Önceki Sayfa1 / 3Sonraki Sayfa

Hevesli bir sinefil ve ileride sinema yapmak isteyen tutkulu bir genç olarak, lisede yönetmenin işlevini kavradığım zamanlarda, yeni bir soru işareti karşımda belirdi. Peki görüntü yönetmeni ne yapıyordu? Bir an önce bunu öğrenmeliydim. 56k bağlantılı internet, orta düzey İngilizce ve elimdeki kısıtlı kaynaklardan öğrendiğim kadarı ile, filmin görselliğinin oluşturulmasından sorumlu olan kişiydi görüntü yönetmeni. Ama, filmi gördüğümüz şekline kavuşturan, metni görselleştiren kişi yönetmenin kendisi değil miydi? Bu sorunun cevabı kitaplarda yahut internet sitelerinde değil, sette yönetmen ile görüntü yönetmeni arasında kurulan ilişkide saklı aslında. Görüntü yönetmenleri, yönetmenin izin verdiği ölçüde filme müdahale edebiliyorlar bazen; fakat, bazen de, filmin önüne geçen ya da yönetmenin muhayyilesindekini peliküle aktaran, o sevdiğimiz filmde bizi etkileyen şeyi gerçekleştiren birer sanatçıya dönüşüyorlar. Bu sebeple ressamlarla eş tutuldukları, fotoğraf ile yakın ilişki içinde bulundukları oluyor. İster 35 milimetre ister dijital olsun, görüntü yönetmenlerinin filmin görselleştirilmesindeki katkısı çok büyük. Yönetmenin imgelemine en büyük yardımı sunan kişinin görüntü yönetmeni olması, yönetmen ile görüntü yönetmeninin benzer sularda yüzmesini de elzem kılıyor. Hatta, bazı işbirlikleri o kadar başarılı şekilde sonuçlanıyor ki, film her şeyi bir yana sinematografisi ile tarihte yer ediyor. Bütün büyük yönetmenlerin genelde aynı görüntü yönetmeni ile çalışmayı seçmesinin sebebi de bu olsa gerek. 

Görüntü yönetmenleri, sundukları her çözüm ve özgürlükleri oranında seçtikleri her sahne, her çekim ile sinematografi sanatına bir katkıda bulunuyorlar. Bu katkı bazen öylesine büyük ve etkileyici oluyor ki, filmin önüne geçmese bile, filmin akılda kalıcılığını görüntünün gücünü kanıtlarcasına artırıyor. Bazı görüntü yönetmenleri bu dönüştürücü, değiştirici katkıyı çalıştıkları birçok filmde gerçekleştiriyor. Bu yazıda da, sinematografi sanatını ve dolayısıyla sinemayı değiştirmiş; yaptıkları ile unutulmaz filmlere imza atmış görüntü yönetmenlerinin izini en yenilikçi 10 görüntü yönetmeni listesinde süreceğiz.

Ancak, Spielberg’ün filmlerinde akıla kazanan sahnelere imza atmış Janusz Kaminski, Ingmar Bergman’ın sinema dilinde belirleyici bir etkisi olan Sven Nykvist, yakın planlarını ve kırsal çekimlerini gördüğümüzde “İşte bu bir Spagetti Western!” diyebilmemizi sağlayan Tonino Delli Colli, modern Hollywood’a giderayak yaptığı katkıları unutmanın mümkün olmadığı Conrad L. Hall, The Godfather (Baba) filmlerinden Woody Allen’ın Annie Hall’una kadar 70’lerin en üretken ve yaratıcı işlerine imza atmış Gordon Willis, Lawrence of Arabia (Arabistanlı Lawrence) ile çölün de büyüleyici olabileceğini bizlere kanıtlamış Freddie Young ve klasik Hollywood’un Çinli görüntü yönetmeni James Wong Howe’un isimlerini anmadan geçmenin haksızlık olacağını düşünüyorum.

İşte kronolojik sıra ile, sinema sanatına damgasını vurmuş en yenilikçi 10 görüntü yönetmeni:

Önceki Sayfa1 / 3Sonraki Sayfa
Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi