Önceki Sayfa1 / 2Sonraki Sayfa

Eternal Sunshine of The Spotless Mind, 2000’li yılların en unutulmaz filmlerinden. Bunun pek çok nedeni var ve bunların bir kısmını sizlerle paylaşmak istedik.

Bir filmin arka planında olup bitenlerin onu güzelleştirmesi için izleyicinin her detayı görür görmez fark etmesi veya anlamlandırması şart değil. Bazen sadece bu detayların filmin içerisinde var olması bile o filmi yüceltmemiz için yeterli oluyor. Bu durumun en iyi örneklerinden biri de Eternal Sunshine of The Spotless Mind. Filmin kamera arkasına dair öğrenebileceklerimiz, başarısının sırrını biraz daha gün yüzüne çıkarır nitelikte.

Öncelikle bir klişeyle başlayalım: Filmin adının normalden biraz fazla uzun olduğu kimsenin gözünden kaçmasa da, çok azımız bunun altında yatan hikayeyi biliyoruz, hem de filmin içinde bir alıntı olarak yer almasına karşın… Başlık Alexander Pope tarafından yazılmış “Eloise to Abelard” şiirinden alıntı:

How happy is the blameless vestal’s lot!
The world forgetting, by the world forgot.
Eternal sunshine of the spotless mind!
Each pray’r accepted, and each wish resign’d…

Kabahatsiz rahibelerin talihleri ne kadar şen!
Unutulan dünyada, dünyayı unuturken.
Lekesiz bir zihnin ebedi günışığı!
Her dua kabul görmüş, her arzu olası…

Şiir 12. yüzyılda Peter Abelard ve Heloise d’Argenteuil arasında geçmiş gerçek ve acılarla dolu bir aşk hikayesini anlatıyor. İkilinin mektuplarına denk gelirseniz ve hassas bir bünyeniz varsa, aman ha okumayın. Gözyaşları derya oluveriyor sonra…

Bu arada bu şiiri alıntılayan Kirsten Dunst‘ın karakteri Mary Svevo‘nun ismi, Freud takıntısıyla tanınan, aynı zamanda James Joyce‘un da arkadaşı olan italyan romancı Italo Svevo‘dan geliyor.

heloise-abelard-Filmloverss

Böyle bir film çekme fikri Fransız sanatçı Pierre Bismuth‘a ait. Bismuth günün birinde sürekli sevgilisi hakkında söylenen arkadaşına, eğer ki hafızasından erkek arkadaşını silebilecek olsa siler miydi diye soruyor. Arkadaşının cevabıysa “evet” oluyor.

Bismuth fikri davulculuktan  yönetmenliğe geçiş yapan başka bir arkadaşıyla paylaşıyor. Arkadaşı o sıralar “Human Nature” diye bir film çekmiş olan Michel Gondry. Gondry de bu fikri “Human Nature”ın da senaryo yazarlığını yapmış olan Charlie Kaufman‘a iletiyor ve o da Joel ve Clementine’ın hikayesini yazıyor.

The 77th Annual Academy Awards - Deadline Photo Room

Clementine Kate Winslet için, Joel ise Jim Carrey için alışılmışın dışında roller biliyoruz ki. Bu durumu Kate Winslet’in sözleriyle ifade edecek olursak: “Ben Ophelia’ya hayat vermiştim ve o ise Hayvan dedektifi Ace Ventura’ydı.”

Jim Carrey’nin ise Kate Winslet’le beraer çalışıcak olmaya yaklaşımı şöyle olmuş: “Çalıştığım insanlardan tırsıyorsam çok heyecanlı oluyorum. Ve o da korkutucu derecede iyi ve olağanüstü bir oyuncu.”

jim-kate-Filmloverss

Bunu duymak sizi üzecek: Clementine’ın yarı boyalı, yarı dibi çıkmış, rengarenk ve sahneye göre değişen saçları aslında peruk. “Ben aslında saçımı tüm o değişik renklere boyamaya niyetliydim, ama biliyorsunuz, film sekanslar halinde çekilen bir şey, yani gerçekten de bazı günler kırmızı bir kafayla başlayıp öğleye doğru mavi saçlı, öğleden sonra tekrar kırmızı saçlı olmam gerekiyordu.”

clementine hair-Filmloverss

Filmin özel efektleri CGI teknolojisiyle yapılmış gibi duruyor, ama aslında çok daha ilkel yöntemlerle elde edilmişler – ve muhtemelen bu yüzden oldukça organik gözüküyorlar. Mesela, mutfak masasının altında geçen sahnede Carrey’yi yetişkin bir çocukmuş gibi izleyişimiz, Lord of The Rings‘de hobbitlerin kısa gözükmesini sağlayan yöntemin aynısıyla yapılıyor: aşırı büyük mobilyalardan oluşan ve perspektif manipülasyonunu sonuna kadar değerlendiren bir sete borçluyuz her şeyi.

joel-Filmloverss

Özel efektler ilkel derken, çok ciddiyiz. Jim Carrey‘nin Lacuna ofisinde hafızasını sildirmek için gittiği anı hafızasında yeniden gözlemlediği sahne bir montaj harikasından ziyade Jim Carrey’nin sabrının ve yeteneklerinin bir eseri. Şöyle ki, kamera her yer değiştirdiğinde Carrey kıyafetini değiştirip aynı pozisyona dönüyor. Gondry bunu yapacaklarını ilk defa anlattığında, Carrey böyle bir çekimi yapmanın imkansız olduğunu söylemiş, Gondry ise eğer denememişse bunu nasıl bilebildiğini sorarak yanıt vermiş. Sonunda öğrenmiş bulunduk ki, imkansız değil!

Ama düşününce bile, insanın aklı duruyor. Sahnenin sadece provası bile yarım gün sürmüş ve mükemmel bir hali alması için altı defa baştan çekilmiş.

lacuna-Filmloverss

Aynı durum Clementine’ın banyodayken bir anda mutfakta, bir anda kapının önünde olduğu sahne için de geçerli. Aslında oyuncu bu sahne boyunca doğru lokasyonda olabilmek için oradan oraya koşturup duruyor.

Önceki Sayfa1 / 2Sonraki Sayfa
Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi