte yaşanan can sıkıcı olayları konu alan Geçmiş, bu defa göreceli olarak İran gerçeklerinden bir adım uzaklaşarak kültürlerarası bir misyonla bir ailenin parçalanmakta ve aynı zamanda yeniden yapılanmaya çalışan sürecine bürünüyor.

Muhafazakar bir kültürden tamamen uzaklaşarak o toplumun ögesi iki erkeği bambaşka bir dünyada, bambaşka bir anlayışın ortasında aynı kadının etrafında bir araya getiriyor. Bérénice Bejo’nun canlandırdığı Marie, İranlı Ahmad’dan boşanarak bir başka İranlı erkekle, Samir’le evlenmek istemektedir. Marie’nin ayrıca Ahmad’dan önceki ilk eşinden olan iki de kızı vardır. İran’ın ataerkil mantığını tamamen alt üst eden bu kadın, bu kez başka topraklarda yaşıyor olmanın avantajını yaşıyor. Henüz Ahmad’dan boşanmamış olmasına karşın Samir’le birlikte yaşayan, hatta ondan evlilik dışı bir bebek dahi beklemekte olan Marie tüm bunları İran’da yaşıyor olsaydı başına gelecekleri düşünmek bile istemezdik. Aynı zamanda Samir’in de evli olduğunu özellikle belirtmek isterim. Bu anlamda Farhadi, Marie’ye yüklediği misyonla bu ince nüansı alttan altta film boyunca hissetirmeyi başarıyor.

Geçmiş-2

“Geçmiş” tüm karakterlerin ortak belasıdır. Birbiriyle bağıntılı yaşanmışlıklar arkadan arkaya bir hayalet gibi hepsini takip etmektedir. Tüm bu sıkışmışlığın arasında Marie ve Samir bir an önce birlikte olabilmek için fırsat ararken, Marie’nin büyük kızı Lucie önce Ahmad’ı korkunç sırrına ortak eder, sonra da izleyiciyi… Yaşanan gerilim ve bir türlü çözümlenemeyen durum Samir’in karısı Céline’le açığa kavuşabilecekken, onun da uzun süredir komada olması işleri daha da çıkmaza sürükler. Seyirci film boyunca karşılaşmayı umduğu Céline’in bir süre sonra karakterlerin hayatlarını zindan eden bir hayalet olduğunu ya da onları vicdanlarıyla yüzleşmeye mecbur bir etken olduğunu düşünür.

Filmlerindeki klasik atmosferden uzaklaşarak, bu defa İran’ı bir lezzet olarak hikayeye dahil etmeyi tercih eden Farhadi, yine bol ödüllü bir filmle ülkemiz sinema seyircisiyle buluşmaya hazırlanıyor. Geçmiş, Altın Küre’de Yabancı Dilde En İyi Film dalında aday olmuş; aynı zamanda Cannes Film Festivali’nde Bérénice Bejo’ya En İyi Kadın Oyuncu ödülünü kazandırırken, Palme d’Or adaylığının yanı sıra Farhadi’ye de bağımsız filmlerin ödüllendirildiği Ecumenical Jury ödülünü kazandırmıştır.

Keyifli Seyirler…

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi