Yeniden karşınızda gerilimlerin sürükleyici prensi David Fincher! Fincher kurduğu krallıkta Chuck Palahniuk’ten el alarak erkek güç açlığını inşa ediyor. Bu inşa sonucu devasa molozlar yığınından oluşan Fight Club filmi bizi krallıkta karşılıyor. Bu devasa ürünün içinden geçerek gelin bir kırılma anı yaşayalım; Fight Club’ın detaylarında 6 dakika süren bir yolculuğa çıkalım!

Daha önce yazmış olduğum bir yazıda yine bir video ile yola çıkmış ve bu yolculukta filmlerdeki oyuncular dışındaki aktörlere odaklanmıştım. (Özneleşen Nesnenin Harikalar Diyarı: Why Props Matter) Yazıda da bahsettiğim gibi video sayesinde çok başka bir sinema tarihi perspektifi ile karşılaşmıştı gözümüz. Bu karşılaşma sayesinde lineer ve katı kurallar ile beraber ilerleyen tarih anlayışımızı kırmıştık, en azından sinema alanında. Tarihin oyuncularının her zaman ‘en üst varlık’ olan insanlar olmadığını bu tarih içerisinde rol alan aktörlerin birçok nesne olabileceğini değinmiştim. Hatta videodan da el alarak vermiş olduğum örneklerle bunu pekiştirmeye çabalamış, ‘all work and no play makes Jack a dull boy‘ yazısının yazılı olduğu bir kağıt gördüğümüzde aklımızda bir kıvılcım meydana geldiğini eklemiştim. Şimdi de bu kıvılcımın nedenleri olan aktörlere başka bir açıdan bakan yeni bir videoda sıra: Fight Club Close-Ups/Inserts; Fight Club’ın detaylarında aktörlerimizin 6 dakikalık öyküsü!

fight - club - brad - filmloverss

Michael Yori‘nin Vimeo sayfasında yayınlamış olduğu bu video, birçoğumuz için ters köşe. Why Props Matter videosunun belki de mikro kozmos hali diyebilirim, eğer aramızda izlemeden önce ters köşe için gardını almak isteyen olursa. Sinema tarihine sözü edilmeyen ötekiler gözünden baktıktan sonra şimdi alanımızı biraz daraltıyoruz ve Fincher’ın kült filmi Fight Club’ı sahamız yapıyoruz. Bu saha çalışması ise yeniden ötekinin gözünden bir hareket alanı yaratıyor bize. Yori’nin Fight Club üzerine eğilen bu videosu sayesinde filmdeki öteki aktörlerin rollerini kazıyoruz. Fakat bu kazı daha önce karşılaştığımız ve benim yazıya ifşa etmeye çabaladığım yerden gelmiyor; farklı bir yerden geliyor. Bu seferki aktörlerimiz filmi direkt tanımamız için kılavuz olan veya oyuncu ile yarışabilecek ‘imkana’ sahip olan aktörler değil. Bu videoda üzerine odaklanan aktörler geçişleri, tünelleri ve gizemi temsil eden aktörler.

Gizil Aktörler İle Fight Club’ın Detaylarında 6 Dakika!

Videonun isminin içerisinde de yer aldığı gibi bu video ikiye ayrılmış bir netlik barındırıyor. Bu netliklerden ilki ‘close-up’ olarak yer eden yakın plan çekimler. Bu çekimler özellikle yüz yakın plan çekimleri filmin içerisinde benim perspektifimde gizem ile oynayan aktörler. Bu aktörler yani sahneler, hem gizemi doğurdukları hem de yok ettikleri için gizemin tam da kendisi oluyorlar. Hem kendi meşruluğunu hem de karşıtlığını içerisinde barındıran bu sahneler özerklik alanında yer alıyorlar. Yüzün karmaşasında ifadenin alanında kaybolan seyirci, bir mimik veya bakış ile tekrar ipleri elie aldığını hissedebiliyor. Videonun ilk odaklarından biri bu yakın plan çekimler. Fincher’ın yaptığı bu yakın plan çekimleri ifşa eden video sayesinde gizemin kaynaklarını ve bu kaynakları kurutan aynı aktörleri yani yüzleri çok kolay bir açıdan yakalayabiliyoruz. Fincher gizem yaratmanın ustalarından biri olduğu için bu gizemi bir nebze de olsa azaltmak seyirci olarak bizler için bir başarı niteliğinde. Fincher’ın buzdolabında yatan gizem için yazmış olduğum yazıda da dile getirdiğim gibi Fincher’ın ayrıntıya gizlediği şeytana sahneleri eşeleyerek adım adım yaklaşıyoruz.

fight - club - marla - filmloverss

Fight Club’ın detaylarında yatan ‘yüz’ey gizemi için hem bir neden hem bir sonuç olan yakın plan çekimlerinden sonra videoda bahsedilen diğer aktörler ise yukarıda bahsettiğim gibi geçiş ritüelini oluşturan aktörler. Videonun isminde de geçen ‘insert’ terimi sinema terminolojisinde ara görüntü anlamına geliyor. Bu ara görüntüler film ile beraber o çekim aşamasında çekilmeyen fakat daha sonra çekilerek iki sahne arasına eklenen ayrıntı görüntülerini tanımlıyor. Bu ara görüntüler genellikle vücut görüntüleri, yazılar ve çeşitli nesneleri kapsar filmde. Yori’nin yapmış olduğu videoda da Fight Club’ın detaylarında fincher tarafından serpiştirilmiş ara görüntüleri görüyoruz. Bu aktörler bir sahneden diğerine geçişteki o ritüelli üstlendikleri için filmin bütünlülüğünde büyük bir yer kaplıyorlar. Evet biliyorum filmi izlemiş biri olarak bu yorumu ekliyor olmam ne kadar gerçekçi emin değilim ama ben bu ara görüntüleri izleyerek; söze ihtiyaç duymayarak, hikayeyi baştan sona okumaya ihtiyaç duymayarak bile çoğu şeyi hatırladım ve tekrar tekrar yaşadım. Bu ara sahnelerin filmin geneli için neler ifade ettiği konusunda  aydınlanmayı ise; sadece bu sahneleri görerek bile hikayeyi ortaya çıkardığım zaman yaşadım.

Michael Yori’nin Fincher’ın kült filmi olan Fight Club filmini alarak kronolojik bir şekilde parçalaması bana çok büyük bir haz yaşattı. Fight Club’ın detaylarında kaybolmak, özellikle bu kaybolmanın kontrollü bir şekilde olması çok farklı bir film incelemesi deneyimi oldu benim için. Bu kayboluşun dediğim gibi filmin kronolojisi ile oynanmadan yapılmış olması rehberli bir kayboluşa tekabül ederken, yol arkadaşı olan iki aktör çok doğru bir seçim olmuş. Yori’nin seçtiği yol arkadaşları yani yakın plan çekim sahneleri ve iki sahne arasındaki geçişi sağlayan ara çekim sahneleri; Fight Club’a farklı bir yerden yaklaşmayı sağlamış. Eğer siz de bu kült filmin detaylarını altı dakika gibi kısa bir sürede özümsemek ve klasik bir film ‘izleme’ alışkanlığınızı kırmak isterseniz, bu detaylı çalışmayı şiddetle tavsiye ediyorum. Fight Club’ın soundtrack parçaları ile yola çıktığımız bu video için eklemek istedikleriniz var ise sabırsızlıkla bekliyorum.

[vimeo width=”600″ height=”350″ video_id=”139098536″]

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi